ELEKTRISCH FIETSEN: GOED VOOR JOUW PORTEFUILLE EN VOOR HET MILIEU?

Zullen we aanvangen met een behoorlijk open deur in te trappen? Fietsen - zelfs elektrisch - is gezond en heeft een positieve invloed op je levenskwaliteit en welbevinden. Je dringt lucht- en geluidsvervuiling terug, levert een bijdrage aan een beter klimaat en je maakt deel uit van een oplossing voor het fileprobleem.

De populariteit van de elektrische fiets blijft groeien en voor steeds meer Belgen wordt de elektrische fiets langzaam maar zeker hun voornaamste verplaatsingsmiddel. Als je er dan ook nog een extra centje mee kan verdienen, is dat helemaal meegenomen. Overheid en werkgever voorzien in een hele reeks vergoedingen en subsidies voor de elektrische fietser. Want, heerlijk en gezond fietsen en er ondertussen voor betaald krijgen, hoeveel mooier kan het nog worden?

De fietsvergoeding

DE FIETSVERGOEDING

De meest bekende vergoeding voor fietsers is ongetwijfeld de fietsvergoeding. Dat is een vergoeding die werkgevers aan werknemers die een deel van hun woon-werkverkeer met eender welke fiets - elektrisch, speed pedelec of niet elektrisch - afleggen, kunnen uitbetalen. Kunnen, inderdaad. De fietsvergoeding is een gunst van de werkgever en dus geen verplichting, tenzij in jouw sector dit in een CAO is vastgelegd. De werkgever bepaalt zelf het bedrag van de fietsvergoeding, maar een bedrag tot 0,24 euro per kilometer kan de werkgever als 100% aftrekbare bedrijfskost inbrengen. De route - en dus het aantal kilometers - wordt onderling tussen werknemer en werkgever afgesproken, immers, de kortste route is niet noodzakelijk ook de meest veilige. Een begrenzing aan het maximaal aantal kilometers is er niet. De overheid kiest op die manier bewust voor een gezonde en veilige manier van verplaatsen. De werknemer verdient per getrapte kilometer een belastingvrij centje bij, de werkgever profiteert niet enkel van fiscale voordelen, maar krijgt er fitte en gezonde werknemers bovenop. 

PREMIES

Heb je genoeg van die brandstofverslindende auto of motorfiets en overweeg je de aankoop van een elektrische fiets? Dan is het raadzaam even bij je stad of gemeente na te gaan of er aan die aankoop geen premie verbonden is. Sommige lokale overheden geven immers een premie wanneer je je nummerplaat inlevert en een (elektrische) fiets koopt. In Antwerpen - ingegeven door de vele werkzaamheden - kan je intekenen op de fietskortingsregeling van Slim naar Antwerpen. De korting is eenmalig bij aankoop en je moet minstens twee keer per week naar het werk fietsen om ervan te genieten. De korting schommelt tussen 50 en 250 euro, is je werkgever partner van Slim naar Antwerpen, kan deze wel oplopen tot 450 euro. In ‘klimaatstad’ Gent - waar men volop inzet op fietsers - kan je - wanneer je je wagen wegdoet en nummerplaat schrapt - een subsidie van maximaal 500 euro per gezin krijgen wanneer je kiest voor een alternatief vervoersmiddel. De Brussel’Air-fietspremie voorziet in een heus mobiliteitspakket waarbij zowel autodelen, abonnementen op openbaar vervoer als een premie bij de aankoop van een elektrische fiets zijn begrepen. Maar ook in het premiereglement van de stad Kortrijk lezen we dat je bij schrapping van je nummerplaat en aankoop van een elektrische fiets tot 400 euro premie kan krijgen. Steden en gemeenten zijn vrij in hun keuze om dergelijk initiatief te nemen. Het is dus zeker aangeraden je daarover goed te informeren.

vélo électrique btwin

BIKE TO WORK

Rijk ga je van Bike to Work niet worden, maar het initiatief van de Fietsersbond en Cracq ‘les Cyclistes Qoutidiens’ om het woon-werkverkeer te stimuleren is lovenswaardig en het vermelden meer dan waard. Op een online platform krijg je je persoonlijke fietskalender en registreer je elke fietsdag die je vervolgens extra punten oplevert. In een Summer Challenge en een Winter Trophy worden die punten verzilverd en word je beloond met talrijke leuke voordelen en een prijzenpot vol nuttige fietsprijzen. Zo krijg je onder meer als Bike to Work-deelnemer een contract tot fietsbijstand bij pech.

EEN FIETS LEASE

Als particulier is een fiets leasen waarschijnlijk minder interessant, lease-formules zijn meestal duurder dan een gewone lening. Het is uiteraard mogelijk, maar het verdient aanbeveling het volledige kostenplaatje van een leasing voor een fiets grondig te berekenen. Of je te informeren over een eventuele fietslening. Vele banken bieden ondertussen interessante formules aan om een fietslening af te sluiten. Maar als bedrijf of als BTW-plichtige kan leasing van een elektrische fiets wel interessant zijn. Uiteraard kan je als bedrijfsleider een fiets voor jezelf leasen, maar je kan die fiets ook als deel van het verloningspakket voor je werknemers aanbieden. Als bedrijf betaal je geen RSZ of is er geen voordeel van alle aard verschuldigd wanneer je een bedrijfsfiets ter beschikking stelt. Alle kosten die je als bedrijf maakt voor verwerven, onderhoud of herstelling van bedrijfsfietsen zijn voor 120% aftrekbaar. Zelfs kosten voor toebehoren - denk daarbij aan fietslichten, pomp, reflectoren…-, een fietsstalling, douches of kleedruimtes komen in aanmerking voor de 120% aftrekbaarheid.

Wij zochten en vonden enkele sportievelingen die zelf de auto reeds inruilden voor een (elektrische) fiets om de dagelijkse kilometers naar het werk te overbruggen. 

Tom Stouthuysen

“Begin december besliste ik dat het genoeg geweest was. Genoeg van dat ellenlange aanschuiven met de wagen. Genoeg van die onnodige agressiviteit die er vaak heerst tussen autobestuurders. Genoeg van die vuile gassen die ik ontegensprekelijk de lucht in joeg. Ik had al iemand horen zeggen dat het mogelijk was om via Decathlon een speed-pedelec te leasen, en dat kon ook wel eens iets voor mij zijn. Via onze mensen van HR kreeg ik te horen dat ik op basis van mijn loon netto slechts een dikke 60 euro zou inleveren per maand, maar met mijn traject van 38 km (enkel) staat daar wel een maandelijkse fietsvergoeding van om en bij de 250 euro tegenover. Ik ging er dus uiteindelijk ook financieel fiks op vooruit. Redenen genoeg dus om niet langer te twijfelen. En nu rijd ik dus 4 dagen van de week met de (elektrische) fiets van Aarschot naar Evere. Ik ben in beweging, want ondanks de elektrische hulp voel je écht nog wel dat je gesport hebt. Ik doe over mijn traject slechts 10 à 15 minuten extra, en ik hou er nog een aardig centje aan over. Niets dan voordelen dus!”

Karol Dedecker

“Sinds kort fiets ik elektrisch naar het werk. Al noem ik het eerder hybride, ik kan me laten ondersteunen indien ik dat wens! Dit doe ik 4 keer per week om naar het werk te gaan. De vijfde dag werk ik van thuis. Mijn tochtjes naar het werk nemen zo’n 35 minuten in beslag. Meer dan met de auto op uren dat er geen file is, maar natuurlijk minder als er wel file is. Het grote voordeel aan de fiets is dat je je exacte aankomsttijd kan voorspellen. Haast onmogelijk met de wagen. En ik beweeg nog ook ondertussen!

Ik ben beginnen naar het werk fietsen als oefening voor mijn deelname aan de 1000 km van Kom Op Tegen Kanker. En nadien ben ik het eigenlijk gewoon blijven doen … Vorig jaar besliste ik zelfs om mijn bedrijfswagen in te ruilen voor Cash for car. Daarbovenop krijg ik nog een fietsvergoeding. Een extra stimulans, want die krijg ik per keer dat ik met de fiets naar het werk kom. Die auto inruilen was voor mij wel een grote stap, want je offert een stukje van je vrijheid en je gemak op. Maar ik vond ook dat ik iets extra moest doen voor het milieu, vandaar dat ik het er uiteindelijk op gewaagd heb!

Per week fiets ik nu 80 à 100 km. Ik kan me douchen op het werk, maar dat doe ik eigenlijk zelden. Losse kleren en een verfrissend washandje volstaan meestal!”

NAAR BOVEN