ELOPS 940 E: IK TESTTE EEN JAAR LANG EEN FIETS MET ELEKTRISCHE TRAPONDERSTEUNING.

Om naar het werk te fietsen, koos Thomas voor de Elops 940e van het merk B’TWIN (Elops), een fiets met elektrische trapondersteuning. Hij heeft hem uitvoerig getest ... én goedgekeurd.

Eind 2017, toen de novemberwolken nog heersten, besliste Thomas, fietsverkoper bij DECATHLON, om een elektrische fiets te kopen om wat meer pit te geven aan zijn woon-werktrajecten. Met meer dan 3100 km op de teller kunnen we wel stellen dat het een succes was! Hij geeft ons zijn ervaringen, de exacte cijfers en het aanstekelijke enthousiasme dat hij heeft overgehouden aan zijn nieuwe leven als 'fietspendelaar'.

BYE BYE AUTO, HELLO ELOPS

Thomas moet dagelijks 15 km afleggen met daarin een zo'n 100 hoogtemeters, dus toen hij besloot om de auto aan de kant te laten staan, had hij toch een lichte voorkeur voor een elektrische fiets. "Ik heb erover gedacht om een klassieke fiets te nemen, maar daardoor zou ik nog 30 minuten vroeger moeten vertrekken als ik me nog zou willen douchen en omkleden. Dus ja, ik had de afstand zeker kunnen overbruggen met een niet-elektrische fiets, maar dan had ik niet elke dag de fiets genomen. " Een fiets kiezen is nooit gemakkelijk. Thomas bestudeert verschillende trajecten, berekent de kilometers die hij dagelijks moet fietsen, vergelijkt de verschillende modellen in functie van hun autonomie en maakt zijn keuze: het wordt uiteindelijk de Elops 940e van B’TWIN. De middenmotor, de hydraulische schijfremmen en de gekende en erkende onderdelen trekken hem aan.

Het comfortabele zadel, de Deore-groep en de Schwalbe Energizer-banden geven de doorslag.

EEN NAUWKEURIGE BEOORDELING

Een jaar lang houdt Thomas een tabelletje bij waarin hij een maximum aan informatie verzamelt, gestaafd met heel precieze cijfers. Wanneer hij de balans opmaakt, geeft de fietscomputer 3163 km aan. De batterij werd 40 keer opgeladen en heeft 5 oplaadbeurten lang in stand 3 gereden en 35 oplaadbeurten in stand 2. Volgens hem heeft stand 2 de beste verhouding tussen tijd en elektriciteitsverbruik, met een oplaadbeurt na elke 78 km.

"Bij deze berekeningen moet je er wel rekening mee houden dat ik redelijk 'snel' reed op de vlakke stukken, vaak reed ik boven de 25 km/u (maximale snelheid met ondersteuning) en reed ik dus zonder ondersteuning van de motor. " En stand 1, bestaat die echt?! 'Ik heb slechts één keer op stand 1 gereden in mijn eerste week, ik wilde de maximale autonomie van de fiets testen. Voor de eerste oplaadbeurt kon ik 104 km rijden! "

Elops 940e

EEN GOEDE UITRUSTING OM JE TE BESCHERMEN EN TE GENIETEN

Thomas heeft wat accessoires gekocht voor zijn Elops 940e, om zijn comfort en veiligheid te verhogen en wat handigheidjes toe te voegen. Hij kocht de waterdichte B’TWIN-fietstas 500 van 20 liter, onmisbaar om zijn spullen droog in te vervoeren. Daarnaast kocht hij de B'TWIN-achteruitkijkspiegel, superhandig om te kunnen zien wat er achter hem gebeurt.   De remblokken achteraan werden na 2500 km vervangen.

"Ik heb ze vervangen door een set remblokken voor de remhoeven Shimano Deore (ref.: B01S) die compatibel zijn met de remmen van de Elops maar die, naar mijn mening, meer pit hebben. Binnenkort doe ik hetzelfde met de voorrem. De banden zijn nog steeds de originele en ik heb op 3000 km geen enkele lekke band gehad! De grip is nog steeds prima, hoewel ik vind dat ik vooraan wat minder grip heb bij het nemen van snelle bochten. Maar voor de manier waarop ik de fiets gebruikt heb, is dat zeker niet slecht. "

MET DE FIETS NAAR HET WERK: WAT WIN JE ERBIJ?

Je wordt pas 'fietspendelaar' als er ook een beetje fietsliefde in je schuilgaat. Er gelden eigen regels voor de combinatie fiets-werk: een stabiel tempo, het weerbericht dat je kledingkeuze bepaalt, en je wordt vooral actief op je traject en ontdoet je van de stress. En dankzij de kilometervergoeding is het ook financieel voordelig! Is fietsen naar het werk nu een geschenk?

Thomas vertelt het ons.   "Het echte voordeel van de aanschaf en het gebruik van deze fiets was er 'psychologisch' van aard. Als ik naar het werk fiets, weet ik dat ik na 40 tot 45 minuten zal aankomen op mijn bestemming. Het feit dat je ongeacht het verkeer en het weer weet dat je steeds evenveel tijd nodig hebt, zorgt ongetwijfeld voor minder stress. Gedaan met verkeersinformatie luisteren voor je vertrek, gedaan met de stress over het wegtikken van de minuten als je stilstaat in het verkeer. Op de terugweg zorgen die 40 tot 45 minuten op de fiets ervoor dat ik rustig de stress van de dag van me kan laten afglijden en dat ik op adem kan komen. En voor diegenen die het zich afvragen, ja ik heb wel wat water over me heen gekregen. Soms heel veel. Maar het is zoals men zegt: slecht weer bestaat niet, alleen verkeerde kleding. En aangezien ik goed uitgerust was..."

ENKELE CIJFERS

Aankoopprijs van de fiets: 1900 €.

Premie voor de aankoop van een elektrische fiets van de overheid en de gemeenschappen: 200 €.

Van 6 november tot 31 december 2017 heeft Thomas 800 km afgelegd en kreeg hij een kilometervergoeding van 176 €.

In 2018 heeft hij, dankzij het aantal afgelegde kilometers, de hoogst mogelijke fietsvergoeding gekregen, namelijk 200 €.

Brandstofbesparing: 470 €.

NAAR BOVEN