WANDEL, GENIET, EN KOM HELEMAAL ONTSPANNEN THUIS

Dat sporten goed is voor je gezondheid, wist je natuurlijk al. Maar weet je ook dat een fysieke activiteit goed is voor je mentale weerbaarheid?Wij vertellen je alles over de antistresseffecten van sportief wandelen. Hét moment om deze zeer complete activiteit eens van een andere kant te bekijken!

SPORTIEF WANDELEN OM TE ONTSPANNEN

Thuis, op het werk, in gezelschap: soms stapelen de problemen zich op, en creëren ze een stresssituatie die nog maar moeilijk onder controle te houden valt.

Door een zachte activiteit te doen, zoals sportief wandelen, kun je eerst en vooral afstand nemen van je problemen.

Veel sportieve wandelaars zullen beamen dat deze sport veel voordelen heeft voor hun dagelijkse leven.

Paulien bijvoorbeeld, digitaal communicatieverantwoordelijke, gebruikt haar lunchpauze om te gaan stappen: 'Tijdens het wandelen kan ik me echt ontspannen, het is de perfecte activiteit om even alles los te laten. Ik pomp mijn longen vol frisse lucht, ik laad mijn batterijen weer op en werk mijn stress weg, zodat ik er de rest van de dag tegenaan kan!'

Hetzelfde hoor je bij Emmanuel Lassalle, sportieveling en liefhebber van solowandelingen: Met deze sport kan ik zowel mijn lichaam als mijn geest luchten. Ik denk over heel veel dingen na tijdens het wandelen, handig om problemen uit mijn dagelijks leven op te lossen. Ik hou van lange wandelingen, het zijn heuse dates met mezelf. Soms heb ik zelfs niet de indruk dat ik aan het sporten ben!

HOE SPORTIEF WANDELEN JE KAN HELPEN OM STRESS TE VERSLAAN

Als je aan sportief wandelen doet, komt er meer zuurstof in je bloed. Die aanvoer van zuurstof geeft je een gevoel van rust tijdens en na je wandelsessies.

Tijdens je inspanning maakt je lichaam tot 5 maal meer endorfines aan dan in rust.En endorfines, dat zijn de zogeheten 'gelukshormonen'! Ze zijn een bron van welbehagen voor je geest, je gaat er positiever van denken en ze zorgen ervoor dat je niet depri wordt als je veel stress hebt.

Let wel op! Om van deze voordelen te profiteren moet je je inspanning wel minstens 30 minuten volhouden. En dat komt goed uit, want zo verbrand je ook de meeste calorieën!

JUIST WANDELEN OM DE STRESS NOG BETER TE VERJAGEN

1 – Beweeg relaxed

De eerste tekenen van stress verschijnen vaak ter hoogte van de schouders en de rug. Maak wijde en ontspannen bewegingen met je armen om spanningen in die zones te vermijden. 

2 – Glimlach!

Door de spieren in je gezicht te ontspannen en te glimlachen zul je meer van je wandeling genieten. Probeer het, je zult wel zien!

3 – Maak er een echte date met jezelf van!

Stippel leuke wandelingen uit, weg van alle drukte (lawaaierig en vervuilend verkeer, ...). Voor een sportieve wandeling waarin je rust centraal staat, is het beter om 2 tot 3 keer per week te gaan wandelen in plaats van in het weekend je kilometers af te malen!

NAAR BOVEN