GEEF JE ENERGIE EEN BOOST

Tijdsgebrek, vermoeidheid, koude... Het is niet altijd evident om gemotiveerd te blijven en meerdere keren per week de baantjes te gaan trekken. Geen nood, Nabaiji heeft een paar handige tips & tricks in petto om je mentale weerbaarheid te versterken en jezelf in alle omstandigheden een boost te geven wanneer je motivatie even een duik neemt.

En trouwens, genieten mag echt wel hoor! Maak daarom komaf met de eentonigheid.

number_1

PROBEER EEN COMBINATIETRAINING

Onze tip voor een goed trainingsschema: zwemmen en spiertraining combineren om je sessies in het zwembad de nodige dynamiek mee te geven!

Je zwemt de ene lengte na de andere, je komt uit het water, doet wat spierverstevigende oefeningen, je gaat weer het water in en zwemt nog wat lengtes, en zo verder...

Bij het zwemmen wordt de vetverbranding versneld én kun je herstellen. Bij de spiertraining behoud je je spiermassa én verbrand je energie. Dankzij dit soort oefening kan je de primaire en secundaire gebruiksspieren droogtrainen tijdens het zwemmen (triceps, borstspieren, rugspieren, buikspieren...).

OPGELET VOOR PIJN: Met dit soort sessies moet je opletten tijdens anaerobe intervaltrainingen, meer bepaald wanneer je in sprint zwemt en een spiergroep aanspreekt die reeds verzadigd is door de oefeningen op het droge.

number_2

HOUD EEN TRAININGSBOEKJE BIJ

Geen zin of gebrek aan motivatie? Heb je soms de indruk dat je maar weinig vooruitgang boekt? Coach... jezelf!

Probeer een trainingslogboek bij te houden, waarin je allereerst je doelstellingen op korte en lange termijn vastlegt om je eigen grenzen te verleggen. Je kan er ook al je inspanningen, resultaten en trainingstests in noteren. Zo kan je je vorderingen heel gemakkelijk op de voet volgen en met plezier terugdenken aan je mooiste trainingsmomenten.

Een logboek helpt je ook om je trainingen te plannen, zodat je ze perfect kan combineren met je dagelijkse verplichtingen. Een uitstekende manier om te vorderen en, vooral, om je sportieve doelen sneller te halen!

Het spreekt voor zich dat je je er ook wel aan moet houden. Je trainingen moeten een onmisbare afspraak worden!

Verander van omgeving
number_3

VERANDER VAN OMGEVING

Extra motivatie nodig om het water in te duiken? Verander eens van zwembad!

Niet elk bad biedt dezelfde beleving. Sommige zwemmers zullen je zelfs vertellen dat er twee soorten zwembaden bestaan: snelle en trage.
Je zal immers niet in elk zwembad dezelfde steun- en afzetpunten vinden. In sommige zwembaden zal je je ook meer op je gemak voelen dan in andere (temperatuur, diepte, sfeer...).

De allermoedigsten onder onsl’eau libre kunnen natuurlijk ook in open water zwemmen. Zwemmen in een natuurlijke omgeving is een heel aparte en stimulerende ervaring, op voorwaarde uiteraard dat je een paar veiligheidsregels in acht neemt.

number_4

DURF JEZELF UIT TE DAGEN

Baantjes zwemmen zonder duidelijk doel kan demotiverend werken op lange termijn.
Af en toe moet je dan ook buiten je 'comfortzone' durven te treden en jezelf een doel opleggen dat net iets te hoog gegrepen lijkt.

Door je te focussen op een bepaald doel, zal je de doeltreffendheid van je trainingen kunnen beoordelen en krijg je een beter beeld van je sterktes en zwaktes.

En door te kiezen voor een ambitieuze doelstelling word je gemotiveerd om je grenzen te verleggen. Zeker wanneer je naasten meegaan in je wilde plannen.

Wees niet bescheiden, waag de sprong in het diepe!

number_5

ZWEM IN GEZELSCHAP

Zwemmen is verre van gemakkelijk, en alleen zwemmen kan snel gaan vervelen. Heb je misschien nood aan gezelschap?

Waarom dan niet zwemmen met collega's, met je partner of met je vrienden, zo wordt trainen nog motiverender. De energie van de groep zorgt er vaak voor dat je de fysieke en mentale kracht terugvindt en dat je motivatie een ware boost krijgt.

Door te zwemmen in groep kan je elkaar steunen en motiveren en leg je de nodige regelmaat in je trainingsschema. Trouwens, als je zwemkompanen nagenoeg hetzelfde niveau hebben als jezelf, dan ga je elkaar uitdagen en willen verslaan. Zo maak je elkaar beter en boek je sneller vooruitgang.

Tot slot kan je ook al je moed bijeenrapen en je inschrijven in een club? Een efficiënte manier om snel contacten te leggen en regelmatig te trainen. En je zal zo tevreden zijn na een training, dat je ongetwijfeld niet zult kunnen wachten om je trainingsmakkers snel terug te zien!

number_6

BLIJF OP DE HOOGTE

Om gemotiveerd te blijven is het een must om een gezonde portie interesse te kweken voor de zwemsport!

Door op de hoogte te blijven van de resultaten van je favoriete kampioenen of door reportages, documentaires of kampioenschappen te bekijken, krijg je vaak zin om het water in te duiken.

Het zal snel een gewoonte worden om de evolutie van deze watersport te volgen, er meer over te lezen, nuttige tips en ideeën te ontdekken... wat je nog meer zin geeft om je inspanningen voort te zetten en nieuwe doelen te kiezen.

NAAR BOVEN