HARDLOPEN OM TE STOPPEN MET ROKEN

Sommige dingen kun je niet genoeg herhalen: roken past niet binnen de levensstijl van iemand die regelmatig gaat hardlopen. Hardlopen is goed voor je gezondheid, maar al die voordelen gaan in rook op als je regelmatig een sigaret opsteekt.

Bericht aan rokende hardlopers: je bent niet de enige! Er bestaan geen betrouwbare statistieken over dit onderwerp omdat "hardlopers" hun tabaksverslaving moeilijk kunnen toegeven. Toch is het veel beter om je rookgedrag (occasioneel of regelmatig) niet voor je omgeving verborgen te houden. Zo kun je immers op zoek gaan naar de nodige hulp om die sigaret definitief af te zweren. Raadpleeg zeker ook eens je huisarts of arbeidsgeneesheer om je te helpen bij het stoppen met roken.

hardlopen om te stoppen met roken
number_1

DE IMPACT VAN TABAK OP EEN HARDLOPER

Je longen, je hart en zelfs je spieren kijgen zwaar te lijden onder de regelmatige combinatie van hardlopen en sigaretten! Sinds 2002 waarschuwt het Comité français d’éducation de la santé (CFES) voor de volgende punten: - Koolstofmonoxide, dat tijdens het roken in je lichaam opgenomen wordt, draagt bij tot hypoxie, een zogenaamd gebrek aan zuurstof. - Nicotine verhoogt je hartritme en bloeddruk (zelfs in rust) waardoor je hart uiteindelijk meer zuurstof gaat verbruiken. - Het risico op een hartaanval neemt toe bij sportieve rokers van boven de 40 jaar als ze intensieve inspanningen leveren.   Over onze spieren heeft het CFES het volgende te vertellen: "Spieren, zoals de longen en het hart, hebben nood aan zuurstofrijk bloed om efficiënt te functioneren. Roken leidt echter tot perifere vasoconstrictie waardoor er minder zuurstof naar de weefsels gevoerd wordt. " Nicotine leidt bovendien tot een hogere productie van melkzuur.

number_2

EEN DIRECT VERBAND TUSSEN ROKEN EN EEN DALING VAN DE VO2MAX

Uit een vijftien jaar oud onderzoek van een Amerikaanse universiteit is gebleken dat rokers gemiddeld 6% meer energie verbruiken om een inspanning met een lage intensiteit uit te voeren. Dat komt niet echt als een verrassing als je weet welke dramatische gevolgen een sigaret voor de VO2max heeft. De VO2max bepaalt de maximale hoeveelheid zuurstof die een organisme per tijdseenheid kan gebruiken (wordt uitgedrukt in liter / minuut). Roken heeft dan ook een rechtstreeks invloed op de VO2max van een persoon. Hoe meer je rookt, hoe sneller je cardiovasculair vermogen zal dalen.

arrêter_de_fumer_course_running
number_3

WAT DRIJFT EEN HARDLOPER?

Hardlopers halen niet alleen veel plezier uit hun sport, ze streven evenzeer een goede gezondheid na. Ze willen langer leven en liefst nog langer in goede gezondheid leven. De statistieken over de levensverwachting zonder lichamelijke beperkingen, voortaan beperkt tot de levensverwachting, geven aan dat chronische ziektes een steeds grotere rol spelen na de leeftijd van 60 jaar. Tabak blijft een van de belangrijkste oorzaken van kanker en heeft een negatieve invloed op je cardiovasculair vermogen. Hardlopen zonder te roken is dan ook één van de meest efficiënte manieren om in een goede gezondheid ouder te worden!

number_4

GETUIGENIS: PASCAL, EX-KETTINGROKER MET MEER DAN 50 MARATHONS OP DE TELLER

"Ik heb tussen 20 tot 30 sigaretten per dag gerookt en dat ongeveer vijftien jaar lang," erkent Pascal. "Vroeger ging ik af en toe wat hardlopen. Eenvoudig was dat niet. Ik moest vaak hoesten na de inspanning. Ik ben van de ene dag op de andere gestopt met roken. Hardlopen kreeg een belangrijke plaats in mijn leven want ik wou echt niet zwaarlijvig worden. Het volgende jaar liep ik mijn eerste marathon. En toen had ik de smaak echt te pakken. Ik heb meer dan 40 marathons gelopen in minder dan 3 uur. Vandaag kan ik me amper voorstellen dat ik verslaafd was aan sigaretten. Het lijkt net alsof dat een andere persoon was. »

ONTDEK ONZE SELECTIE MET SPORTADVIES

Tips
Onze tips om wat kilo's te verliezen, inclusief alle voordelen die het lopen nog met zich meebrengt. Geen excuses meer om die loopschoenen aan te trekken!
Tips
Hardlopen, een sport die iedereen kan doen, is goed voor de gezondheid en voor je dagelijks welzijn (preventieve en therapeutische werking).
NAAR BOVEN