HARDLOPEN OP HET STRAND

Elk jaar trekken velen van jullie naar de zee om daar een vakantie door te brengen. Waarom zou je niet eens gebruikmaken van deze idyllische sfeer om je over te geven aan het genot van een hardloopsessie op het strand? Een bijzonder interessant speelterrein, zowel voor wie af en toe als voor wie regelmatig gaat hardlopen.  

number_1

JE DOET NIEUWE ENERGIE OP

Je hoeft niet aan zee te wonen om het strand te zien als de ideale omgeving om al hardlopend te ontsnappen aan het leven van alledag, een omgeving die keer op keer anders is. Ze verandert met het getij, en met het moment van de dag. Een ideale plek om je hart op te halen en daarna met hernieuwd plezier je gebruikelijke routes te herontdekken.  

number_2

JE KWEEKT SPIEREN

Hardlopen op het strand vraagt een grotere en volledigere inspanning van je spieren dan hardlopen op de weg. Dit is een uitstekende manier om je spieren te versterken, vooral je kuitspieren en je quadriceps. Je kunt zelfs proberen om door water tot halverwege je kuiten te hardlopen. De weerstand van het water maakt dit tot een bijzondere ervaring!

number_3

JE VERSTEVIGT JE ENKELS!

Hardlopen op zand is hardlopen op een onstabiele ondergrond, en daarmee train je de stabiliserende spieren in je enkels. Dit is een bijzonder goede oefening voor hardlopers op de weg, die deze spieren vaak niet trainen. Traillopers zullen ook volop genieten van een kiezelstrand of rotsachtige stranden. Door je ALV (algemene lichamelijke voorbereiding) op het zand te doen, werk je aan je proprioceptie (de waarneming van je eigen lichaam in beweging), en leer je tegelijkertijd onmisbare lessen.

number_4

JE VERZACHT SCHOKKEN

Hardlopen op een losse ondergrond verzacht de schokken die je wel volop ervaart als je hardloopt op de weg. Een alternatief dat je des te meer zult waarderen als aandoeningen als botvliesontsteking jou niet onbekend zijn.  

number_5

JE BEVORDERT DE BLOEDSOMLOOP

Als je toch aan het water bent, zou het jammer zijn om je niet enkele centimeters in het frisse water te begeven. Maak hier zeker gebruik van, want het is uitstekend voor de bloedsomloop. Bovendien is het lekker fris, bijzonder prettig als het warm is. Ga in dat geval ook eens blootsvoets hardlopen, dat is nog eens een ervaring!

number_6

GA VOOR EEN THEMASESSIE

Ligt er een heuvelachtig kustpad aan je strand? Perfect voor leuke en effectieve fartlek sessies. Als je een echte uitdaging wilt, kan je ook kiezen voor korte beklimmingen van de duinen.   

number_7

LOOP NIET TE HARD VAN STAPEL

Je mag bij het hardlopen nooit te hard van stapel lopen, en dat geldt nog meer voor hardlopen op het strand. Het zachte zand mag dan wel de schokken opvangen, het rekt wel je achillespees op. Ook het hardlopen op blote voeten is een grote verandering die oorzaak kan zijn van blessures. Ga dus slechts mondjesmaat hardlopen op het strand. Loop slechts sommige stukken op blote voeten, en niet de hele sessie, zeker niet als je dit niet gewend bent of snel last hebt van je pezen.  

number_8

WISSEL VAN GEBIED

Je hebt vast gemerkt dat er op het strand eigenlijk verschillende soorten ondergrond zijn: droog en zacht zand, en meer of minder hard nat zand. Het natte zand is je eerste keus; op dit zand kan je gemakkelijker de overgang maken van de harde ondergrond waar je aan gewend bent. Zacht zand is bijzonder veeleisend, en de kans is groot dat je niet je volledige sessie op deze ondergrond kunt hardlopen.

number_9

PAS OP VOOR PIJNTJES

We hebben gezien dat het strand perfect is voor blootsvoets hardlopen. Let er in dit geval goed op waar je je voeten zet. De kans is groot dat je scherpe stenen of schelpen tegenkomt die het plezier van het joggen aan de kust kunnen bederven.
Als je ook stukken over rotsen loopt, let dan extra goed op! Je grip op de ondergrond kan plotseling veranderen, zeker als er algen mee gemoeid zijn.

number_10

PAS OP VOOR EEN HITTESLAG

In de zomer kan de temperatuur snel stijgen en hardlopen op het strand is verfrissend. Vergeet echter niet om water mee te nemen, zodat je regelmatig wat kunt drinken. Bescherm ook je huid; gebruik minstens een zonnebrandcrème of draag uv-werende kleding. Uv-stralen worden immers door het zand en het water weerkaatst. Ga ten slotte nooit hardlopen als de temperatuur het hoogst is, dus tussen 12u en 16u.   Het strand is een zeer aantrekkelijk speelterrein voor alle hardlopers, of ze nu gewoon voor het plezier willen lopen of een bepaald doel voor ogen hebben. Door een paar eenvoudige regels te volgen, kan je volop genieten van alle voordelen.

NAAR BOVEN