IS HARDLOPEN SLECHT VOOR JE RUG?

Ze zeggen vaak dat hardlopen slecht is voor je rug, en dat de herhaalde schokken onze wervels beschadigen... Een mooi smoesje om niet te hoeven hardlopen, of een ware tijdbom voor onze wervelkolom? Om voor eens en voor altijd een duidelijk antwoord te krijgen op die vraag, stelden wij ze aan een sportfysiotherapeut.

Running_man

Als we bij hardlopen spreken over de rug, hebben we het meestal over de lage rug of onderrug, omdat dat het deel van de rug is waar hardlopers het vaakst last van hebben.

Fysiologisch gezien is de lumbale wervelkolom, de lage rug, verbonden met het bekken, dat op zijn beurt via het heupgewricht verbonden is met de twee benen. De lumbale wervelkolom heeft verschillende functies: ondersteuning (houding, ingewanden), mobiliteit (zij het met name via flexie-extensie), schokdemping en krachtoverdracht.

Je zult dus begrijpen dat het lastig is om het enkel en alleen maar over de rug te hebben bij het hardlopen, omdat de sport ook zoveel andere lichaamsdelen belast. We proberen het toch.

number_1

MAG JE HARDLOPEN MET RUGPIJN?

Het wordt steeds duidelijker dat volledig ophouden met sporten wanneer je last hebt van je rug geen oplossing is. Zoals bij elke lichamelijke kwaal, moet je natuurlijk rust inlassen als de pijn op zijn hevigst is. Vervolgens is het belangrijk om erachter te komen waar de pijn vandaan komt, zodat hij efficiënt behandeld kan worden.

En daar moeten we het bovenstaande toch nuanceren ... Het risico bestaat dat je rugproblemen veroorzaakt worden door een probleem met de wervels, en specifieker, door een rughernia. In dat geval moet je zeker een arts raadplegen, die de nodige onderzoeken zal uitvoeren om de ernst van de situatie te beoordelen.

In andere gevallen zou de juiste behandeling voldoende moeten zijn om je terug op de been te helpen en ervoor te zorgen dat je weer normaal kunt gaan hardlopen.

Het is belangrijk om erachter te komen waar de pijn precies zit. Zoals elke lichaamsstructuur, is de lumbale wervelkolom in staat zich aan te passen, tot de limiet is bereikt en hij de belasting niet meer aankan. Het schema hiernaast toont hoe een bepaalde hoeveelheid belasting die langere tijd aanhoudt ervoor kan zorgen dat je wervelkolom zich niet langer aan kan passen en er meer of minder omkeerbare kwalen ontstaan (het verschil tussen een lumbago en een rughernia, bijvoorbeeld).

We hebben allemaal het vermogen om ons aan te passen, en zolang we daar niet overheen gaan, is het risico op blessures klein. Dit geldt natuurlijk voor alle delen van ons lichaam.

number_2

KAN JE RUGPROBLEMEN VOORKOMEN BIJ HET HARDLOPEN?

We hebben nu gezien dat de lumbale wervelkolom een belangrijke rol speelt bij de mobiliteit. Het is dus belangrijk om deze gewrichtsmobiliteit te onderhouden en dat door het onvermijdelijke stretchen. Verschillende spiergroepen moeten goed worden gestretcht, omdat ze rechtstreeks verbonden zijn met de rug: de hamstrings (spieren aan de achterzijde van het bovenbeen), de adductoren (aan de binnenkant), de bilspieren (aan de buitenkant) en de quadriceps (aan de voorzijde van het bovenbeen).

Het is belangrijk om naast deze spieren ook aandacht te besteden aan de vierzijdige lendenspier (in je zij), de heup-lendenspier (in het verlengde van de quadriceps), de kuiten ... ze staan allemaal in verband met onze rug en met de spanning die hij ondergaat.

Vergeet niet dat de wervelkolom ook een belangrijke rol speelt in de ondersteuning van je lichaam. Je kunt je lichaam daarbij helpen door gerichte plankoefeningen te doen. Laat je bij die oefeningen zeker bijstaan, bij voorkeur door een fysiotherapeut. Je neemt immers heel gemakkelijk een foute houding aan, waardoor ze het probleem net in stand zullen houden of zelfs verergeren.

De fysiotherapeut kan dan ook meteen nagaan of er geen gewrichtsproblemen (bekken, heupen, knieën) of andere problemen zijn, bijvoorbeeld aan je ingewanden of fascie. Een analyse van je voetafrol kan ook nuttig zijn als de problemen blijven aanhouden.

Kortom, hardlopen is een geweldige manier om fit te blijven, maar moet wel doordacht worden beoefend. Het is zelden de enige boosdoener van rugklachten. Met een fit lichaam presteer je beter tijdens het hardlopen, maar ook in het dagelijks leven. We zijn gemaakt om te bewegen, blijf dat dus zeker doen!

 

NAAR BOVEN