HOE ADEM JE BEST OM EFFICIËNT TE WANDELEN EN 'ZEN' TE BLIJVEN?

Ademen en wandelen: twee bewegingen die zo natuurlijk lijken dat je ze onbewust uitvoert. Maar nochtans, als je goed hebt leren wandelen om je favoriete sport te beoefenen, weet dan dan je ook (opnieuw) correct moet leren ademen om efficiënt te sporten.

Een goede ademhaling verbetert je wandelcomfort, je uithouding, maar ook simpelweg je dagelijkse rust.

number1

EEN GOEDE ADEMHALING: ESSENTIEEL BIJ SNELWANDELEN

Tijdens je sportieve (of nordic) wandelsessie ben je gefocust om de beweging van je armen, het afrollen van je voet, de houding van je rug ... Zonder het te beseffen hou je steeds je adem in!

Precies op dat moment eisen je spieren het meeste zuurstof om goed te kunnen blijven functioneren tijdens de inspanning.

Om kortademigheid te voorkomen, adem je best diep en regelmatig met je buik. Als je dat doet, werk je aan de integrale longcapaciteit en sla je zuurstof op die je nodig hebt om de inspanning vol te houden. Hierdoor zal je beter en langer kunnen wandelen!

JE ADEMHALING BEHEREN IN RUST, DANKZIJ EEN MAKKELIJKE OEFENING

Om "goed" te leren ademen, oefen je best even thuis wanneer je even rustig de tijd hebt, bijvoorbeeld voor een wandelsessie.

 

- Leg je op je rug

Ontspan je en leg een hand op je buik.

 

- Adem langzaam maar diep in door de neus

Je voelt je buik opzwellen, en nadien ook je longen. Deze uitzetting wordt veroorzaakt door de samentrekking van je middenrif, een soort elastiek die zich situeert tussen je ribbenkast en je buik.

 

- Adem uit via je mond

Je middenrif ontspant weer, en de lucht verdwijnt uit je longen. Je buik neemt zachtjes zijn beginhouding weer aan.

Door deze oefening regelmatig uit te voeren, zal je zien dat ze ook zeer handig is om je dagelijkse stress los te laten! Van een bewust diepere ademhaling word je een stuk rustiger.

GOED ADEMHALEN OM JE RECHT TE HOUDEN EN DE BUIKSPIEREN TE TRAINEN

Emmanuel Lassalle, die grote afstanden wandelt, leerde tijdens de inspanning zijn ademhaling perfect te controleren. Hij heeft de oefening hierboven veelvuldig gebruikt tijdens zijn wandelingen en heeft de vele voordelen ervan ontdekt. "Het helpt om jezelf recht te houden, wat van kapitaal belang is om de juiste houding te blijven aannemen, en zo rugkwaaltjes te voorkomen."

Ander voordeel: bewust ademhalen met de buik is gunstig voor de omhulling van de buikspieren. Aarzel zeker niet om deze spieren lichtjes samen te trekken tijdens het uitademen om ze te trainen.

HET JUISTE ADEMRITME, DANKZIJ SPORTIEF WANDELEN EN NORDIC WALKING

Lukt het al goed om te ademen met je buik? Ontwikkel dan nu je eigen ademritme.

"Er bestaan zo veel verschillende manieren om te ademen als wandelaar", volgens Emmanuel Lassalle. "Persoonlijk stem ik mijn ritme af op de bewegingen van mijn armen. Ik adem in na 3 armbewegingen, en adem uit na de 3 volgende." Andere wandelaars stemmen hun ademhaling af op de passen die ze zetten.

Vind het goede tempo voor jou, en je zal het verschil in uithouding na verloop van tijd merken. Vergeet niet om elke wandelsessie te beginnen en te eindigen met een rustiger tempo. Hierdoor adem je beter, en zal je ook sneller recupereren!

NAAR BOVEN