HOE BEKLIMMINGEN EN COLS AANPAKKEN?

Een col of een lange helling van meerdere kilometers beklimmen gaat niet vanzelf.

Zelfs met een goeie training en al veel kilometers in de benen blijft een col beklimmen een bijzondere inspanning.

Op vlak of heuvelachtig terrein heb je immers onvermijdelijk periodes waarin je minder of niet hoeft te trappen, maar zodra de weg stijgt, is recupereren tussendoor uitgesloten, anders sta je stil!

Hieronder enkele tips die je zeker van pas zullen komen. Mij hebben ze in ieder geval geholpen vorig jaar om de Pyreneeën zonder kleerscheuren te doorkruisen. En ik ben nochtans maar een middelmatig klimmer.

beklimmingen cols juiste versnelling
number_1

KIES DE JUISTE VERSNELLING

Een van de moeilijkste zaken om aan te leren voor je een col gaat beklimmen, is waarschijnlijk het juiste verzet kunnen kiezen.

Aarzel niet om met een hele kleine versnelling te rijden en luister niet naar de raad van sommigen die je zeggen dat "39×25 de enige manier is". Ja, het is een optie, maar tegen welke snelheid met een racefiets? Sommigen trappen enorme versnellingen, komen amper vooruit en eindigen verstijfd van de krampen.

Als je fiets is uitgerust met drie kettingbladen heb je waarschijnlijk een klein blad met 32 tanden die je, samen met een groot kransje van 25 of 27 tanden, vrij gemakkelijk op alle mogelijke percentages laat klimmen.

Wie rijdt met een compact crankstel heeft waarschijnlijk een klein blad van 34 tanden. Dat kan je combineren met een cassette van 12-27 of 12-28, afhankelijk van wat je winkel voorstelt.

Voor mijn doortocht door de Pyreneeën heb ik zelfs gekozen voor een specifiek blad van 33 tanden (het minimum dat je kan monteren op een compact crankstel) met een 13-28 cassette. Voor percentages van meer dan 9% is een verzet van 33×28 aan te raden.

Sommige anciens zullen je ook zeggen om altijd een kransje in reserve te houden, en bijvoorbeeld je 28 niet meteen te gebruiken, maar op je 25 te rijden zolang je kan. Dat is FOUT!

Als je de nood voelt om van bij de eerste hellingen je kleinere versnelling te gebruiken, aarzel dan zeker niet.

beklimmingen cols tempo
number_2

VIND JE TEMPO

Of je nu deelneemt aan een cyclo, een clubuitje of een rit met vrienden, je hebt misschien snel de neiging je vrienden te willen volgen ... en heel snel in het rood te gaan.

Dit is een typische beginnersfout. Op de beklimming van een col die 1 of soms meer dan 2 uur zal duren, is het belangrijk om je eigen tempo te vinden. Klimmen met een lichte kortademigheid, maar zonder in het rood te gaan. Als je een hartslagmeter hebt en je kent je maximale hartslag, kan je je baseren op 85 % van je maximale hartslag. Heb je bijvoorbeeld een maximale hartslag van 190, dan kan je klimmen met een hartslag van ongeveer 162/165.

Het is beter om trager te vertrekken dan de anderen, en dan op het einde nog een versnelling te plaatsen als je benen en je hart nog meewillen.

number_3

VARIEER IN HOUDINGEN

Wissel je houdingen af, nu eens zittend, dan en danseuse. De zittende houding is meestal te verkiezen, maar even op de trappers gaan staan is ook goed om een haarspeldbocht te nemen of bepaalde spieren te ontspannen.

beklimmingen cols drink eet
number_4

DRINK EN EET

Voor je een beklimming aanvat, moet je absoluut zorgen dat je twee gevulde drinkbussen meehebt. Gedurende meer dan een uur ga je een zware inspanning leveren, soms onder de zon, en hoogte versnelt uitdroging. 1l water is dus niet overdreven, vooral omdat je je onderweg waarschijnlijk niet kunt bevoorraden.

Idem voor vaste voeding. Fruitgels, graanrepen, enz.

beklimmingen cols kleding uitrusting
number_5

KLEDING EN UITRUSTING

Ook al is het warm, zet je helm nooit af. Hij beschermt je bovendien ook tegen een zonnesteek.

Wat je outfit betreft, blijf je best bij je gewoontes. Stop wel een wind- of regenjasje in je achterzak. Het zal ervoor zorgen dat je niet onderkoeld raakt tijdens de afdaling.

Want in de vallei kan het wel warm zijn, maar boven op een col van meer dan 1600 of 2000 m, is het veel koeler (1° minder per 150 m). Als je dan afdaalt in je bezwete kleding, kan het heel onaangenaam worden. Met een winddicht jasje hou je je lichaam lekker warm.

number_6

ALS JE MEERDERE COLS NA ELKAAR BEKLIMT

Maak omwentelingen met de benen tijdens de afdalingen, zelfs in het lege, zodat je spieren warm blijven. Als je de benen de hele afdaling stilhoudt, loop je het risico de volgende klim te moeten aanvangen met verlamde benen.

number_7

EEN SOLITAIRE INSPANNING

Een col beklimmen is vaak een lange eenzame inspanning, afzien ook. Mentaal moet je dus zeer sterk staan en je in staat zijn om lang alleen te zijn. Gelukkig zullen de te overwinnen uitdaging en de majestueuze landschappen die je doorkruist je erdoor helpen.

Bereid je desalniettemin voor op veel tijd alleen, met alleen het geluid van je ademhaling en de natuur als metgezel.

Maar het geluk ligt op de top. Het is een onbeschrijfelijk gevoel, je eerste col te hebben beklommen en dan aan dat fameuze paneel te komen dat de top en de hoogte vermeldt!!

beklimmingen cols solitaire inspanning
NAAR BOVEN