HOE KIES JE JOUW IDEALE LOOPAFSTAND?

Hoe weet je in welke afstand je het sterkst bent? Waar plaats je je inspanningen? Op welke afstand moet je je richten in functie van je capaciteiten? Het zijn veelgestelde vragen in de hardloopwereld.

KEN JE FYSIEKE CAPACITEITEN

Zoals in alle domeinen zijn we ook in het hardlopen allemaal verschillend. Iedereen kent wel sporters die bijna even snel lopen in een marathon als in een halve marathon, dus 10 km. Anderen lopen een sterke tijd op de korte afstanden (bijvoorbeeld 10 km), maar blijken uiteindelijk niet in staat om een hele marathon te lopen.

Van bij de geboorte zijn we voorbestemd voor lange of korte inspanningen. Eenvoudig gezegd: in onze spieren hebben we trage en snelle vezels, en hun percentage varieert van persoon tot persoon. Je kan bijvoorbeeld een hoog percentage aan trage vezels hebben (70%, en dus 30% snelle vezels), en in dat geval zal je van nature uit beter zijn in langere inspanningen. Als je trainingen bovendien ook nog eens zijn samengesteld om vooruitgang te boeken op de lange afstanden - halve marathon, marathon, lange trail… - neemt je percentage trage vezels toe, ten nadele van de snelle vezels. Je hebt het begrepen, in dat geval vergroot je je kansen op succes op de lange afstand. Als je je daarentegen wil toeleggen op kortere afstanden – 3, 5, 10 km -  en je traint in die zin, zal je percentage snelle vezels toenemen, maar niet voldoende om te compenseren voor wat de natuur je niet gegeven heeft. En het uiteindelijke resultaat zal waarschijnlijk niet stroken met het werk dat je erin hebt gestoken…

Weet ook dat zodra je stopt met trainen, de natuur weer de overhand neemt en je oorspronkelijke percentage trage vezels weer zal toenemen in je spieren. Om te weten welke vezels de genetica jou voornamelijk heeft gegeven, is een beetje sport voldoende: je zal snel merken tot welke 'soort' je behoort en op welke afstand je het best in je sas bent.

PAS JE AFSTAND AAN AAN JE LEEFTIJD

Een ander belangrijk element om je afstand te bepalen is je leeftijd! Ben je de veertig voorbij, dan is het jammer genoeg niet meer zo evident om te trainen voor om het even welke afstand.

Hoe lastig ook om toe te geven, op die leeftijd gaat ons natuurlijke snelheidsvermogen er steeds tastbaarder op achteruit (ook al zet dit proces zich al vanaf 20 jaar in). Verder stimuleert de rede ons om ons te richten op langere afstanden: halve marathon, marathon, trail, omdat ons uithoudingsvermogen niet wordt aangetast en zelfs verbetert!

MAN OF VROUW: WELK VERSCHIL?

Wat met de keuze van je favoriete afstand op basis van je geslacht?

Vrouwen zijn sterker op de lange afstand dan mannen, waar ze dan ook eerder voor kiezen. Dat merk je snel bij de hardlopers op hoog niveau, waar de tijden van de vrouwen in de buurt komen van die van de mannen: in gemengde wedstrijden eindigt er soms zelfs eens een meisje op het podium! Maar waarom? Waarschijnlijk omdat vrouwen een hogere pijngrens hebben en mentaal zeer sterk staan. Als je nog twijfelt, kijk dan eens naar het aantal uitvallers in een wedstrijd en vergelijk de man-vrouwverhouding.

GA OP ZOEK NAAR LOOPPLEZIER

Afgezien van dat alles, aangezien hardlopen een plezier moet zijn en blijft, loop je best de afstand waar jij je het best bij voelt!

Als het resultaat niet je belangrijkste motivatie is, doet louter het feit om veel plezier te beleven op een bepaalde afstand misschien zelfs deels dat kleine genetische nadeel van je spieren teniet. Sprint, middellange afstand, 10 km, halve marathon, lange trail… test jezelf, ontdek de verschillende disciplines en kies je favoriet. En ongetwijfeld zal dat dan ook de discipline zijn waar je het sterkst in bent!

NAAR BOVEN