HOE BLIJF JE FIT TIJDENS DE WINTERSTOP?

De winterstop is er eindelijk en de voetbalschoenen kunnen even langs de kant. Je zoekt een manier om op een aangename wijze je conditie op peil te houden. Dan ben je hier op de juiste plek beland! Loop niet weg, we gaan meteen van start…

Gun jezelf wat rust

Tijdens de winterstop is het belangrijk om jezelf een periode van absolute rust te gunnen. Zo kan je lichaam recupereren en op adem komen. Toch mag die periode van inactiviteit niet langer dan 7 dagen duren. Daarna verlies je immers de positieve effecten van je korte break en wordt het des te moeilijker om weer aan de slag te gaan.

Als voetballer kan je dan voor een andere sport kiezen om op een leuke, verrassende manier fit te blijven.  En je hoeft daar heus geen bergen voor te verzetten. Het is niet de bedoeling dat je 3 keer in de week 20 kilometer gaat hardlopen! Maar met fit blijven is helemaal niets mis, zo begin je fris als een hoentje aan de tweede seizoenshelft. 

elastische weerstandsband

Neem eens de tijd voor een andere sport

Joggen, fietsen of zwemmen is altijd goed, maar je pakt het best wat speels aan: fietsen met de hele familie, joggen met je partner of wat baantjes trekken in het zwembad met je kinderen bijvoorbeeld. Niets beter trouwens dan een stevige wandeling in de natuur om zowel mentaal als fysiek te recupereren. En als je er één hebt, neem je hond mee voor wat extra ontspanning tijdens de tocht.

Goed om weten: langdurige inspanningen van 45 minuten tot (meer dan) een uur zijn ideaal om je vetreserves uit te putten en zo eventuele overtollige feestkilo's geen kans te geven.

Pilates & Crosstraining: de winterstop is het ideale moment om je spieren voor te bereiden op het tweede deel van het seizoen. Met pilates maak je jouw spieren leniger en vermijd je toekomstige blessures. Er zijn tal van topvoetballers die pilatesoefeningen doen omwille van de gunstige effecten, bijvoorbeeld om te herstellen na een spierblessure. Blijf dus lekker binnen en profiteer van de vrije tijd om je elastische weerstandsbanden af te stoffen en je spieren op een efficiënte maar zachte (lees: blessurevrije) manier te trainen.

Zaalvoetbal: als je de voetbalmicrobe echt niet kunt loslaten, kan je voor zaalvoetbal kiezen. Bel je vrienden of teamgenoten op en speel een leuke wedstrijd in de dichtsbijzijnde zaal.

een leuke manier om te lopen

Een leuke looptraining

Als je het toch gewoon liefst bij lopen houdt, stellen we je een alternatieve looptraining voor om toch "het saaie" wat te doorbreken deze eindejaarsperiode: fartlek!

Fartlek is Zweeds voor snelheidsspel. Het is een ongestructureerde intervaltraining waarbij inspiratie wordt gehaald uit de omgeving. Een sprintje op de brug, even uitpuffen voor het rode licht, een stevig tempo tot de volgende vuilbak. Het zijn maar enkele voorbeelden, want de mogelijkheden om je fartlektraining vorm te geven zijn oneindig! Fartlek is ook leuk om in groep te doen. Eén leider beslist dan tot waar er hard wordt gelopen en wanneer er wordt gerust, de groep volgt!

Naast de voordelen van een normale intervaltraining, is het grote pluspunt van fartlek het plezier dat je beleeft bij het sporten. De vrije vorm maakt deze trainingsvorm uniek en stressvrij. Niets moet, alles kan!

Loop zeker in het begin niet te hard van stapel. Omdat je geen vast schema hebt, moet je mentaal sterk zijn om er een langere training van te kunnen maken. Als je te snel begint, hou je het waarschijnlijk minder lang vol.

Vergeet vooral niet om goed te recupereren als je van een sportsessie komt. Onze tip: gebruik onze massagegordel of een foam roller om je spieren de nodige zorgen te geven. Zo sta je helemaal fit aan de aftrap van het beslissende deel van het seizoen!

En jij, wat doe jij deze winter?

ONZE ANDERE OP-EN-TOP VOETBALTIPS!

Tips
voetbalplezier
Elke voetballer weet dat het door de grillen van het leven op een bepaald moment heel makkelijk kan zijn om het voetbalveld te laten voor wat het is. Maar als je bij wijze van spreken al tegen een bal kon trappen voor je kon stappen, en voetbal in je bloed zit, ga je de competitie vroeg of laat missen.
Tips
voetbal koud weer
Nu het weer kouder wordt, begin je je hoofd al te breken over welke outfit je tijdens wedstrijden en trainingen moet dragen! Hoe geef je de kou geen kans, zonder dat je te veel transpireert en toch nog in alle vrijheid kunt bewegen?
Tips
Kan je gaan voetballen als je ziek bent?
Voetballen met een verkoudheid, keelpijn of zelfs koorts, is dat wel een goed idee? Volg deze gids om te weten hoe je best omgaat met deze kleine ziektes.
Tips
fysieke voetbaltraining en -testen
Waarom zou je je laten testen? Niet voor het plezier van het afzien. Maar een test laat wel zien waar je staat als speler, of je vooruitgang boekt, waar er eventueel iets scheelt, maakt het mogelijk om groepen te vormen om op een meer geïndividualiseerde manier te werken, en om het vormpeil van een speler op te volgen.
Tips
voetbalveteraan
Je bent verzot op voetbal, bent de 35 al voorbij en moet er niet aan denken om te stoppen met voetballen? Dan is dit artikel iets voor jou! Je weet het misschien nog niet, maar je zet binnenkort je eerste stappen in de wereld van de veteranen.
Tips
de ideale voetbalschoen
Elke voetbalspeler heeft het zich ongetwijfeld wel al eens afgevraagd: wat is nu eigenlijk de ideale voetbalschoen? Een voetballer kan niet zonder zijn voetbalschoenen. Sla de bal dus niet mis ...
Tips
Damesvoetbal: een sport in volle opmars
De tijd dat voetbal uitsluitend een sport voor mannen was, ligt stilaan achter ons. Steeds meer vrouwen raken verknocht aan voetbal. Wij geven je graag wat meer info over damesvoetbal.
NAAR BOVEN