HOE BLIJF JE IN VORM NA HET VOETBALSEIZOEN?

Het seizoen zit erop, tijd voor welverdiende rust! Maar let toch ook wat op, want de eerste trainingen komen er snelgenoeg weer aan. En als je te lang hebt stilgezeten, zal je al snel merken dat je conditie fel achteruit is gegaan. Het gevolg? (Te) Lastige trainingen bij de start van de voorbereiding en meer kans op vroege blessures... Enkele tips om je conditie op een leuke manier te onderhouden tijdens het tussenseizoen.

number_1

EERST….. EEN BEETJE WELVERDIENDE RUST

Wanneer het voetbalseizoen voorbij is, doe je er goed aan om eerst 2 à 3 weken rust te nemen en even niet aan voetbal te denken.
Deze rustperiode is noodzakelijk zodat je fysiek en mentaal kan herstellen van het voorbije seizoen.

number_2

DE BASIS

Na deze rustperiode ben je al een deel van je conditie verloren. Daarom is het noodzakelijk om een goede basisconditie op te bouwen. Deze basis is belangrijk om kwetsuren en overbelasting van de spieren en de gewrichten te voorkomen. Je kan een basisconditie opbouwen door ongeveer 2 à 3 keer per week een halfuurtje te gaan lopen. Indien het hiervoor te warm is of wanneer je nood hebt aan een beetje afwisseling, kan je er altijd voor kiezen om te gaan zwemmen. Zwemmen is de perfecte manier om je uithoudingsvermogen te trainen en bovendien is het niet belastend voor de spieren of gewrichten.

number_3

WISSEL AF!

Om je conditie en explosiviteit te optimaliseren, is het belangrijk dat je trainingsschema heel gevarieerd is. Zo kan je verschillende soorten sporten gaan beoefenen. Je kan bijvoorbeeld tennissen, ideaal om jouw explosiviteit te verbeteren. Wanneer je voornamelijk wilt trainen op je uithoudingsvermogen kan je ervoor kiezen om te gaan fietsen of om, zoals eerder vermeld, te gaan zwemmen. Daarnaast zijn spierversterkende sporten als fitness, crosstraining of pilates ook altijd interessant. Pilates raden we zeker aan als je wat leniger wilt worden of je rug moet versterken. 

Kortom, profiteer van de tijd die vrijgekomen is om je lichaam te trainen met sporten waar je anders weinig of geen tijd voor hebt. 

number_4

EXTRA MOTIVATIE

Om in het tussenseizoen gemotiveerd te blijven om je conditie te onderhouden, kan je de hulp inschakelen van je teamgenoten. Spreek een aantal vaste dagen af waarop jullie samen kunnen gaan sporten. Op deze manier ga je minder snel je work-out sessie afzeggen en stimuleer je elkaar om je grenzen te verleggen. 

En waarom niet eens samen met je partner sporten? Altijd leuk, toch? :-)

number_5

SPECIALISATIETRAINING

Zoek een voetbaldoel in de buurt of maak je eigen oefenveldje in de tuin of in het park met je eigen goaltjes en trainingsmateriaal.
Op die manier werk je zowel aan je trap als aan je balcontrole.

6

LET OP JE VOEDING

Af en toe eens zeuren moet natuurlijk kunnen, maar het is belangrijk dat je ook in het tussenseizoen oplet wat je eet en drinkt. Let erop dat je niet té veel kilo’s bijkomt, want ook dat is een vorm van trainen. Wanneer het grote sportieve werk weer begint, wordt voeding nog belangrijker. Wij geven je graag onze 10 tips mee voor sport en voeding.

zeven

HET ECHTE WERK!

Wanneer het echt tijd is om je voetbalschoenen weer aan te trekken en te starten aan een nieuw seizoen, kan je volop genieten van de conditie die je reeds hebt opgebouwd. Met deze conditie sta je al een stap verder in de voorbereiding en vermijd je vroege kwetsuren en pijnlijke spieren.

Hoe vaak je traint tijdens het tussenseizoen ligt aan jou, afhankelijk van je thuissituatie, reisplannen en je eigen comfort. Zorg gewoon dat je een bescheiden regelmaat opbouwt en je je amuseert (welke sport je ook doet), dan komt het helemaal goed!

NAAR BOVEN