HOE BOUW JE SPIERMASSA OP?

De opbouw van spiermassa is een periode tijdens je training waarbij je probeert om meer spiervolume te creëren. Daardoor zal je zwaarder worden en dus aan magere massa maar ook aan vetmassa winnen.

number_1

IS HET MAKKELIJK OM GESPIERD TE WORDEN?

Nee. Hoe snel je spieren bijkweekt en dus gespierd wordt, verschilt van persoon tot persoon. Het is een van oorsprong genetische eigenschap, op basis waarvan je mensen in functie van het zogenaamde morfotype kunt indelen. Er bestaan verschillende morfotypes:

- Endomorf: dit is niet de meest voordelige lichaamsbouw om aan spiertraining te doen. Deze sporter heeft fijne beenderen, brede heupen en smalle schouders. Zelfs met een evenwichtige voeding heeft hij de neiging om snel aan te komen. Hij zal dus makkelijk verdikken.

- Mesomorf: dit is de ideale lichaamsbouw om aan spiertraining te doen. Deze sporter heeft dikke beenderen en brede schouders. Hij is van nature gespierd. Hij kan even eenvoudig aankomen als afvallen. Hij bouwt snel spiermassa op.

- Ectomorf: dit is de meest nadelige lichaamsbouw om aan spiertraining te doen. Deze sporter heeft fijne beenderen, hij is slank en weinig gespierd, hij heeft smalle schouders en een smal bekken. Hij eet veel maar komt niet aan.

Wat je morfotype ook mag zijn, je kan altijd aan jezelf werken en je hebt steeds een progressiemarge. Wel is het zo dat je realisaties worden bepaald door de combinatie voeding / training. Afhankelijk van je individuele toestand zal je dus al dan niet sneller tot het gewenste resultaat komen. Sommige mensen bouwen eenvoudig en snel spiermassa op, terwijl andere morfotypes de beoogde doelstelling niet zullen halen.

number_2

WAT BETEKENT DE OPBOUW VAN MASSA?

Massatoename wil niet zeggen dat je meer spieren kweekt. Wel word je zwaarder. Je wint met andere woorden aan vetmassa (lichaamsmassa) en magere massa (de spieren). Je moet absoluut weten dat de opbouw van spiermassa een kwestie is van training maar ook van voeding. Je kunt zelfs je lichaamsmassa verhogen zonder daarom spieren te krijgen. Maar het is onwaarschijnlijk dat iemand spieren kweekt zonder meer vet te krijgen. Kortom, je lichaamsmassa verhogen blijkt eenvoudig. Meer spieren krijgen is moeilijker en kan niet zonder voeding en sporttraining te combineren.

whey domyos
number_3

HOE BOUW JE SPIEREN OP? MASS GAINER OF NIET? HEB JE HULP NODIG?

Om massa te vergaren moet je in principe gedurende twee tot vier maanden een redelijk calorierijk dieet aanhouden. De opname van eiwitten en koolhydraten wordt verhoogd opdat je lichaam over alle vereiste voedingsstoffen beschikt om spieren te ontwikkelen.

Deze massatoename vormt de basis om spieren te krijgen en om de vetmassa te verhogen. Daarom volgt na deze fase vaak een periode van diëten of van droogtrainen om het vergaarde vet kwijt te raken maar toch je spieren ongemoeid te laten.

Door te veel te eten zal je tijdens deze periode vaker en intensiever dan gewoonlijk aan spiertraining kunnen doen.

number_4

WAAROM MASS GAINER INNEMEN?

Om te vermijden dat je je voedingspatroon moet wijzigen kan je om massa op te bouwen speciale poeders zoals de Mass Gainer gebruiken. Deze poeders bevatten uitsluitend eiwitten en koolhydraten. Ze laten je wat je dagelijks aan voedsel opneemt verhogen zonder dat je daarom je gewoontes moet aanpassen.

number_5

WAT GEBEURT ER NA DE PERIODE VAN MASSATOENAME?

Een periode van massatoename wordt gewoonlijk gevolgd door een fase van droogtrainen van de spieren. Tijdens massatoename win je aan magere massa, maar ook aan vetmassa. De vetmassa van de spieren raak je met het droogtrainen kwijt, waardoor de spieren die je door vorige inspanningen hebt gewonnen zich zullen aftekenen.

NAAR BOVEN