HOE DRINKEN TIJDENS EEN TRIATLON 

Triatlon is een veeleisende sport. Elk detail telt: je techniek, je ervaring, je mentale weerbaarheid, je materiaal en natuurlijk ook je voedingsstrategie. Juist en genoeg drinken is een van dé sleutels voor een geslaagde triatlon. Elk vochtverlies dat je niet compenseert zal zich later wreken, wat je fysieke vormpeil ook is.

drinken tijdens een inspanning
number_1

WAAROM DRINKEN TIJDENS EEN INSPANNING? 

Ons lichaam bestaat voor 60 % uit water. Het is onmisbaar voor een goede werking van de lichaamscellen. Het speelt een rol in tal van chemische reacties die ontstaan wanneer we ons inspannen. En dankzij water kunnen cellen ook onderling voedingsstoffen uitwisselen, zodat het lichaam zich kan aanpassen aan de geleverde inspanning.

Water houdt ook je lichaamstemperatuur op peil, zodat je geen hitteslag krijgt. Tijdens een triatlon dient trouwens slechts 20 tot 25 % van de energie die je spieren opwekken om te bewegen. De overige 75 tot 80 % genereert warmte. Als je lichaam niets doet om die warmte af te voeren, dan gaat die zich ophopen en stijgt je lichaamstemperatuur tot je niet meer naar behoren kunt presteren en je gezondheid in gevaar komt. Die overtollige warmte moet je dus kwijt, en daarom transpireert een mens. En die transpiratie bestaat uit water en mineralen (hoofdzakelijk natrium).

Water zorgt er ook voor dat de afvalstoffen die zich ophopen tijdens een inspanning worden afgevoerd, hetzij door te urineren, hetzij door te transpireren.

Dat vochtverlies houdt wel een aanzienlijk risico op uitdroging in. En een uitgedroogd lichaam presteert minder. Kortom, drinken is de boodschap om dat vochtverlies te compenseren en te blijven presteren.

number_2

UITDROGING TIJDENS EEN TRIATLON 

Omdat je sterk transpireert tijdens een triatlon, is het risico op dehydratie aanzienlijk. Je kan immers meer dan anderhalve liter vocht per uur verliezen, in extreme gevallen loopt dat zelfs op tot drie liter per uur. Het weer maakt trouwens niet uit, het risico op uitdroging is er altijd. En zeker bij warmte en vooral bij vochtige warmte neemt dat enkel toe. Uitdroging is de voornaamste oorzaak van blessures en vormdipjes. De algemene regel is dat 1 % vochtverlies gelijkstaat aan een prestatieverlies van 10 %, en bij 2 % vochtverlies verminderen je fysieke capaciteiten zelfs met 20 %.

Regelmatig drinken tijdens een triatlon is dus een must! Wacht vooral niet tot je dorst krijgt. Dat is geen goede parameter, omdat het dorstgevoel pas later optreedt, op een moment dat je al 1 % van je lichaamsvocht kwijt bent. Bovendien heeft je lichaam wat tijd nodig om nieuw vocht te absorberen en het tot in het bloed te laten doordringen.

hydrateren triatlon
number_3

HOE JE LICHAAM HYDRATEREN BIJ EEN TRIATLON? 

   - Drink zeker voldoende de dag voor je wedstrijd, tot je in je bed kruipt. Zo blijft je lichaam goed gehydrateerd.

   - In de drie uur voor de start drink je ook best wat om je vochtpercentage op peil te houden, zeker als het warm is.

   - Wacht niet tot je dorst krijgt om te drinken. Drink regelmatig (om de 10 tot 15 minuten), in kleine hoeveelheden (1 tot 2 slokjes).

   - Als je triatlon minder dan een uur duurt, dan is enkel water genoeg (naargelang de intensiteit).

   - Bij een triatlon van meer dan een uur opteer je best voor een isotone dorstlesser, type ISO.

   - En duurt je triatlon langer dan drie uur, kies dan voor een isotone dorstlesser verrijkt met mineralen en antioxidanten, zoals ISO+.

   - Drink wat water bij elke wissel.

   - Houd een bidon zuiver water achter de hand om jezelf te besprenkelen en de mond te spoelen.

   - Drink tijdens en na je triatlon geen gekoelde drank, dat kan je maag en darmen overhoop halen.

   - Drink overvloedig na je triatlon, om optimaal te recupereren.

   - En houd na je wedstrijd nog een tijdje een flesje water binnen handbereik, om regelmatig te drinken.

NAAR BOVEN