HOE EN WANNEER GEBRUIK JE DE VERSNELLINGEN VAN JE FIETS?

In dit artikel leggen we uit hoe je correct schakelt. Vergeet je slechte gewoonten en schakel als een pro voor meer rijcomfort!

helm tilt 500 acid

HOE EN WANNEER GEBRUIK JE DE VERSNELLINGEN?

Onderweg zal je nooit een bord tegenkomen dat aangeeft welke fietsversnelling je moet gebruiken. Die keuze is vooral een kwestie van beleving.Schakel naar een lagere versnelling als je te veel weerstand voelt tijdens het fietsen.Heb je daarentegen het gevoel dat je ‘in het niets’ aan het trappen bent? Schakel dan een versnelling hoger. Probeer idealiter een evenwicht te zoeken tussen het trapgemak en de noodzaak om bij elke pedaalslag een lichte kracht te leveren.

Aarzel dus niet om geregeld hoger of lager te schakelen als je dat nodig vindt. Als je fiets voorzien is van één enkele schakelaar is het simpel: je klikt tot je de ideale tred gevonden hebt. Als je fiets voorzien is van twee schakelaars (en dus twee derailleurs) is het iets moeilijker.Je moet dan goed de werking begrijpen: - Vooraleer je het tandwiel achteraan verandert (rechterhendel), moet je vooraan het juiste kettingblad selecteren (linkerhendel).- Ook al is het mechanisch mogelijk, let erop dat je de ketting nooit ‘kruist’. Dit is bijvoorbeeld het geval als de ketting vooraan op het groot blad ligt en achteraan op een groot tandwiel. Of omgekeerd: op een klein blad vooraan en op een klein tandwiel achteraan.Een gekruiste ketting verslijt sneller en ook de kettingbladen en tandwielen zullen sneller verslijten.

Ik hoor je mopperen dat je toch vlot en makkelijk trapte met je ketting op dat kettingblad en op dat tandwiel. En dat ik je verveel met mijn verhaal over gekruiste kettingen...Ik begrijp het, maar verander nu eens van kettingblad en verander progressief van tandwiel achteraan... Je zult zeker een combinatie vinden die eenzelfde tred en beleving geeft zonder dat de ketting gekruist is.

WAT JE BETER NIET DOET

– Schakel nooit wanneer je stilstaat.

– Bedien nooit de 2 schakelaars tegelijkertijd: je riskeert dat je ketting afloopt, blokkeert, breekt…

– Verander nooit meerdere versnellingen in één keer (tenzij je heel zeker bent van jezelf en je dit nodig vindt voor je tempo).

– De ketting kruisen.

– Je laten verrassen... 

Probeer zo veel mogelijk het schakelen te anticiperen, in functie van wat je op je af ziet komen.

Wacht bijvoorbeeld niet te lang om bij een steile klim een makkelijkere versnelling te kiezen. Want de kracht die je op de pedalen uitoefent, kan het schakelen bemoeilijken.

HET ONDERHOUD

Om efficiënt en met vertrouwen te schakelen, moet je fiets goed onderhouden zijn. Wat niet betekent dat je hem elke avond moet demonteren om elk onderdeel te ontvetten en te smeren...Ga regelmatig na of alle versnellingen goed verlopen, en dat de ketting niet afloopt wanneer ze wisselt op de tandwielen of naar het grootste of kleinste kettingblad springt. Als deze snelle controle een probleem aan het licht brengt, wacht je best niet te lang om je fiets te laten nakijken. Of leer hoe je dit zelf kunt doen, want als je een beetje handig bent, is dit echt niet zo moeilijk.

Let erop dat de kabels tussen de schakelaars en de derailleurs altijd in goede staat zijn. Zeer belangrijk: tandwielen, ketting en kettingbladen moeten steeds lichtjes gesmeerd zijn.

Vermijd het gebruik van vet of dikke olie die al snel verandert in smurrie... die je kleding bevuilt.Gebruik liever vloeiende olie of nog beter, een spray met speciaal ontwikkelde fietsolie. Reinig regelmatig je ketting met een doek, en smeer ze onmiddellijk daarna.Let op dat je geen smeermiddel op het remsysteem morst: velg/remblokjes of remschijven/remblokjes. Tenslotte, als je je fiets wast of wanneer je in de regen hebt gereden, let er dan op dat je ketting niet gaat roesten. Smeer ze onmiddellijk nadat ze nat is geweest.

Zo, nu weet je alles over versnellingen!

NAAR BOVEN