HOE JE MATERIAAL GOED OPBERGEN NA EEN SURFSESSIE?

Er komen heel wat rituelen kijken bij het surfen, zowel wanneer je in het water gaat als er weer uitkomt. Surfplank, surfpak, accessoires... laat je surfuitrusting en je surfmateriaal niet langer rondslingeren na een sessie!

Hieronder staan 10 dingen die je kan doen na een surfsessie: zowel goed voor je eigen gezondheid als goed voor het onderhoud van je materiaal! 

OP DE SURFSPOT

Surfboards in or out the sun
number1

  LAAT JE SURFPLANK NIET IN DE VOLLE ZON LIGGEN

Denk er na je sessie meteen aan om je plank op te bergen in de uv-werende boardsock. Wil je echter eerst nog wat uitrusten op het strand, zoek dan een plekje in de schaduw voor jezelf en je plank!

Tip van Olaian: leg je plank op je hoes als je snel weer in het water gaat. Maar leg ze ondersteboven zodat de wax niet smelt!

number2

JE SURFPLANK SCHOONMAKEN

Maak je plank schoon met helder water alvorens ze op te bergen in haar hoes, dit kan bijvoorbeeld onder een stranddouche. Waarom? Gewoon om het zand van je plank te spoelen voor ze droogt. Er is niets onaangenamer (en lelijker) dan zand dat in je wax kleeft tijdens je volgende surfsessie! Zijn er geen douches op het strand? Kies dan voor de praktische oplossing: de draagbare zonnedouche van Quechua. Weg met de grapjes op kantoor wanneer je terugkeert met een kapsel vol zout en een gezicht vol zonnecrème (tenzij je bij Olaian werkt natuurlijk).

number3

  WIKKEL JE LEASH NIET ROND DE VINNEN

Het is een gewoonte die veel surfers best zo snel mogelijk afleren! Als je je leash rond je surfplank wikkelt na je sessie, dan heeft ze de neiging om die vorm te behouden. Zo kan ze verstrikt raken rond de tail, een vin of rond je voeten ...  Trouwens, als je je leash om de vin wikkelt, dan kunnen er kleine scheurtjes ontstaan en zal je leash uiteindelijk doorscheuren.

number4

JE SURFPLANK OPBERGEN IN HAAR HOES 

Maak er een gewoonte van om je surfplank in de hoes op te bergen na je sessie. Je autozetels en je plank zullen je dankbaar zijn. Want het zoute water en de kleverige wax zijn elementen die je materiaal kunnen beschadigen. Je surfplank zal op die manier zowel beschermd zijn tegen de zon als tegen eventuele schokken tijdens het transport.

Poncho Surf
number5

JE OMKLEDEN MET EEN PONCHO

Je lichaam mag dan wel gespierd zijn na al die uren surfen, maar slechts een klein deel van de surfers houdt ervan om zich in volle glorie te presenteren op de parking. De meer verlegen surfers proberen dan weer met alle macht hun handdoek rond hun middel te houden terwijl ze hun surfpak uittrekken te midden van de frisse briesjes.

Het voorstel van Olaian: de surfponchoIdeaal om je beschut tegen de kou en nieuwsgierige blikken om te kleden. Het is een echte must have na een surfsessie.

Wetsuit bag
number6

EEN ZAK / BAK GEBRUIKEN OM JE SURFPAK IN TE VERVOEREN

We gaan er niet om liegen: het is niet altijd een pretje om een doorweekt surfpak uit te trekken. Maar dat is nog geen excuus om het al stampvoetend uit te trekken op het grind van de parking! Kies daarom voor een zak of bak die je surfpak niet enkel beschermt tegen scheurtjes bij het uittrekken, maar tegelijkertijd ook je koffer beschermt tegen het zoute water

THUIS

number7

  JE SURFPAK AFSPOELEN MET WATER NA ELKE SESSIE

Tijdens het surfen scheid je zweet en andere lichaamssappen af. Er zijn zelfs surfers die plassen in hun surfpak. Het is dus belangrijk om je neopreen surfpak na elke surfsessie af te spoelen met zoet water. Dit zowel aan de binnen- als buitenkant! Zo vermijd je onaangename geurtjes en verleng je de levensduur van je surfpak.  Tip van Olaian: voor een betere hygiëne kan je je surfpak soms desinfecteren met een shampoo voor neopreen uitrusting.

number8

  JE NEOPREEN SURFPAK LATEN DROGEN

Ook al is dit misschien een snellere methode om je wetsuit te laten drogen, toch laat je je surfpak beter niet drogen op een kleerhanger, want zo loop je het risico op het vervormen en het uitrekken van de hals en de schouders van je pak, wat nog wordt versterkt door het gewicht van het opeengehoopte water. De beste oplossing: in twee geplooid op een droogrek, een handdoekrek of het broekrek van een kleerhanger (gebruik in dit geval een kleerhanger die groot genoeg en niet te geprononceerd is, zo vermijd je een plooi in je surfpak ter hoogte van de borst). Laat je surfpak in de zomer niet in de volle zon drogen, hierdoor kan het verkleuren (uv-stralen zijn schadelijk). PS: je surfpak is niet geschikt voor de wasmachine of de droogkast en mag niet gestreken worden!

Surf rek
number9

EEN SURFREK MAKEN OM JE PLANKEN OP TE BERGEN

Er bestaan tegenwoordig verschillende DIY-tutorials die je eenvoudig uitleggen hoe je een surfrek kan maken om je planken in op te bergen. Je hoeft hiervoor geen ervaren klusser te zijn. De twee meest voorkomende structuren zijn verticale en horizontale rekken. Kies voor het opbergen van je shortboards en aanpasbare surfplanken voor een verticaal rek dat je zowel binnen als buiten kan plaatsen. Kies daarentegen voor een horizontaal rek (bevestigd aan de muur) om je grote surfplanken en longboards in op te bergen. 

number10

  JE VOORBEREIDEN OP HET VOLGENDE SEIZOEN

Zoals na elke fysieke inspanning is het aangeraden om voldoende te drinken als je uit het water komt. Drink water, gespreid over een grote tijdspanne en in kleine hoeveelheden. Je hebt misschien wel 2 uur gesport in de volle zon: er is dus een risico op uitdroging.

Een surfsessie van meerdere uren, dat hakt er diep in! Kom terug op krachten nadat je je surfpak en je surfplank hebt afgespoeld. Eet (gedroogd) fruit of een granenreep.

En vergeet de laatste stap niet: je spieren stretchen. Het is aangeraden om gedurende 15 tot 20 minuten na elke sessie te stretchen. Stretch eerst de benen, daarna de armen, maar vergeet ook je rug niet, vooral als je verschillende sessies na elkaar wil surfen zonder pijn.

Stretchoefeningen voor je rug zijn moeilijker en voelen minder natuurlijk aan, maar zijn wel van essentieel belang: de rug is een deel van het lichaam dat vaak gebruikt wordt tijdens het surfen in holle positie bij het peddelen en in kromme positie tijdens het surfen. Vraag je kinesist om raad en bezoek gespecialiseerde websites om je hierover te informeren!

NAAR BOVEN