HOE KAN JE DOOR TE ZWEMMEN GESPIERDERE ARMEN KRIJGEN?

Je wilt meer armspieren? Je zoekt naar andere oefeningen dan wat je in de gymzaal doet? Maak kennis met onze zwemlessen om je armspieren te trainen!

Je opdrukken, crosstraining, halters, ... Je hebt al alles geprobeerd om gespierde en afgetrainde armen te hebben! Heb je zin om voor je armoefeningen met een nieuwe sport te beginnen? 

Maak dan kennis met onze zwemlessen om je armspieren te trainen onder het deskundig advies van zwemcoach Maxime. 

Leg je halters even weg en schaf je zwempaddles en zwemkledij aan. De training gaat beginnen!

Zwemmen

ARMSPIEREN TRAINEN, ALLESBEHALVE MAKKELIJK!

“Ik wil gespierdere armen”. Dit is de ambitie die veel sporters tegenover mij uitspreken wanneer ik hen voor het eerst ontmoet, vertelt ons Maxime, zwemcoach in Lyon. Mannen willen doorgaans in volume en kracht winnen, en vrouwen willen strakkere en beter afgetrainde armen, om zo te voorkomen dat ze gaan doorhangen. Herken je je hierin?  

Gespierdere armen krijgen is met andere woorden een ambitie die velen koesteren maar die wel wat werk en vooral geduld vraagt. Je kunt “trainen” en je kunt “goed trainen”. Ik ga je hier vertellen wat “goed trainen” betekent, dus aan duurtraining doen waarbij je meer doet dan op volume werken, of op wat ze in de volksmond ook wel “oppompen” noemen. 

Deze duurtraining is gebaseerd op drie punten: 

1Regelmaat, m.a.w. minstens 3 sessies per week van minimaal 45 minuten.

2 - Afwisseling: snelwandelen, lopen, fietsen, zwemmen, ... je bent een veelzijdig iemand en je houdt van talloze sporten? Dit is dus erg goed nieuws voor jou en je armen! 

3 - Gevarieerde oefeningen met focus op je armen zonder daarbij echter de andere spieren in je lichaam te vergeten.

MEER DAN ALLEEN DE ARMEN

Zeker, werk aan je armspieren, maar zorg dat je geen onevenwicht creëert! Het eerste wat ik sporters die gespierdere armen willen dan ook zeg, is dat ze zich niet enkel op deze zone mogen concentreren. Het is namelijk belangrijk om al je spieren te trainen en te verstevigen. Zo ga je een uitgebalanceerd figuur krijgen en kan je ook blessures vermijden. 

Daarnaast is het belangrijk dat je cardio-oefeningen doet. Tenzij je je voorbereidt op een bodybuildingwedstrijd heeft cardio, in tegenstelling tot wat je zou vermoeden, een positieve invloed op je spieren en is het een uitstekende aanvulling op je krachttrainingen. Het gaat er dus om, het correcte trainingsprogramma en het juiste evenwicht te vinden om je doelstellingen te halen, waarbij je je hele lichaam voldoende aandacht geeft.

 

zwemmen spiertraining armen

ZWEMMEN OM GESPIERDERE ARMEN TE KRIJGEN 

Zwemmen is perfect voor mensen die gespierdere en sterkere armen willen. Het is een sport waarbij je automatisch aan cardio doet en je alle spieren van je lichaam traint, en dan in het bijzonder je armen. Zwemmen vraagt immers veel van je armspieren die je gebruikt om in het water vooruit te komen. Kijk maar eens naar professionele zwemmers en je zal het wel geloven!  

Je biceps en triceps worden sterk op de proef gesteld... zonder ze echter te overbelasten. Dit spaart je gewrichten en verkleint het risico op blessures drastisch in vergelijking met de klassieke krachtoefeningen die heel vaak slecht worden uitgevoerd. Bovendien kan je bij het zwemmen cardio en spiertraining combineren, wat maakt dat het een evenwichtige en complete sport is die ik aanraad aan iedereen die aan zijn armspieren wil werken.

Ten slotte is zwemmen heel speels, waardoor je variatie kan inbouwen in je sportroutine en elk risico op vermoeidheid kan vermijden.

 

MIJN 45 MINUTEN ARMTRAINING

Aan de hand van enkele eenvoudige instructies kan je zwemwork-outs doen waarmee je specifiek je armen traint. Hier vertel ik je hoe ik het liefst mijn zwemtraining doe om gespierdere armen te krijgen. Probeer dit in je sportroutine te integreren. Dit is een voorbeeld van een uitgebalanceerd programma met 3 sessies per week: één sessie spiertraining voor het hele lichaam, één sessie crosstraining en deze zwemsessie.

- 10 MINUTEN: OPWARMING

Begin met een opwarming van 10 minuten crawl. Probeer vanaf je eerste lengte langgerekte armbewegingen te maken. Zo werk je je armen van bij de opwarming goed los.

- 20 MINUTEN: ZWEMMEN MET PADDLES

Maak je paddles stevig vast aan je handen en je bent klaar voor 20 minuten crawl. Je moet hier geen snelheidsrecords breken, maar je vooral goed op je armbewegingen concentreren. Probeer je armen net als bij de opwarming zo ver mogelijk uit te rekken. Dankzij je handpaddles kan je de contactzone met het water en zodus de weerstand vergroten. Kleine kanttekening: probeer om de juiste paddles te vinden. Zo vermijd je elk risico op blessures.

Christelle, 30 jaar, getuigt: “Sinds drie maanden doe ik deze oefening tijdens mijn zwemtrainingen, om zo wat meer op mijn armen te werken. Ik moet mijn armen zonder enige twijfel meer inspannen dan bij crawl zonder paddles. Het vraagt eenvoudigweg wat tijd om eraan gewoon te raken. Maar na enkele lengtes vergeet je dat je met paddles zwemt. En ik zie ook het verschil aan mijn armen, die nu veel afgelijnder zijn.”

- 15 MINUTEN: VRIJ ZWEMMEN MET PULL-BUOY

Houd je benen stil met een pull-buoy. Leer je nieuwe beste vriend kennen die je gaat helpen om gespierde armen te krijgen. De pull-buoy is een accessoire in schuimplastic. Je steekt het tussen je dijen of je enkels. Daardoor blijven je benen horizontaal liggen zonder dat je nog maar de minste beweging moet maken.

Bij deze oefening kan je je zwemslag kiezen en zelfs tijdens deze 15 minuten afwisselen. Als je benen stilliggen kan je niet anders dan je met je armen voortbewegen. De bedoeling is dat je je concentreert op je bovenlichaam en dat je enkel op je armen zwemt. Ja, dat ga je voelen!

Door deze instructies te volgen zal je techniek ook heel wat beter worden, zeker als je crawl zwemt.

 

Nu weet je perfect hoe je door te zwemmen armspieroefeningen kunt doen. Nu is het aan jou om deze specifieke zwemsessie op te nemen in je trainingsschema. Binnen enkele weken zal je al de eerste resultaten zien!

Heb je zwemmen al in je trainingsschema geïntegreerd? Laat ons dan in de commentaarsectie weten wat je van sport doet en welke je resultaten zijn!

NAAR BOVEN