HOE KAN JE WEER GAAN SPORTEN?

Deze keer is het écht zover, je gaat weer sporten! Dat is een mooi voornemen, en wij helpen je met enkele tips om ervoor te zorgen dat alles op rolletjes verloopt...  

           

Op verschillende punten in je leven kan sporten even aan de zijlijn komen te staan. Studie, het gezinsleven, verhuizing, veel werken...

Kortom, er zijn ontelbare redenen waarom je af en toe je sportschoenen even in de kast zet, de een nog beter dan de ander (anders zou je jezelf die fitnesssessie of wekelijkse run echt niet ontzeggen). Maar dit keer ben je na een pauze van meerdere maanden of jaren vastbesloten: je zal koste wat kost sporten weer opnemen in je drukke planning!

Ik geef je enkele tips mee om ervoor te zorgen dat je eerste sportieve inspanningen vlekkeloos verlopen! Ik word hiervoor bijgestaan door osteopaat Adrien Lelong.

Nummer 1

Begin voor je weer gaat sporten met een check-up!              

Het kan interessant zijn om voor je weer gaat sporten een check-up te laten doen, kwestie van er zeker van te zijn dat je lichaam goed gaat reageren op de eerste belasting.

"Als je de veertig bent gepasseerd is dit medisch onderzoek, door een arts of een osteopaat, ten zeerste aangeraden. Het onderzoek maakt een stand van zaken op, en kan een echte boost geven aan de zin om weer te gaan sporten."

Op deze manier kan je ook met een gerust hart weer gaan bewegen, zonder je al te veel zorgen te maken over die schouder die af en toe opspeelt.

number2

Om weer te gaan sporten, moet je er plezier in hebben

weer gaan sporten

Het goede nieuws is dat je die sport kunt kiezen waar je zin in hebt. Hardlopen, tennis, crossfit, paardrijden...

"Het belangrijkste is dat de gekozen sport leuk is en dat de sporter zin krijgt om te gaan hardlopen, te bewegen, of een inspanning te leveren. Dat is essentieel. Het plezier, dat is de motor!" 

De osteopaat raadt ook aan om voor een goede uitrusting te zorgen, zodat je de problemen van de verkeerde schoenen voorkomt en geen last krijgt van wrijvingen van je short op plaatsen waar niemand last van hebben wil.

number3

Begin rustig aan en beetje bij beetje

Als je een sport hebt gevonden die je leuk vindt, is het belangrijk om de intensiteit van je eerste sessies goed te doseren. "Mensen die gaan hardlopen raad ik aan om in het begin twee keer per week 10 tot 20 minuten te hardlopen."

Het idee is om langzaam te beginnen, om daarna verder te raken. Hetzelfde geldt voor krachttraining of fitness.

"Een sportcoach kan de sporter op dit punt met raad en daad bijstaan, en een rustig programma voor wie weer gaat sporten opstellen," gaat Adrien Lelong verder. "Het idee is om je gewrichten opnieuw te laten wennen. En dat kost wat tijd."

Alle sporters weten dat je de opwarming vooraf en het stretchen achteraf niet mag overslaan: ze spelen een belangrijke rol in het voorkomen van blessures en spierpijn. Drink veel (bij voorkeur water, wodka is niet zo bevorderlijk voor het sporten) om krampen en peesontstekingen te voorkomen, en wen jezelf een andere levensstijl aan. "Een gezonde voeding verbetert de lichamelijke vaardigheden," besluit de osteopaat.

Wat je nog niet moet beletten om jezelf af en toe eens iets lekkers te gunnen.

Je bent immers weer gaan sporten!

Is het jou gelukt om weer te gaan sporten en het lang vol te houden? 

Laat het ons zeker weten!

Sylvia rédactrice Decathlon

Sylvia        

Als gepassioneerde amazone en hardloopster in mijn vrije uurtjes (als ik ze heb), ben ik altijd met sport bezig, en vooral in mijn beroep. Ik ben al zo'n tien jaar sportjournalist en ben absoluut overtuigd van de voordelen die sporten ons kan bieden. Ik wil graag een bron zijn van juiste informatie en die adviezen doorgeven die mij hebben geholpen!
NAAR BOVEN