HOE KIES JE DE JUISTE HARDLOOPSCHOENEN?

De keuze van je hardloopschoenen is afhankelijk van 2 criteria: de intensiteit van je trainingen (je snelheid) en de frequentie.

number_1

DE INTENSITEIT VAN JE TRAININGEN

Je snelheid is bepalend voor je hardloperprofiel: ben je een jogger, met een snelheid van minder dan 10 km/u? een regelmatige hardloper met een snelheid tussen de 10 en 12 km/u, of een intensieve hardloper die gewoonlijk aan snelheden van boven de 14 km/u traint?

VOOR TRAININGEN TOT 10-12 KM/U

Je loopt voor je welzijn; kies dan voor lichte, soepele en zeer comfortabele schoenen met een goede schokdemping (zeker als je meer dan 75 kg weegt).

VOOR SNELLERE TRAININGEN AAN 10-14 KM/U

Je bent een hardloper op de weg. Kies voor trainingen of wedstrijden een dynamische schoen met een goede ondersteuning en een zeer goede schokdemping om de herhaalde schokken, vooral bij lange afstanden, goed op te vangen.

VOOR SNELLE TRAININGEN AAN MEER DAN 14 KM/U

Je bent een snelheidsduivel, altijd op zoek naar een betere tijd, zodat je tijdens je interval- of duurtrainingen regelmatig voorbij de 14 km/u gaat. Een vederlichte en dynamische schoen zal je beste bondgenoot zijn in de strijd om je persoonlijke record.

number_2

DE FREQUENTIE VAN JE TRAININGEN

De keuze van je schoen is ook afhankelijk van hoe vaak je gaat trainen: ga je 1 of 2 keer per week lopen? 3 of 4 keer per week? of nog vaker? Het aantal trainingen is een goede indicator voor je hardloperprofiel: occasionele jogger, regelmatige hardloper of intensieve hardloper.

femme-jogging
GA JE 1 TOT 2 KEER PER WEEK HARDLOPEN?

Je hardloopt voor je welzijn, 1 tot 2 keer per week; je hebt jogschoenen nodig, soepel, comfortabel en met een goede schokdemping. De meest soepele zijn ideaal voor een training van maximaal 40 minuten. Voor een iets langere training (tot 1u) kies je beter voor een iets stijvere zool.

3 TOT 4 TRAININGEN PER WEEK

Je wilt vorderingen maken, je prestaties verbeteren. Je hardloopschoenen zijn je beste bondgenoot op je interval- en duurtrainingen en moeten licht en dynamisch zijn, maar tegelijkertijd je voet beschermen met een goede schokdemping en ondersteuning.
 

MEER DAN 4 TRAININGEN PER WEEK

Je doet alles voor een goede prestatie. Voor je snelle trainingen en de competities, kies je best voor een lichte en dynamische schoen met een dunne zool en dichter schuim aan de voorvoet. Voor je lange trainingen kies je best voor schoenen met een goede schokdemping om je te beschermen tegen de herhaalde schokken.

Anthony

PRODUCTMANAGER HARDLOOPSCHOENEN

Of je nu loopt voor je welzijn of om prestaties neer te zetten, het is cruciaal dat je schoenen kiest die bij jouw gebruik passen. Maar de juiste maat is ook van belang voor de juiste schoen. Tijdens het sporten zullen je voeten iets opblazen; gebruik dus een maat groter en controleer of je een duim tussen je hiel en de achterkant van de schoen kunt steken.

NAAR BOVEN