HOE KIES JE DE JUISTE WEERSTANDSBAND?

Als je weerstandsbanden (elastibanden) gebruikt bij je sportoefeningen, zet je je spieren extra aan het werk dankzij de opbouwende weerstand. Je loopt geen risico op letsels of blessures aan je gewrichten! Een pilatesband, toneband, tonetube, miniband, stoffen miniband… Wil je je weg vinden in het ruimte aanbod en de juiste keuze maken, hou dan rekening met 2 essentiële criteria: je gebruik en je niveau. 

mini_bandes_pilates_exercices
number1_decathlon

JE GEBRUIK

De keuze van je weerstandsband hangt af van je gebruik. Maak je voor het eerst kennis met spiertraining? Kies dan voor een miniband. Ze worden verkocht in een set van 3, van de soepelste tot de stevigste, en je kunt ermee afwisselen tussen lichte bewegingen en meer intense bewegingen, op 3 verschillende moeilijkheidsniveaus. Ze zijn ideaal om je onderlichaam geleidelijk aan te verstevigen. Bovendien zijn ze erg toegankelijk: ze zijn compact, gemakkelijk mee te nemen en voordelig… Wedden dat je al gauw niet meer zonder kunt? In de sportzaal, thuis of op reis, deze weerstandsbanden neem je overal mee naartoe.

banden-elastiques_poignees_pilates_gym_domyos

Wil je gevorderde spierverstevigingsoefeningen doen en je hele lichaam trainen? Kies dan voor weerstandsbanden met handgrepen (toneband). Ze zijn veelzijdig en erg efficiënt, om in tal van situaties te gebruiken: gevorderde spierverstevigingsoefeningen, revalidatie na blessures, stretching, reeksen pilatesoefeningen… Je kunt je armen en benen gelijktijdig en evenwichtig verstevigen. Het resultaat: je lichaam ontwikkelt diepe en evenwichtige spieren. Pluspunt: de zachte stof, waardoor ze erg aangenaam zijn om te gebruiken!

sportelastiek met handgrepen

Wil je vooral je rugspieren trainen? Dan heb je tone tube weerstandselastieken met handgrepen nodig. Dankzij de handgrepen liggen ze gemakkelijk en comfortabel in de hand. Dankzij de plastic sleeve rond de elastiek kun je er je voeten opzetten en de elastiek indien nodig aanpassen. Wij raden deze elastiek vooral aan om je bovenlichaam in de diepte te trainen: bovenrug, armen, schouders…

decathlon pilatesband

Doe je aan pilates? Deze pilatesbanden zijn voor jou gemaakt. Ze hebben het perfecte formaat om zachtjes aan je techniek te verbeteren.

stretchband

Wil je je soepelheid verbeteren tijdens je bewegings- en lenigheidsoefeningen? Neem dan een stretchband: met deze band kun je je spieren rekken en goed recupereren tijdens je sessies. Hij beschermt je dus tegen blessures.

foto minibanden
number2_decathlon

JE NIVEAU

De keuze van je weerstandsband hangt ook af van je niveau. Stretchbanden kunnen 3 verschillende weerstandsniveaus hebben:

- Lichte weerstand: zowel voor beginners als voor halfgevorderden, voor het trainen van het bovenlichaam of voor pilatesoefeningen (link naar het sportadvies-artikel pilates).

- Medium weerstand: voor halfgevorderden en voor het trainen van het onderlichaam.

- Harde weerstand: voor gevorderden in spiertraining. Deze weerstandsbanden zijn geschikt voor het trainen van het onderlichaam, bijvoorbeeld squats.

Pilates_Renaud_Guillon_Chef_produit

Tip van Renaud, onze pilates-expert

Wij vroegen aan Renaud, onze pilates-specialist, om je wat tips te geven voor het gebruik van weerstandsbanden.

"Weerstandsbanden zijn erg veelzijdig en je kunt er tal van oefeningen mee doen. Ze zijn licht en nemen weinig plaats in. Stop ze dus snel in je tas als je gaat werken, sporten of op reis vertrekt. Op die manier kun je je spieren verstevigen en stretchen waar en wanneer je maar wil! "

Nu je weet welke verschillende weerstandsbanden er allemaal zijn, wensen we je succesvolle spiertrainingssessies toe!  

NOG ENKELE INTERESSANTE TIPS:

Tips
hoe-fitnessmat-kiezen-thumbnail
Yogamatten, pilatesmatten, fitnessmatten … Er bestaan heel wat verschillende grondmatten. Vind je maar moeilijk je weg tussen al deze modellen? Weet je niet welke mat het best geschikt is voor jouw activiteit en hoe je er een kunt kiezen? Geen paniek, we gaan je uitleggen met welke zes belangrijke criteria je rekening moet houden en dan kan je je niet vergissen.
Tips
pilates-balance
Een goed pilatesaccessoire kies je niet zomaar. Afhankelijk van de lichaamszone die je traint, moet je met een aantal elementen rekening houden.
NAAR BOVEN