HOE KIES JE DE PERFECTE LOOPBAND?

Je wil een loopband kopen maar weet niet welke je moet kiezen? Lees onze tips om jouw ideale toestel te vinden!

number_1

ALVORENS EEN KEUZE TE MAKEN, EVEN DE JUISTE REDENEN VOOR DEZE AANSCHAF OP EEN RIJTJE

Een niet te verwaarlozen voordeel: je loopt thuis en op je eigen ritme!

Een duurzame investering, op lange termijn

Stevig en toegankelijk voor iedereen om in alle veiligheid te trainen, ook geschikt voor revalidatie

Een betere schokdemping dan op gewoon wegdek

Een aantal criteria zijn van essentieel belang bij de keuze van je loopband.
Vooreerst moet je een aantal persoonlijke aspecten afwegen die beslissend zijn in de keuze van je loopband:

Bepaal je sportniveau: ben je beginner of gevorderd?

Definieer je doel: is je loopband bedoeld voor revalidatie na hartproblemen? voor conditietraining? om af te vallen ? Aanvullend bij een andere sport?

Recreatief, regelmatig of intensief gebruik?

number_2

WELKE LOOPBAND VOOR WELK GEBRUIK?

Wandel- en loopbanden bieden een hele waaier aan oefeningen, bij alle weer en op elk moment. Bovendien spaar je op die manier je gewrichten. Bepaal het gebruik van je loopband in functie van je behoeften.

RECREATIEF GEBRUIK

Dan hebben we het over conditietraining of revalidatie. Het leveren van prestaties is geen doorslaggevend criterium, de kracht van de motor is geen prioriteit.
De loopband walk by Domyos is ideaal voor recreatief gebruik voor cardiotraining. Geschikt om tot 30 minuten te joggen, of om actief of matig te stappen per dag.

REGELMATIG GEBRUIK 

Voor recreatieve tot regelmatige lopers die aan cardiotraining wensen te doen thuis. In dat geval kies je best voor een loopband waarop je gemiddeld tot 45 minuten kan lopen per dag zoals de essential run of de comfort run. De kracht van de motor is reeds comfortabel en de gebruiker heeft de keuze uit verschillende trainingsprogramma’s en een helling tot 10% om de beenspieren extra te trainen.

INTENSIEF GEBRUIK

Gevorderde lopers die op zoek gaan naar prestatie en die regelmatig wensen te trainen, kiezen beter voor een loopband waarvan het oppervlak geschikt is voor elke loopstijl. Voor langere trainingsperiodes en voor wie tot 16 km/u kan halen, raden wij een completere loopband aan zoals de Energy run met een aantal krachtige technische mogelijkheden, meer trainingsprogramma’s en uitgerust met een systeem voor hellingen die tot 10 % kunnen bedragen.

loopband-essentie
number_3

LOOP- OF WANDELBAND?

Van 1 tot 8km/u hebben we het over wandelen (van “langzaam” tot “sportief”). Vanaf 8 km/u ga je eerder richting joggen en hardlopen.
Een wandelband is compacter dan een loopband. Er bestaan 2 soorten: zonder en met motor.

Op een loopband zonder motor is het de kracht van de voet op de loopband die ervoor zorgt dat de band loopt. Daarom helt dit soort band lichtjes af, zo kan je gemakkelijker bewegen. Deze loopbanden zijn lichter maar bieden niet de mogelijkheid om op een vlakke ondergrond te wandelen terwijl de soepelheid van zo’n band beperkt kan zijn al naar gelang van het model (in dat geval worden de gewrichten meer belast).

Op een loopband met motor is het de motor die het wandelvlak doet draaien. De band heeft een constante snelheid, die de gebruiker zelf kan instellen (vanaf 1 km/u). Het voordeel is dubbel: je kan wandelingen op het vlakke simuleren en het comfort voor de gewrichten is optimaal.
Er bestaan vele soorten loopbandmodellen. Elke loopband wordt ontwikkeld om een optimaal gebruikscomfort te verschaffen binnen een bepaalde snelheidsgrens, door onderdelen zoals het loopvlak, het vermogen van de motor of de opbouw te optimaliseren. Die zaken hebben een directe invloed op de afmetingen en de prijs van het product.

loopband-comfort-dames
number_4

WELKE TECHNISCHE EIGENSCHAPPEN VOOR WELKE GEBRUIKERSVOORDELEN? 

LOOPVLAK 

Hoe sneller je wandelt of loopt, hoe groter je passen worden. Het loopoppervlak moet aangepast zijn aan je gebruik. Om tussen de 1 en 6km/u te wandelen, volstaat een oppervlak van 100 x 40 cm. Een wandelband is in dat geval de juiste keuze. Om te joggen tussen de 6 en 8 km/u zal een oppervlak van 120 x 40 cm comfortabeler zijn. Om ten slotte sneller dan 10 km/u te lopen, moet je mikken op 130 x 45 cm en meer. De beste manier om dit te ervaren is de loopband zelf uit te proberen.

HET MOTORVERMOGEN 

De motor bepaalt de snelheid en de keuze ervan hangt volledig af van het beoogde gebruik van de loopband. Hoe sneller je loopt, hoe krachtiger de motor moet zijn.
Het vermogen hangt ook af van het maximumgewicht van de gebruiker, vermeld op het product. 100 kg? 130 kg? De inspanning zal anders zijn. Kies een motor die is aangepast aan je gebruik, zo zal je veel langer plezier hebben van je loopband. Het eerste waar je op moet letten is het “continue” vermogen van de motor (het vermogen dat de motor permanent kan leveren). Het tweede element is het “piekvermogen” (het vermogen dat kortstondig beschikbaar is, bijvoorbeeld bij acceleraties).

DE SCHOKDEMPING 

Een van de comfortgebonden voordelen van lopen op een loopband! De goede loopbanden zijn vaak uitgerust met een schokdempingsysteem dat op het ene model al meer gesofisticeerd is dan op het andere. De schokdemping verzacht de schokken die door de knieën en andere gewrichten moeten worden opgevangen. De demping moet aangepast zijn aan je gebruik: op wandelbanden is een soepele demping beter voor de gewrichten, bovendien krijg je zo een “terugveergevoel”. Loopbanden hebben best een iets hardere schokdemping, om de afzet en de gebruiksdynamiek te maximaliseren…en zo minder energie te verliezen.

HELLING

Een helling is ideaal om de beenspieren extra te trainen en laat ook toe om te gaan variëren door parcours te simuleren met verschillende hellingen. De spieren van het onderlichaam (billen, dijen) en de buikspieren worden extra belast wat het calorieverbruik versnelt (tot 4 x sneller bij een helling van bv. 20%!). Er bestaan 2 soorten van helling: manueel (waarbij je de loopband moet uitzetten om de hellingsgraad te regelen) en automatisch, om tijdens het gebruik het stijgingspercentage aan te passen.

DE CONSOLE 

De console biedt alle basisgegevens met betrekking tot je training : snelheid, afgelegde afstand, duur, gemiddeld aantal verbrande calorieën. Er bestaan eenvoudige en intuïtieve modellen voor wie het houdt bij wandelen, en ook meer “technologische” modellen.
Let op de meetinstrumenten en de verschillende programma’s waarmee je je prestaties en vooruitgang kan evalueren, de compatibiliteit (coaching of MP3) en de leesbaarheid van de gegevens (schermgrootte, displayverlichting). Bepaalde modellen hebben ook een hartslagmeter (ter info: een hartslagband is het meest precies).

MAXIMAAL GEWICHT GEBRUIKER

Het maximale gebruikersgewicht verschilt van model tot model: van minder dan 100 kg tot meer dan 150 kg. Elke band heeft afmetingen die zijn aangepast aan de opbouw en de motor, om in alle veiligheid en duurzaam een gebruiker met een “maximumgewicht” te kunnen dragen.

DE STABILITEIT 

De loopstabiliteit hangt af van het gewicht van de loopband. Hoe zwaarder de band, hoe stabieler, wat ook bevorderlijk is voor de soepelheid en het comfort. De basis (lengte en breedte) bepaalt ook mee de stabiliteit van het toestel.

GEMAKKELIJK OP TE BERGEN 

Vouwsysteem:Bij de meeste loopbanden kan je na gebruik het loopvlak gewoon opklappen. Om hem weer neer te laten is er meestal een geleider voorzien.
Sommige banden bieden ook andere mogelijkheden: dankzij zijn aangepaste dikte, past de wandelband Domyos Walk by onder de meeste bedden, zo ben je geen ruimte kwijt.
Transportsysteem: De meeste loopbanden zijn uitgerust met transportwieltjes. Houd er dus rekening mee dat sommige loopbanden makkelijker te verplaatsen zijn dan andere (het totale gewicht en de gripzones spelen hierin een belangrijke rol).

MONTAGE

Voorzie ongeveer een half uur tot een uur om een doorsnee loopband te monteren. Of kies voor een loopband die niet moet worden gemonteerd, zoals de nieuwste modellen van Domyos, “klaar voor gebruik”.

ALICE

Fitness specialist bij Decathlon

Vooraleer je een trainingsprogramma aanvat, is het altijd raadzaam om even langs te gaan bij je arts. Doe dat zeker als je ouder bent dan 35, al eens gezondheidsproblemen hebt gehad of al een paar jaar niet meer hebt gesport. En nog dit: trek aangepaste en goed dempende schoenen aan om te wandelen of te lopen op de band. En vergeet zeker ook niet te drinken tijdens je work-out. Prettige training!

NAAR BOVEN