HOE KIES JE EEN YOGAMAT?

Er bestaan veel soorten yoga die elk hun eigen kenmerken en vereisten hebben. Een yogamat is een onontbeerlijk accessoire voor wie aan yoga doet. Volg onze raad op en maak de juiste keuze!

Er bestaan erg veel yogastijlen en de keuze van het juiste matje dat geschikt is voor jouw soort yoga, is geen sinecure. Het is erg belangrijk dat je de juiste ondersteuning krijgt. De keuze van yoga-accessoires moet zorgvuldig gebeuren, want een goede yogabeoefening start met een goede uitrusting.

number1

ZACHTE YOGA

zachte yoga

Hatha, yin, prenatale yoga, restauratieve of herstellende yoga, nidra yoga...: geef sowieso voorrang aan comfort. Een mat tussen 5 en 8 mm beperkt de impact tussen je lichaam en de vloer en beschermt zo je rug en je gewrichten. De dikte is meer bepaald een erg belangrijk criterium wanneer je aan een vorm van yoga doet waarbij je je houdingen langer moet aanhouden.

Slijtvastheid is ook een criterium waar je rekening mee moet houden bij de keuze van je yogamat. Het verdient de voorkeur om een matje te kiezen dat bestand is tegen de herhaling van de oefeningen. Matjes voor zachte yoga zijn doorgaans gemaakt uit pvc.

DYNAMISCHE YOGA

Dynamische yoga

Ashtanga, lyengar, vinyasa, hot yoga...: geef voorrang aan stabiliteit en grip. Deze types yoga onderscheiden zich door rechtopstaande houdingen en evenwichtshoudingen. Kies voor een mat met een dikte tussen 3 en 5 mm. Een te dikke mat maakt het moeilijker om je evenwicht te vinden.

Voor erg warme yogavormen zoals hot yoga heb je een mat nodig die je goed ondersteunt, zodat je niet wegglijdt tussen de houdingen. Een goede grip is hier van essentieel belang.

Het kan ook raadzaam zijn om een microvezelhanddoek te gebruiken of een antislipdoek op je matje te leggen. Het rubber op de onderkant van de antislipdoek geeft je extra grip, de microvezelstof op de bovenkant dient om je transpiratie te absorberen terwijl je aan yoga doet!

ALBAN

VERKOPER DECATHLON HERBLAY - YOGA-AMBASSADEUR

“Als je buitenshuis aan yoga doet, kies dan een mat die je makkelijk mee kunt nemen, met een draagriem. Denk ook aan een draagtas voor je yogamat, een handige manier om je matje onbelemmerd met je mee te nemen.

Omdat je op blote voeten aan yoga doet, is het eigenlijk beter om je eigen matje te hebben. Maak je yogamat schoon met een vochtige spons, en doe enkele druppels essentiële olie in het water tegen de geurtjes en om je mat te desinfecteren.”

NAAR BOVEN