HOE KIES JE JE EERSTE TRIATLON?  

Het is zover: je hebt beslist om de stap te zetten om je in te schrijven voor je eerste triatlon. Dan is het nu belangrijk om de juiste wedstrijd te kiezen zodat je maximaal plezier beleeft aan de uitdaging die je wacht.

De keuze van je eerste wedstrijd is bepalend voor het trainingsvolume dat je zal moeten leveren en de vooruitgang die je nog moet maken om je eerste triatlon tot een goed einde te brengen. Dit artikel geeft je inzicht in de vereisten voor de verschillende wedstrijdafstanden. Het helpt je ook om jezelf de juiste vragen te stellen zodat je je mogelijkheden beter kunt inschatten vooraleer je in het triatlon-bad springt.

WAT IS JE MOTIVATIE? 

Eerst en vooral moet je bepalen wat je wilt bereiken met deze eerste ervaring. Wil je enkel en alleen de wedstrijd afwerken zonder dat je chrono telt? Als je nieuwe uitdagingen wilt aangaan, dan is alles mogelijk. Je bent aan het groeien als atleet en met de juiste middelen is niets onmogelijk! Wil je je richten op een lange afstand, dan kan dat! Al raad ik het eigenlijk af, met de nodige trainingsarbeid (lees: veel, heel veel training) is niets onmogelijk natuurlijk. In jouw geval spreken we van het plezier om te finishen. Of doe je mee om te winnen? In dat geval is de keuze van je wedstrijd nog belangrijker: is het niveau van de wedstrijd hoog of niet? Zo kan het riskant zijn om bij het begin van het seizoen te kiezen voor een kortere afstand. Veel profs zijn op dat moment immers in volle voorbereiding, en pikken er die korte wedstrijden uit als training. Je zult ook moeten uitmaken of het type wedstrijd je past. Al deze info is essentieel voor je voorbereiding en heeft ook een invloed op de keuze van je afstand en wedstrijd.

WAT VOOR SPORTER BEN JE?

foto zwemmen

Het is niet voldoende om te zeggen waarom je het doet! Je moet ook jezelf goed kennen om goed te kunnen kiezen! Als je eenmaal hebt beslist hoe je je wedstrijd wilt aanpakken, moet je jezelf goed evalueren om een wedstrijd op jouw maat te kiezen. Een stevige dosis zelfkennis kan teleurstellingen én de bijhorende demotivatie tegengaan! Elke triatlon past bij een bepaald type sporter.

Korte formats, zoals beginners- en sprinttriatlons, hebben twee kanten. De eerste is de perfecte instapwedstrijd (vandaar de naam ook): je kunt deelnemen aan een triatlonavontuur zonder al je vrije tijd te moeten opofferen aan je voorbereiding. Anderzijds is er dat aspect dat enorm in de smaak valt bij krachtige en explosieve types: een snelle wedstrijd is met korte afstanden voor elke discipline. De start bij deze afstand is daarom vaak heel nerveus en chaotisch, en in het water wordt regelmatig een elleboogje of kniestoot uitgedeeld!

De lange formats, voor de echte duursporters. De sleutelwoorden bij deze triatlonafstanden zijn uithouding en dosering. Het mentale aspect speelt ook enorm mee tijdens je voorbereiding. Triatlons met de olympische afstand zijn het moeilijkst om aan te pakken gezien je profiel, omdat ze alle vereisten van de andere afstanden combineren. Het zijn nerveuze wedstrijden waar het tempo hoog ligt, maar tegelijk zijn de afstanden lang en heb je voldoende uithouding nodig om een intens tempo aan te houden tijdens de hele wedstrijd. Afhankelijk van je sportieve profiel kom je min of meer in aanmerking voor een van de verschillende triatlonafstanden. Als je voor de overwinning gaat, kies je best een triatlon voor beginners of een sprintafstand. Ook al denk je dat je daar nog niet toe in staat bent, een goed opgebouwd trainingsschema kan je aan de overwinning helpen. Het Europese niveau op de M- en XL-afstanden is dan weer zo hoog, dat een mooi klassement halen tijdens deze wedstrijden een prestatie van formaat is. Toch kunnen deze afstanden een mooie uitdaging zijn voor triatleten die zichzelf willen overtreffen, op voorwaarde dat je niet per se voor een topchrono gaat... En ambitieuze beginners die zich aan een van de langere afstanden willen wagen, wil ik toch even waarschuwen: je moet in één van de drie nummers al echt top zijn (hardlopen, zwemmen of fietsen), zodat je daar al zeker sterk presteert. En uiteraard zal je voorbereiding enorm tijdrovend zijn!

WAT IS JOUW LIEVELINGSSPORT? ZWEMMEN, FIETSEN, HARDLOPEN?

Doe de test vooraleer je je inschrijft! Als je een beginner bent in de drie disciplines, haal dan je fiets van onder het stof en ga een ritje maken. De volgende dag trek je je loopschoenen aan en ga je 20 à 30 minuten lopen. En de dag daarna neem je een duik in het stedelijk zwembad. Ondertussen luister je naar je lichaam om te weten of je in staat bent de drie disciplines na elkaar te beoefenen. Als het je er in de eerste plaats om draait te finishen, kies dan een beginners- of sprintafstand. Zo krijg je hopelijk de smaak te pakken en raak je niet meteen ontmoedigd.

Sport je al regelmatig, dan hangt alles af van je discipline. Dat leg ik even uit: voor teamsporters bijvoorbeeld is een korte afstand ideaal, omdat daar explosiviteit belangrijk is. Marathonlopers daarentegen verkiezen wellicht een middellange afstand, waar vooral uithoudingsvermogen telt! Het beste is dat je eens een stukje gaat fietsen, lopen én zwemmen, om te ervaren hoe dat voelt en zo de juiste wedstrijd uit te kiezen. En als je uit een van de drie disciplines komt, loert ook het gevaar van te veel zelfvertrouwen! Je mag dan wel een sterkte hebben, dat kan ook tot ontgoocheling leiden bij een eerste wedstrijd. Als je je te veel wilt manifesteren in je eigen sport, dan loop je het risico al snel al je kruit te verschieten…

Doseer je inspanning in plaats van iedereen tijdens het fietsen te willen voorbijsteken (en ik spreek uit ervaring, het overkwam me tijdens mijn eerste triatlon). Toch moet je tijdens je voorbereiding je sterke punten blijven ontwikkelen. Je kunt je natuurlijk ook richten op een olympische afstand (mits een goede voorbereiding) of op de lange afstand als je een beetje gek bent. Ik zeg het nog eens, als beginner is de langste afstand misschien niet de beste keuze. De kans is groot dat het je eerste en enige triatlonervaring wordt... Enkel topsporters en profs kunnen dat overwegen.

WAAR HEEFT JE EERSTE TRIATLON PLAATS?

Eens je voor jezelf hebt uitgemaakt welke afstand je het beste ligt, blijven er nog wat technische aspecten over. Zo zal het afhangen van de locatie van je eerste wedstrijd of je wat supporters op de been kunt krijgen. Doe je mee aan een triatlon in jouw buurt, dan krijg je zonder twijfel wat vrienden en familie zover om je te komen aanmoedigen. En ik verzeker je dat morele steun je een echte 'boost' geeft wanneer je diep in je reserves put.

Meer nog, het kader van je wedstrijd kan ook je keuze beïnvloeden. Wil je in zee zwemmen of in een meer? In zout water drijf je beter dan in zoet water, maar de golven zijn dan weer een obstakel. Zwemmen in een meer is eenvoudiger en geeft minder stress. Je moet ook rekening houden met het reliëf. Triatlons met hoogteverschillen op het fiets- en loopparcours zijn vaak erg mooi, maar ze vragen ook een grotere fysieke voorbereiding.

Je hebt het intussen wel door: elk triatlonformat kan geschikt zijn voor nieuwelingen in deze sport. Voor elk type sporter is er wel wat wils. UIteraard vind je meer beginners op de korte afstanden, maar afhankelijk van je sportieve verleden en je motivatie kun je ook plezier beleven op langere afstanden. Als je nog twijfelt, vraag dan raad aan ervaringsdeskundigen uit je omgeving. Het is een klein wereldje waar iedereen alle wedstrijden kent en je perfect kan adviseren in je keuze. Het belangrijkste is om naar jezelf te luisteren en niet te twijfelen aan je capaciteiten. Met de juiste middelen kun je bergen verzetten. Dus, aan de slag! En vergeet niet om plezier te maken!

foto adviseur

Alexandre

Sinds 5 jaar ben ik gepassioneerd door triatlon, ik beoefen de lange afstand, de L- en XL-triatlon. Ik ben verbonden aan de triatlonclub AMSLF in Fréjus (Frankrijk). Enkele mooie prestaties op mijn palmares: de Ironman 70.3 van Aix-en-Provence, de Polar Cannes International Triathlon, de Embrunman … Als doorgewinterde fietser en slechte zwemmer, geef ik tijdens het lopen het uiterste van mezelf en meer!

NAAR BOVEN