HOE KIES JE JE GRONDMAT?

Ben je een fervente yogi, pilatesadept of fitness girl in spe? Yogamatten, pilatesmatten, fitnessmatten … Er bestaan heel wat verschillende grondmatten. Vind je maar moeilijk je weg tussen al deze modellen? Weet je niet welke mat het best geschikt is voor jouw activiteit en hoe je er een kunt kiezen? Geen paniek, we gaan je uitleggen met welke zes belangrijke criteria je rekening moet houden en dan kan je je niet vergissen.

number1_decathlon

WELKE MAT VOOR WELKE SPORT?

cc-pilatesmat
comment_choisir_tapispilates

DE MAT VOOR PILATES EN CONDITIETRAINING

Bij pilates en conditietraining doe je je oefeningen in zithouding, op je knieën of liggend of je rug. Comfort komt daarbij natuurlijk op de eerste plaats! Om ervoor te zorgen dat je niet op een koude vloer moet liggen en om je rug te beschermen is een pilatesmat dikker en steviger dan andere grondmatten. De meeste modellen kan je oprollen of opvouwen, zodat je ze makkelijk kunt meenemen en opbergen.

comment_choisir_tapispilates3

DE YOGAMAT

De yogamat is doorgaans dunner en langer dan de andere sportgrondmatten. Belangrijk is dat ze een antislipfunctie heeft: dit is heel handig om je evenwicht te bewaren, je bewegingen langer aan te houden en niet uit te glijden! Kies een model dat past bij het soort oefeningen (zachte yoga of dynamische yoga) en dus ook bij de intensiteit van je bewegingen. Wil je meditatiesessies in je trainingsroutine integreren? Opteer dan voor een iets dikkere mat, die biedt een optimaal comfort.

comment_choisir_tapispilates3

DE FITNESSMAT

Wellicht ben je die al tegengekomen. Fitnessmatten vind je in elke sportzaal. Iedereen die aan krachttraining doet, heeft er wel zo eentje. En het is niet voor niets de ideale metgezel voor al wie core strength-oefeningen doet en zijn buikspieren traint. Veelzijdig als deze mat is, kan je er ook op stretchen. Zijn voornaamste voordeel? Uiterst slijtvast, wat maakt dat je er probleemloos met je sportschoenen op mag. De mat moet stevig zijn om schokken op te vangen, en ook iets dikker dan de doorsnee (maar niet té, anders lig je oneffen). Pas wel op want ze zijn niet altijd bedoeld om op te vouwen of op te rollen.

comment_choisir_tapispilates3

DE GYMMAT VOOR KINDEREN

Op een gymmat kunnen kinderen hun motoriek oefenen of spelen. Meestal bestaan zulke matten uit schuimplastic en zijn ze 3 tot 6 cm dik. In sommige gevallen zijn ze ook bedekt met een coating. Je kind kan er in alle veiligheid zijn ding op doen. Wat handig is, is dat je deze kleine matten kunt opvouwen. Of je nu kiest voor één enkele tegel of een moduleerbaar meegroeioppervlak, er is voor elk wat wils!

number2_decathlon

PILATES- EN FITNESSMATTEN VAN DICHTBIJ BEKEKEN: HOE MAAK JE JE KEUZE?

cc-pilatesmat

Het soort oefeningen

Laat ons om te beginnen eens kijken hoe je oefent:

- Ben je beginner of heb je al ervaring? 

- Oefen je eenmaal per maand of drie keer per week?

- Welke bewegingen ga je uitvoeren? 

- Strek je je uit, zit je neer of sta je recht?

- Draag je schoenen of werk je je sessies blootvoets af? 

Deze eerste antwoorden laten je al zien, nog voor je je keuze maakt, in welke richting je moet zoeken.

Tip: de pilatesmatten zijn ontworpen om met blote voeten te gebruiken. Als je sportschoenen draagt, kies dan eerder voor een fitnessmat die slijtvast is.

comment_choisir_tapispilates3

De dikte

De dikte van pilatesmatten schommelt meestal tussen 6 en 15 mm. Het is de logica zelf: hoe meer je bewegingen op de grond afwerkt, des te meer heb je nood aan een comfortabele en dus dikke mat. Als je blootvoets traint, kies dan ook voor een dikte van minstens 7 mm. Zo krijg je het niet koud. Sommige modellen gaan zelfs tot een dikte van 20 mm. Maximaal comfort gegarandeerd!

De lengte

Hoe lang een pilatesmat moet zijn, kies je in functie van je lichaamsbouw en van het beoogde comfort. De meeste modellen zijn tussen 140 en 160 cm lang, dit zijn de ideale afmetingen om een traditionele pilatessessie te doen. Grote mensen of zij die gewoon meer bewegingsruimte willen hebben, nemen best de XXL-grondmat (tussen 180 en 190 cm). 

Er bestaan ook heel kleine pilatesmatten van ongeveer 50 cm. Pas op want deze beschermen enkel dat deel van je lichaam waar je op werkt. Het voordeel? Je ruimt ze in een oogwenk op en ze zijn heel makkelijk mee te nemen.

Het gewicht van de mat

Algemeen geldt dat een dikkere en grotere pilatesmat zwaarder is. Ook het materiaal speelt een rol: die in schuimplastic zijn compacter en vaak zwaarder. Als je je grondmat overal mee wilt nemen, kies dan voor een model tussen 500 g en 1 kg. Het gewicht is minder van belang als je je mat enkel thuis gebruikt.

comment_choisir_tapispilates3

Het materiaal

Doe je aan fitness en/of draag je schoenen? Kies dan voor een grondmat met een beschermlaag in polyethyleen. Die is beter bestand tegen slijtage. Ga je liever voor maximaal comfort en/of doe je je oefeningen op blote voeten? Neem in dat geval beter een grondmat in schuimplastic. Die is dikker en zachter maar gaat ook sneller stuk. Wil je niet uitglijden? Schiet een paar antislipsokken aan. Nu ben je er helemaal klaar voor!

Hoe je je mat kan meenemen en opbergen

opvouwbare-mat-domyos

Kies best voor een grondmat die met een kleine transportzak wordt verkocht of voorzien is van een riem. Dit zal het veel makkelijker maken om de mat mee te nemen en op te bergen. Om plaats te besparen kan je je pilatesmat oprollen of voor een plooibare gymmat gaan. Onderhoudstip: leg je pilatesmat weg op een plek waar het droog en niet te warm is. Plaats er niets bovenop zodat de vorm intact blijft. Om je mat schoon te maken meng je vier soeplepels witte azijn en twee druppels etherische olie doorheen 50 cl water.

BERYL

JE PILATESSPECIALIST

Als je buitenshuis aan pilates doet, opteer dan misschien voor een mat die je makkelijk kunt meenemen, met een transportriem en die je vlot kunt oprollen of opvouwen. Thuis is het belangrijk dat je je mat zorgeloos kunt opbergen. Een opvouwbaar exemplaar is dan altijd handig.

NAAR BOVEN