HOE KRIJG JE EEN KIND AAN HET SPORTEN?

Je kleine dondersteen lijkt onvermoeibaar, hij klautert, springt en kruipt, maar heeft het lastig om zijn energie te kanaliseren? Je 8-jarige zoon of dochter is helemaal in de ban van spelletjes op internet en heeft het moeilijk om lang met een activiteit bezig te zijn? Joëlle Jolly, opvoedster bij Sport Santé en goed op de hoogte van alle voordelen van lichaamsbeweging voor kinderen, gaf me een paar tips om je kind aan het sporten te krijgen en te laten ervaren hoe leuk het is om te bewegen!

Je zou wel willen dat je kleine spruit aan sport doet, maar weet niet goed welke sport nu geschikt is voor zijn leeftijd? Lees verder, want ik heb wat tips voor je…  

number_1

ZIN OM TE BEWEGEN

Je hoeft je kind nog niet meteen in te schrijven in een club, je kunt hem ook geleidelijk en in het gewone dagelijkse leven laten ervaren hoe leuk het is om te bewegen. “Samen een boswandeling maken, naar het park gaan, trappen doen… allemaal dingen die goed zijn om de motorische vaardigheden van een kind te ontwikkelen", legt Joëlle Jolly uit. "Lichaamsbeweging kan heel goed thuis beginnen. Dat is een eerste omgeving waar het kind zin kan krijgen om te bewegen. Zo is zeepbellen blazen een goede manier om zijn ademhaling te oefenen!”    

number_2

DE EERSTE ACTIVITEITEN

Misschien neemt hij al op zijn loopfietsje de weg naar school, of vindt hij het leuk om bij het oversteken alleen op de witte strepen van het zebrapad te springen, maar als je kind al zijn inentingen heeft gehad, kan hij al vanaf de leeftijd van 4 maanden starten met babyzwemmen. En vanaf een jaar of twee kan hij starten met peutergym. "Babyzwemmen is een gelegenheid om hem mee te nemen naar een nieuwe omgeving, een echt ouder-kind moment te beleven en hem al heel vroeg vertrouwd te maken met water”. Net als bij peutergym, waar jonge kinderen een behendigheidsparcours afleggen, is babyzwemmen goed voor de ontwikkeling van de coördinatie en ook ontdekt je kind wat hij allemaal met zijn lichaam kan doen!  

fietsen voor kinderen
number_3

EN NU, UITPROBEREN!

Vanaf de leeftijd van 3 jaar zijn er tal van mogelijkheden voor kinderen: tennis, judo, teamsporten, behendigheidssporten… "Tussen 3 en 6 jaar wil een kind nog behagen, hij zal een sport kiezen om jou een plezier te doen. Het is niet nodig dat hij zich meteen al bekwaamt in een specifieke sport, je moet hem net heel veel dingen laten proberen”, legt Joëlle Jolly uit. Vanaf 6 of 7 jaar kan hij dan meer doelgericht kiezen. "Overstelp hem niet met activiteiten en leg ook geen druk op. Sporten moet leuk blijven", legt de opvoedster uit. "Opendeurdagen van een club of vereniging zijn een uitstekende gelegenheid om je kind kennis te laten maken met een activiteit en iets te laten doen dat hem aanspreekt. Als hij beslist om met een sport te starten, moet hij begrijpen dat hij dat een jaar lang zal moeten volhouden, zo responsabiliseer je hem”. Als hij niet meteen gewonnen lijkt te zijn om te sporten, kun je kijken wat vriendjes en vriendinnetjes aan sport doen. Misschien is je kind wel te bewegen om zich aan te sluiten bij hun club of team!  

number_4

COMPETITIE, DE LOGISCHE VOLGENDE STAP?

Als je kind echt dol is op een bepaalde sport, kan hij vanaf de leeftijd van 8 of 9 jaar starten met competitie. "Niet alle kinderen zijn daar voor te vinden, maar het kan een uitdaging zijn, zijn zelfvertrouwen vergroten, hij leert er zijn grenzen kennen en zichzelf te overstijgen. Competitie kan voor sommige kinderen enorm motiverend werken”. Het is jouw taak om goed te luisteren naar je kind en, als hij begint met competitie, zijn grootste supporter te zijn!

NAAR BOVEN