HOE KUN JE SLAGEN IN EEN SPORTIEVE UITDAGING?

Ben je klaar om een sportieve uitdaging aan te gaan? Wil je een berg beklimmen, of deelnemen aan een race of wedstrijd? We geven je de tips om te slagen in je uitdaging. Het gaat over motivatie, voeding en organisatie. Kortom, alles wat je nodig hebt om te slagen!

dkt coach
Nummer 1

DE MOTIVATIE

Een eerste punt is dat je je sterker zult voelen als je samen met anderen bent! Maak een groepje en motiveer elkaar. Spreek af om samen te trainen. Noteer jullie prestaties en tracht ze bij elke trainingssessie te verbeteren. Probeer regelmatig om met de personen waarmee je traint kleinere uitdagingen aan te gaan. Zo blijft iedereen gemotiveerd. Dat geeft zin om verder te gaan en regelmatig te blijven trainen! Zoek sportieve evenementen op sociale media en deel je eigen ervaring op die pagina's. Haal energie uit apps zoals Decathlon Coach die trainingssessies voorstellen.

domyos fitness cardiotraining
number2

ORGANISATIE.

Het is niet altijd makkelijk om werk, gezin en sport te combineren. Ook al ben je extreem gemotiveerd, het kan gebeuren dat je enkele trainingen mist.Geen probleem, en zeker geen reden om te stoppen! Een goede organisatie is uiterst belangrijk als je regelmatig wilt trainen. Plan je trainingen tot en met de dag dat je je uitdaging wil aangaan. Kies momenten die voor jou alleen zijn, waarbij je alleen aan jezelf denkt! Niet aan het werk, niet aan de kinderen. En ga trainen, ook al laten je vrienden of vriendinnen verstek gaan.Gebruik dan die tijd om een persoonlijke training te doen, op basis van je eigen fysieke conditie en eigen doelstellingen.

cardiofitness
number-3

OP JE EIGEN RITME.

Wat is het goede ritme? Dat is het ritme dat je op lange termijn kunt volhouden, zodat je in vorm blijft, zonder blessures op te lopen.Het is ook afhankelijk van je fysieke conditie.
Ideaal spreken we over 2 à 3 keer per week. 5 keer per week is mogelijk, maar voorzie in de week steeds 2 rustdagen om voldoende te recupereren.

In het begin is de motivatie enorm hoog en zijn we geneigd foutief te trainen: te vaak, te intensief, te lang... op die manier ga je niet slagen in je sportieve uitdaging.

Wees redelijk en geduldig... dan komt het wel in orde.

cardiofitness
number-4

WISSEL ACTIVITEITEN AF

Wissel activiteiten af om vermoeidheid te vermijden.Verschillende soorten inspanning combineren verbetert je conditie, versterkt je lichaam en verbetert de kwaliteit van de uitvoering van een beweging. Denk bijvoorbeeld aan een mix van krachttraining en oefenen op de loopband.Je versterkt zo je spieren en je hart.

Wissel trainingsmethoden af, bijvoorbeeld groepslessen cardio, krachttraining en stretching. Je zult je sterker, efficiënter en soepeler voelen.

taartvorm
Nummer 5

EN WAT MET VOEDING?

Streef naar een evenwichtige voeding. Zorg ervoor dat je lichaam alle voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft om goed te functioneren. Zo kun je kwalitatief gaan trainen.

Wat zijn de juiste voedingsstoffen? Ga bij elke maaltijd voor langzame koolhydraten (met een lage glycemische index), lipiden of vetten van goede kwaliteit, eiwitten en groenten. Fruit eet je met mate.

Een evenwichtig samengesteld bord bestaat voor de helft uit groenten, samen met ¼ vlees, vis of eieren en ¼ koolhydraten (granen en peulvruchten)

hydratatie-fitnesscardiotraining
Nummer 6

RESPECTEER JE LICHAAM

Luister naar de signalen die je lichaam je geeft.

 

Als je je moe voelt, moet je rusten. Las rustpauzes in, of power naps. Je zult versteld staan hoe snel je recupereert. En neem wat extra calorieën in, misschien heb je te weinig gegeten.

 

En als je enorme dorst hebt, kan het zijn dat je uitgedroogd bent. Water is essentieel voor ons lichaam, en zeker voor de sporter die door transpiratie veel vocht verliest.

Uitdroging kan leiden tot verminderde prestaties en blessures. Zorg er dus voor dat je voor, tijdens en na je training voldoende drinkt.

Met al deze tips ben je goed op weg om je sportieve uitdaging voor te bereiden en erin te slagen!

 

Draag zorg voor je lichaam, en beleef plezier aan je trainingen!

Veel succes. Laat het ons zeker weten!

NAAR BOVEN