Hoe leg je de juiste hardloopdoelen vast?

We kennen (bijna) allemaal de frustratie die ontstaat als we de doelen die we onszelf gezet hebben maar niet kunnen bereiken. Soms moet je gewoon toegeven dat je het verkeerd hebt aangepakt en je plannen herbekijken. Het doel: jezelf beter leren kennen om een programma te kunnen opstellen dat perfect is afgesteld op jouw hardloopniveau.

number1

Maak een lijst met je joggingprioriteiten

Elk resultaat begint met een goede voorbereiding. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn: je hebt slechts een pen en een stuk papier nodig! Neem 5 minuten de tijd om na te denken over je hardloopdoelstellingen en een prioriteitenlijst op te stellen. Hang je lijst ergens zichtbaar op, zodat je er vaak naar kijkt. Als je de lijst elke dag ziet, wordt hij vanzelf een deel van jou, en het opstellen alleen al is een bewijs van je inzet.

Weet je niet wat je op moet schrijven? Laat je inspireren door de volgende voorbeelden:

- Minstens 2 keer per week gaan joggen

- 's Avonds 15 minuten gaan hardlopen

- Aanvullen met 10 minuten krachttraining en 5 minuten stretchen

- Op trainingsdagen kiezen voor fruit en groente

Je moet je programma natuurlijk goed afstellen op jouw ritme.

Neem de tijd om je persoonlijke lijst op te stellen, en deel je tips met ons in de opmerkingen!

2. Stel meetbare doelen
number2

Stel meetbare doelen

Om je doelen voorbij te kunnen streven, is het verstandig om klein in te zetten zodat je zeker vooruitgang zal boeken! Dat betekent niet dat je het al snel goed vindt, maar dat je op je eigen ritme vooruit kunt gaan en vooral ... trots kunt zijn op jezelf.

Een voorbeeld: zet jezelf niet tot doel om 5 keer per week een uur te gaan joggen, maar begin liever met 2 (of 3) trainingen van 30 tot 45 minuten. Je zal blij zijn als je eventueel meer doet dan gepland!

number3

Luister naar je lichaam

Een essentiële regel die je nooit uit het oog mag verliezen: luister naar je lichaam! Ondanks al je plannen is het belangrijk om rekening te houden met je capaciteiten, want als je te veel van je lichaam vergt, zal het van zich laten horen ...

Een tip: zorg goed voor je lichaam door aandacht te hebben voor tekenen met betrekking tot vermoeidheid en conditie, en door goed te eten zodat je lichaam aan je verwachtingen kan voldoen.

Pas je trainingen aan volgens je conditie!

number4

Wees niet boos op jezelf

Het is dinsdag. Je was van plan om een rondje te gaan joggen met vrienden, maar je voelt je totaal afgemat ... Je ruilt je programma in voor een avondje popcorn voor de televisie, maar je voelt je wel schuldig. Leer om jezelf te vergeven en de zaken van de positieve kant te bekijken: leg een andere datum vast voor je joggingsessie en vergeet niet dat het vooral belangrijk is om gemotiveerd te blijven en de regelmaat aan te houden!

number5

Doel: regelmatig gaan hardlopen

Idealiter neem je in je lijstje met hardloopdoelen het volgende op: het aanhouden van een goede regelmaat.

In sporten is volhouden de sleutel! Je moet regelmatig bewegen om in vorm te blijven, vooruitgang te boeken en je doelstellingen te bereiken. Blik ook regelmatig terug op de weg die je al hebt afgelegd om je verwachtingen omhoog of omlaag bij te stellen.

NAAR BOVEN