HOE MAAK JE OPTIMAAL GEBRUIK VAN HET TUSSENSEIZOEN?

De laatste wedstrijden van de terugronde zijn achter de rug en de onderhandelingen over spelers die weggaan of erbij komen, beginnen. Het tussenseizoen dus, een cruciale periode met het oog op het volgende seizoen. Het is belangrijk om daar goed gebruik van te maken. Hoe je die periode het best aanpakt, hangt af van het niveau waarop je speelt. We stellen een model voor dat vooral geschikt is voor amateursporters.

1

DE ZOMERPAUZE

Dit is het moment om wat stoom af te laten na het einde van het seizoen. Sommige spelers hebben bijna elke zondag moeten opdraven, anderen zelfs een paar keer per week. Het is daarom zeker geen slecht idee om een tot twee weken helemaal niets te doen. Het is wel belangrijk om niet later dan 2 weken na de laatste wedstrijd of training terug te beginnen bewegen, zodat je hart en bloedvaten niet helemaal van nul opnieuw moeten beginnen.

hoe maak je optimaal gebruik van het tussenseizoen in het voetbal training
2

ALGEMENE FYSIEKE VOORBEREIDING (AFV)

Na een of twee weken van volledige rust, begint een periode van algemene fysieke voorbereiding. Het uitgelezen moment om eens van andere sporten te proeven, te gaan lopen zonder horloge of hartslagmeter, een ander parcours te verkennen... Kortom, om opnieuw op gang te komen maar zonder enige druk.

In een tweede fase, in de loop van de maand juli, is het tijd om je meer gericht voor te bereiden. De voorbereiding die heel algemeen begon, wordt nu meer specifiek. Eerst en vooral is het belangrijk om weer een goede basisuithouding op te bouwen.  Lopen rond de drempel van de maximale zuurstofopname = 70% van je maximale hartslag (trek je leeftijd af van 220 om je theoretische maximale hartslag te kennen, let op dit is geen exacte maatstaf maar een indicatie).

Stap vervolgens over op intervalloop buiten de piste. Hier gelden geen specifieke regels voor, zorg alleen voor variatie qua snelheid en afstand, zoals je dat zelf aanvoelt. Sluit af met korte intervals (15-15, 30-30). Tip: gebruik onze applicatie Decathlon Coach voor trainingprogramma's.

Het is ook goed om in deze fase aan je spieren te werken: pompen, core strength-oefeningen, onderste ledematen (hometrainer, plyometrie). Andere oefeningen zijn dan weer goed om blessures te voorkomen zoals coördinatieoefeningen of pilates.

hoe maak je optimaal gebruik van het tussenseizoen in het voetbal training
3

SPECIFIEKE FYSIEKE VOORBEREIDING EN PERIODE VOOR DE COMPETITIE

Je hebt het opstartprogramma van je trainer gevolgd en nu neemt hij de trainingen weer in handen. Als amateur begint deze periode meestal eind juli, begin augustus. Nu begin je weer mee te doen met de groep: fysieke test (idealiter aan het begin en het einde van de voorbereiding om je vooruitgang te meten), training met bal, individuele atletiektraining, vriendschappelijke wedstrijden.  Na een lange periode zonder competitie kan je tijdens het komende seizoen inschatten hoe goed je voorbereiding nu eigenlijk was.

NAAR BOVEN