HOE WORD JE EEN BETERE KLIMMER ?

Wanneer je tijdens een trail een helling moet bedwingen, dan is een goede looptechniek onmisbaar om beter te worden. Want is het niet jammer dat je in een beklimming heel wat van je snelheid verliest enkel en alleen omdat je een paar eenvoudige handelingen niet onder de knie hebt?

number_1

HOE BELANG VAN EEN GOEDE KLIMTECHNIEK?

Allereerst geldt dat wanneer je een helling beklimt, je best wat vertraagt. In een beklimming gaat je hartslag immers snel de hoogte in, zelfs bij een vrij traag tempo. Je houdt dus beter een iets aangenamer ritme aan in de plaats van in het rood te gaan. Na een klim zal je je immers vaak moeten herlanceren, hetzij op een vlak gedeelte, hetzij in een afdaling. Dat gaat des te sneller als je tijdens het klimmen wat reserve inbouwt. In deze oefening draait alles erom fris te blijven!

Tijdens een trail kom je uiteenlopende hellingen tegen: lange beklimmingen, stukken vals plat, korte maar steile kuitenbijters, technische klimmen met obstakels of wortels… Verschillende soorten, die niet allemaal dezelfde techniek vereisen om sneller te lopen. Het is aan jou om je tempo en je tred aan te passen aan je terrein.

number_2

HOE BEKLIM JE SNELLER EEN HELLING?

Begin je aan een klim, dan is de uitdaging dubbel: hoe tegelijk doseren en toch sneller klimmen?

Aan de voet van de helling, en voor je weet welke techniek je moet kiezen, moet je allereerst vermijden dat je van je tempo op dat moment profiteert om de eerste meters wat sneller af te leggen. Dat is de foute aanpak. Je past je looptred best meteen aan. Een doeltreffende manier om dat te doen, is het bereik van je looptred aanzienlijk te beperken, of anders gezegd: je looppas verkorten! Kleine stapjes zijn de perfecte manier om doeltreffender te klimmen zonder in het rood te gaan. De voordelen van een dergelijke tred? Je loopt vinniger, dynamischer, krachtiger en vooral zuiniger.

Benut ook de natuurlijke slingerbeweging van je armen om je te laten voortstuwen. Let er ook op dat je lichtjes voorover buigt, een houding die je waarschijnlijk vrij instinctief aanneemt.

En tuur zeker niet voortdurend naar je voeten, maar probeer 4 of 5 passen verder te kijken om de klim te verlichten. Aarzel zeker niet om links of rechts van een groot obstakel te passeren als daardoor je route wat langer wordt. Het beste traject is niet altijd het kortste bij een trail.

 

number_3

WANDELEN OM BETER TE KLIMMEN 

Snelwandelen is ook een beducht wapen om vlotter te klimmen. Op korte, maar steile hellingen, kan je bijvoorbeeld je handen op je knieën plaatsen en de tippen van je voeten wat naar buiten richten (de fameuze “ganzenpas”). Gebruik deze techniek wel voorzichtig, want je borst wordt zo lichtjes samengedrukt. Daarom is hij enkel aan te raden bij korte inspanningen.

Bij lange en zeer lange beklimmingen tijdens een langeafstandstrail bijvoorbeeld, is gewoon wandelen dan weer vaak de beste optie. Tijdens dat soort inspanningen is een setje wandelstokken een nuttig hulpmiddel: je kan ze hetzij afwisselend plaatsen (zo volgen ze je tred), ofwel, op heel steile hellingen, met twee tegelijk voor je in de grond planten, om vlotter vooruit te komen met de hulp van je armkracht.

Hoe dan ook, omschakelen van lopen op wandelen doe je uiteraard volledig vrijwillig en niet geforceerd. Wandelen omdat je niet meer in staat bent om te lopen, ervaar je als trailer immers weleens als een mislukking. Het moet dus om een persoonlijke strategie gaan, bedoeld om te doseren en je vervolgens opnieuw te lanceren.

En als de helling minder steil wordt, neem dat niet meteen weer je vaste loopritme aan. Bouw je tred eerst weer op, door geleidelijk grotere en snellere stappen te zetten.

 

Met deze tips win je kostbare tijd, zonder dat je in het rood hoeft te gaan. En als je daarnaast een voorbereiding volgt die tot in de puntjes is afgestemd op je eigen potentieel, dan zal je helemaal in staat zijn om bergen te verzetten, of beter…ze te overwinnen!

NAAR BOVEN