HOE WORD JE EEN REGELMATIGE HARDLOPER?

Geef het maar toe, je hebt vaak een goed excuus om niet te gaan hardlopen: het is te warm, te koud, je hebt geen tijd, je hebt zere voeten, je vindt de motivatie maar niet... Dit keer wil je het goed doen: de start van het nieuwe schooljaar belooft een nieuw ritme, het ritme van de regelmatige hardloper! Maar hoe pak je dat aan?

moitivation_running_régulier_kalenjij
number_1

REGELMATIG HARDLOPEN, WAT WIL DAT EIGENLIJK ZEGGEN?

In theorie betekent regelmatig dat je met gelijke tussenpozen gaat hardlopen. Dat zou dus betekenen dat een keer per maand, en elke keer op hetzelfde moment, gaan hardlopen, ook regelmatig is. In de praktijk moet je minstens elke week gaan sporten om de voordelen eruit te kunnen halen en er beter in te worden. Het is een beetje alsof je zou zeggen dat je regelmatig groente eet, namelijk om de zaterdag, als je verder nooit kookt: je lichaam gaat daar niet snel de vruchten van plukken…

Bij hardlopen wil 'regelmatig' zeggen dat je meerdere keren per week gaat hardlopen, en dat elke week. Fanatieke hardlopers trekken 2 tot 4 keer per week hun hardloopschoenen aan. Maar je moet je eigen ritme vinden, en ontdekken wat het beste past bij jouw wensen en in jouw agenda.

runlight_course_running_fréquence_kalenji
number_2

REGELMATIG HARDLOPEN OM BETER TE WORDEN

Je wilt misschien geen marathon gaan lopen, of seconden van je routetijd afschaven. Maar je wilt vast wat langer kunnen hardlopen, wat minder buiten adem zijn, wat sneller zijn of simpelweg je beter voelen tijdens het hardlopen. Voor al die doelen helpt het om regelmatig te gaan sporten.

Hardlopen is een duursport, wat wil zeggen dat je het vaak moet doen om verbetering te zien. Je gaat beter elke week een keer hardlopen, dan de ene week drie keer en de volgende helemaal niet. Enkel door herhaling gaat je lichaam de inspanningen opnemen en eraan wennen. Verbeteren, dat wil ook zeggen dat je het af en toe wat moeilijker maakt, om je lichaam te dwingen zijn grenzen te verleggen.

Wat de frequentie betreft, als je echt resultaten wilt zien, ga je best 3 keer per week hardlopen, dus ongeveer om de dag, zo heeft je lichaam ook nog tijd om te recupereren. Ga liever niet meerdere dagen achter elkaar trainen; het is effectiever als je er wat tijd tussen laat (2 keer door de week en een keer in het weekend, bijvoorbeeld).

running_jogging_kalenji_pertedepoids
number_3

REGELMATIG HARDLOPEN OM AF TE VALLEN

Je wilt gaan hardlopen om af te vallen. Dat is een goed begin! Houd er wel rekening mee dat alleen hardlopen niet voldoende zal zijn. Je moet in de eerste plaats inzetten op een algemene goede gezondheid, door je trainingen te combineren met een evenwichtige voeding: alleen dan zal je op lange termijn gewicht verliezen.

Om af te vallen moet je meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Probeer 2 tot 3 keer per week te gaan hardlopen, aan een gematigd tempo. Als je voor het eerst gaat joggen, begin dan met korte trainingen van 15 minuten en maak ze steeds een beetje langer, tot je 40-45 minuten kunt hardlopen. Als je elke week gaat hardlopen, zal je zien dat je vanzelf afvalt, en nog snel ook!

Onthoud dat je je gewicht op de weegschaal met een korreltje zout moet nemen: baseer je liever op hoe je je voelt in je lichaam, of de veranderingen die je merkt in je kleding. Als je regelmatig gaat hardlopen, krijg je immers meer spieren, word je strakker, en verandert je lichaamssamenstelling. Vergeet ook niet dat spieren meer wegen dan vet. Je weegschaal zal dus niet zo snel zakken als je wilt! Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet afslankt...

courir_duo_running_motivation_kalenji
number_4

DE MOTIVATIE VINDEN OM REGELMATIG TE GAAN HARDLOPEN

Ja, ik wil wel regelmatig gaan hardlopen, maar hoe pak ik dat aan? Soms slorpen je dagelijkse bezigheden gewoonweg al je tijd op en hardlopen is natuurlijk niet direct een prioriteit. En als het nu eens onmisbaar voor je welzijn wordt? Als je het zo bekijkt, vind je zeker de tijd voor een rondje hardlopen.

Als je het lastig vindt om jezelf een ritme op te leggen, kun je beter je loopsessies van tevoren inplannen, op die dagen die je het beste uitkomen, en je daar dan aan houden.

Een ander idee: ga samen met iemand anders trainen, zo moet je het ritme wel aanhouden. Je motiveert elkaar!

Het kan zijn dat een gebrek aan motivatie of conditie je het bij momenten bijzonder moeilijk maakt. Houd vol, maar loop jezelf niet voorbij en luister naar je lichaam!

NAAR BOVEN