HOEVEEL VAL JE AF DOOR TE ZWEMMEN?

Of je nu als doel hebt om wat kilo's kwijt te geraken of je lijn te behouden, blijft zwemmen (uiteraard in combinatie met een evenwichtige voeding) een van de meest efficiënte middelen om dit doel te bereiken.

Zwemmen is een zeer energierovende sport. Door een uur te zwemmen aan een gematigd tempo verbrand je al gauw 600 calorieën! 

GEWICHT VERLIEZEN EN AFSLANKEN

Opgelet, enkele baantjes schoolslag zullen niet volstaan. Het zijn de langere inspanningen, en vooral het regelmatig herhalen hiervan waardoor je gewicht zal verliezen. Kies dus voor regelmatige sessies (1 of 2 keer per week) zonder echt in het rood te gaan (30 minuten tot een uur). Dat werkt beter dan eenmaal in drie maanden volledig tot het uiterste te gaan, logisch!

Om je een idee te geven wat die arme calorieën te wachten staat tijdens je volgende zwemtraining, wil Nabaiji je het volgende schema tonen: 

Infografie calorieën

Vlinderslag staat op het hoogste schavotje, op de huid gezeten door schoolslag. Crawl en rugslag staan in ex aequo op de derde plaats!

Toch is het beter om niet steeds dezelfde zwemslag aan te nemen. Zo zal je sneller en vooral efficiënter afslanken, en niet onbelangrijk, het plezier van het zwemmen blijven beleven. Variatie in je oefeningen en houding zijn super belangrijk! Zo werk je aan je hele lichaam, zonder dat het gewend raakt aan een bepaalde inspanning. Want zo zal het lichaam die inspanning steeds makkelijker verteren, en dus minder calorieën verbranden.

Zorg tijdens je sessie ook voor recuperatiemomenten waarbij je in beweging blijft. Ook zo zal je sneller gewicht verliezen.

Is het zo makkelijk? Hopla, weg met die calorieën dan!

NAAR BOVEN