HYDRATEREN MET ELEKTROLYTEN  

Met onze Hydra-tabletten bereid je een calorievrije sportdrank en krijg je tegelijk de nodige elektrolyten binnen om de mineralen die je hebt uitgezweet weer aan te vullen.

Hieronder geven we 5 aandachtspunten mee over elektrolyten en hydratatie.

VOORKOM DEHYDRATATIE 

Algemeen wordt aangenomen dat je per uur lichaamsbeweging minstens 0,5 liter moet drinken. Heel wat sporters drinken helaas te weinig.
De term dehydratatie wijst eigenlijk op een tekort omdat je tijdens het sporten meer vocht hebt verloren dan je heb ingenomen. Dehydratatie is voornamelijk het gevolg van transpiratie en kan je mineralenbalans verstoren, met als belangrijkste mineralen natrium, kalium, magnesium en calcium.
Die mineraalverliezen compenseren is dus essentieel om optimaal gehydrateerd te blijven. Dat kan met elektrolyten.

NATRIUM AANVULLEN

De inname van natrium tijdens het sporten is essentieel:

- Om de mineralen die je uitzweet weer aan te vullen. Zweet is namelijk een mix van water en mineralen, onder meer natrium.

- Om ervoor te zorgen dat water en koolhydraten beter door het lichaam worden opgenomen. Die vochtopname bevordert immers de rehydratatie.

- Om het dorstmechanisme te stimuleren.

- Om het ingenomen vocht beter vast te houden.

Hydrateren tijdens het sporten

HYDRATEREN, ZONDER CALORIEËN 

Tijdens korte of weinig intensieve trainingen is het niet meteen nodig om koolhydraten te eten. Wel is het belangrijk om voldoende water en elektrolyten in te nemen. Los 1 tablet elektrolyten op in 500 ml water per uur matige lichaamsbeweging.

ELEKTROLYTEN VS ISOTONE SPORTDRANK

Voor inspanningen van minder dan 1 u kan water alleen volstaan.

Voor langere inspanningen is alleen water niet voldoende: de energie- en mineraalverliezen moeten aangevuld worden om te kunnen blijven presteren. Een isotone sportdrank is ideaal, omdat die het lichaam alles geeft wat het tijdens een inspanning nodig heeft. Het is een echte allrounder!

Sommige sporters kunnen zo'n sportdrank echter niet goed verdragen of vinden die niet lekker. Maar ook die sporters moeten op een of andere manier hun fysiologische tekorten aanvullen!

Ze drinken water om hun vochttekort op te vangen en eten een energiereep om weer meer energie te hebben. Maar wat met hun mineralen? Want repen en gels bevatten vaak onvoldoende natrium. Elektrolyten to the rescue! Ze vullen immers de mineralen die je hebt uitgezweet meteen weer aan.

OP DE JUISTE MANIER HYDRATEREN

Je drinkt best voor, tijdens en na het sporten.

Voor: Door eerst op te warmen en door de stress die je ervaart voor een belangrijke inspanning kan het zijn dat je nog voor je goed en wel begonnen bent gedehydrateerd begint te geraken. Je moet hier dus op anticiperen om al te grote vochtverliezen tijdens de inspanning te voorkomen,

Tijdens: Je moet het verlies aan vocht als gevolg van zweten compenseren om niet gedehydrateerd te raken.

Na: Je blijft hydrateren om tekorten weer aan te vullen, zodat je geen spierpijn krijgt.

Met elektrolyten kun je je lichaam optimaal hydrateren tijdens een korte inspanning.

Voor matig of zeer intensieve inspanningen is het naast hydratatie ook belangrijk om koolhydraten op te nemen in de vorm van een energiereep of fruit gellies, om te kunnen blijven presteren. 

Marie Fauchille

"Diëtiste-Voedingsdeskundige,fervent multisportraidster en roeister"
NAAR BOVEN