IK WIL AFVALLEN EN SPIEREN KWEKEN, HOE BEGIN IK DAARAAN?

Tenzij je Gandalf of Perkamentus heet die, naar ons weten, niet direct doorgewinterde bodybuilders waren, is er geen magische formule om af te vallen en gespierder te worden. In zekere zin zijn die twee dingen tegenstrijdig: als je spieren kweekt, word je namelijk zwaarder. Spieren wegens immers meer dan vet! Maar je kunt wel slanker worden door enkele onmisbare stappen te volgen.

Je 3 sportieve geboden.

evenwichtige maaltijden om af te vallen
number 1

ALS JE AF WILT VALLEN, MOET JE GEZOND ETEN

Als je tegelijkertijd wilt afvallen en spieren wil kweken, speelt voeding een belangrijke rol. Ze denken zelfs dat driekwart van je lichamelijke resultaten op je bord ligt! Het is dus heel belangrijk om de goede dingen op het juiste moment van de dag te eten.

Om simpelweg af te vallen (ook al weten we dat daar niets simpels aan is), bestaat er eigenlijk maar een oplossing: minder calorieën binnenkrijgen dan je lichaam verbruikt. Om dat te bereiken raden we aan om voedingsmiddelen te kiezen die een hoge verzadigingsgraad hebben (= waar je snel vol van zit), maar weinig calorieën bevatten: vis, aardappels, volkoren granen, groente, wit vlees, peulvruchten, magere zuivelproducten... De lijst is lang genoeg, je kunt dus van maaltijd tot maaltijd wat afwisselen.

Wil je ook spieren kweken, dan komt er wel nog iets meer bij kijken. Want als je gewicht verliest, verlies je ook spieren!! Naast een aangepaste training (zie verder), moet je dus ook voedingsmiddelen kiezen die je helpen om die spiermassa te behouden of zelfs te ontwikkelen. En daarvoor zijn eiwitten onmisbaar: eieren, vis (nogmaals), vlees, linzen, kwark...

Een vriendelijk advies: vermijd zogenaamde eiwitrijke diëten die garanderen dat je 5 kilo op een week verliest. Jojo-effect gegarandeerd!

Cardiotraining om af te vallen
number 2

DOE AAN CARDIOTRAINING

Bovenop dat aangepaste dieet is een minimum aan beweging nodig om sneller gewicht te verliezen. Voor de meest gemotiveerde onder jullie zelfs een maximum!

Om snel calorieën te verbranden is de beste sportieve oplossing nog altijd cardiotraining. Hierin heb je een ruime keuze: hardlopen, fietsen, crosstrainer, touwtjespringen, roeitrainer, wandelen...

Met hardlopen, bijvoorbeeld, verbrand je gemiddeld 500 tot 750 calorieën per uur. Als je dat 2 of 3 keer per week doet, zal je al snel resultaten zien. 

Ik wil afvallen en spieren kweken

Als je net begint met sporten, heb je vaak een hoop vragen: welke sport moet je gaan doen, waar en hoe te beginnen, staat 20 minuten joggen gelijk aan een chocoladereep... Maar je vraagt je ook al snel af hoe vaak je moet gaan sporten. Hoeveel tijd moet een training idealiter duren? En moet je elke dag gaan sporten? In werkelijkheid hangt alles af van je doelstellingen. Wij maken de zaken wat duidelijker.

Ik wil afvallen en spieren kweken
number 3

GA NAAR DE FITNESS

Afvallen is één ding, maar spieren kweken is nog iets heel anders. Je kunt zelfs zeggen dat die twee lijnrecht tegenover elkaar staan. Toch is het mogelijk om de twee doelstellingen samen te bereiken: een tijd voor cardio, een tijd voor krachttraining.

Voor dat laatste blijft een fitnesszaal absoluut onmisbaar: je vindt er alles wat je nodig hebt. Doe beroep op een coach om een trainingsschema op te stellen dat perfect aansluit op jouw noden.

Je kunt ook thuis trainen op basis van je lichaamsgewicht en met enkele accessoires. Ook dan doe je beter eerst beroep op een professional, zodat je de bewegingen zeker goed uitvoert en je een samenhangend programma kunt opstellen.

Als je deze drie stappen volgt, zal je zeker afvallen en spieren kweken.

Heb geduld en blijf regelmatig sporten, dan volgen de resultaten vanzelf. Een laatste tip: gebruik je kleren, je spiegel of je gevoel om je lichamelijke verandering bij te houden, en niet je weegschaal.  

 

Redacteur Guillaume Dupont

Guillaume

Tennis, hardlopen, krachttraining, fietsen, padel, yoga en andere sporten: al sinds ik klein ben wil ik alles proberen, en daar ben ik nog lang niet mee klaar!

NAAR BOVEN