Je buikspieren en core trainen op een stand-up paddle (SUP)

Met een stand-up paddle (SUP) kun je tochtjes maken en het water verkennen, maar het is ook een uitstekende sport om in vorm te komen, calorieën te verbranden, slanker te worden en betonharde buikspieren te krijgen! Maar voordat je volgende zomer op het strand kunt pronken met je wasbordje, moet je aan de slag met de buikspieroefeningen van Itiwit. Hop, hop, begin er maar aan! 

peddel

#1 DE HOUDING OM JE BUIKSPIEREN TE TRAINEN OP EEN SUPBOARD

Voor een doeltreffende training moet je houding op je supboard perfect zijn: de voeten in de as van je board, mooi in het midden en iets uit elkaar zodat je voldoende evenwicht hebt om je te kunnen concentreren op de peddelbeweging. Houd je bovenlichaam goed recht en de knieën ietsje gebogen. 

Om je buikspieren goed te trainen, houd je armen het best recht en draai je met je bovenlichaam. De peddelbeweging moet lang zijn (steek de peddel ver voor je uit in het water) en regelmatig (voer elke beweging met dezelfde intensiteit uit) voor een doeltreffende training. 

Je kunt ook je tijd meten op een bekend parcours om je resultaat te verbeteren! Wanneer je op je gemak bent op je supboard, kun je overstappen op een raceboard voor nog meer sensaties en om nog beter te presteren.
 

peddel

#2 De juiste intensiteit om je buikspieren te trainen tijdens het suppen

Om je buikspieren zichtbaar te maken, moet je het vetlaagje waaronder ze verstopt zitten weg krijgen. Dat vet moet dus worden afgebroken, en hiervoor gaat niets boven een duurtraining van een paar uur op het water.

Probleem: doordeweeks heb je misschien niet de tijd om urenlang te gaan peddelen … In dat geval kun je aan zogenaamde intervaltraining doen, waarbij je fases met hoge intensiteit afwisselt met meer rustige momenten om te recupereren. 

Bijvoorbeeld: kies een vast punt uit (een boei, een boot die voor anker ligt) en peddel daar zo snel mogelijk naartoe, keer dan met een rustiger tempo terug naar de oever of het strand. 

Voer reeksen van 10 keer heen en weer uit om je buikspieren te verstevigen: je sessie heeft niet zo lang geduurd en je kunt zo vaak trainen als je wil! 
 

peddel

#3 OEFENINGEN VOOR KRACHTTRAINING: NOG DOELTREFFENDER OP EEN SUPBOARD

Wanneer je stabiel genoeg op je board staat, kun je op het einde van je supsessie ook specifieke oefeningen voor spierversteviging doen op het board zelf. 

Begin met een reeks oefeningen voor core-training, en ga dan over naar pompen en buikspieroefeningen. 

De bewegingen die je moet uitvoeren om je evenwicht te behouden zullen je buikspieren en stabilisatiespieren extra aan het werk zetten: met eenzelfde inspanning verbrand je meer calorieën dan wanneer je die oefeningen aan land zou doen. 
 

ONTDEK NOG MEER TIPS VOOR SUPPEN

Tips
Ga je voor het eerst suppen? Met het merk ITIWIT kun je het water op wanneer je daar zin in hebt. Wij bieden een enorme waaier aan stand-up paddle boards (supboards).
Tips
Na een winterslaapje begint het zo stilaan te kriebelen om weer het water op te gaan? Ontdek onze checklist en tips om in ideale omstandigheden weer te beginnen suppen!
NAAR BOVEN