IS JE FIETS KLAAR VOOR DE STRIJD?

Wanneer de temperaturen weer wat zachter worden, springen heel wat mensen terug op hun fiets. Diezelfde fiets die bij sommigen heel de winter netjes in de garage is blijven staan. En die bij velen dus niet echt onderhouden is geweest. Wat doe je nu eigenlijk best met je fiets om hem in topvorm te houden? En om de hoeveel tijd? Een overzicht.

number_1

ELKE WEEK (OF VOOR OF NA ELKE RIT)

Controleer steeds je bandenspanning. Doe dit systematisch voor je vertrekt. Niets zo vervelend om onderweg te moeten stoppen om je banden op te pompen.

Indien de ondergrond stoffig, of net vochtig is geweest, reinig je best achteraf je ketting (eerst ontvetten!) en geef je ze een smeerbeurt. Gebruik daarbij zeker niet te veel olie, want ook hier geldt: overmaat schaadt.

Reinig ook je kader. Hoe langer je dit uitstelt, hoe meer vuil er hardnekkig zal blijven aankleven. Spuit nadien je kader even in met een waxspray. Zo is hij beter beschermd tegen vocht en vuil. Check je remblokken. Als je de slijtagestreepjes niet meer kan zien, is het hoog tijd om ze te vervangen! Zie dat er geen zand of vuil op de zijkant van je velg zit. Hierdoor verhoog je de levensduur van je remblokken.

number_2

ELKE MAAND

Controleer je trapas, crankstel en balhoofd (het onderdeel dat ervoor zorgt dat je stuur en voorvork draaibaar zijn ten opzichte van je frame) op speling en stroefheid.*

Smeer de wieltjes en de scharnierpunten van je derailleur. Check ook je derailleur op onregelmatigheden.

Controleer je pedalen en smeer ze indien nodig.

Check je buitenbanden op scheurtjes. Ga na of alle boutjes nog goed vast zitten. Door de vele trillingen tijdens je fietstocht, zouden ze op bepaalde plaatsen losser kunnen komen zitten. Vervang de bouten die verroest zijn.

* Voor het vervangen van trapassen en balhoofden heb je specifieke tools nodig. Mocht je deze niet hebben, ben je altijd welkom bij het atelier van je favoriete Decathlon. Onze techniekers staan je met raad en daad bij. (vervangen trapas = € 25)

number_3

ELK HALF JAAR

Controleer je kabels op slijtage. Een indicatie voor slijtage kan zijn dat er minder remkracht is of dat het schakelen minder vlot gaat.

Opnieuw afstellen van je remmen kan nodig zijn. Zie dat je steeds zowel vooraan als achteraan voldoende kracht kan zetten op je wielen.

Kijk je ketting en cassette goed na en reinig ze indien nodig. Ook je ketting regelmatig vervangen kan geen kwaad. De levensduur van je ketting is afhankelijk van de weerstomstandigheden, het onderhoud en de omgeving waarin je fietst. Om zeker te zijn kan je best een kettingtester gebruiken. We raden aan om je ketting te vervangen om de 1000 à 1500 km. Stel je derailleurs (zowel vooraan als achteraan) opnieuw af.

Twijfel je aan je eigen capaciteiten of is er gewoon te veel werk aan je fiets om het zelf op te knappen, kies dan voor een van onze servicepacks om je fiets terug op punt te krijgen.
Veligheidsonderhoud: € 27
Pack versnellingen: € 50
Pack remmen: € 55
Wist je trouwens dat je bij de aankoop van een nieuwe fiets een gratis veiligheidsonderhoud krijgt bij ons atelier na 6 maanden?

atelier decathon belgie
number_4

ELK JAAR

Smeer de naven van je wielen. Ook de lagers dienen gereinigd en gesmeerd te worden.

Controleer de body van je wielen (het onderdeel van je wiel waardoor je niet steeds hoeft te blijven trappen als je aan het rijden bent). Als je hoort dat deze redelijk droog klinken, ook even bijsmeren.

Demonteer je balhoofd, maak het proper en voorzie het weer van een laagje lagervet.

Vervang toch best je ketting (en eventueel je cassette) elk jaar afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt (de norm is om ongeveer om de 1000 km je ketting te vervangen).

Maak je zadelpen, stuurpen en trappers even los, en maak ze terug vast door wat montagevet aan te brengen. Zo vermijd je dat de onderdelen zullen roesten. Is het al even geleden dat je fiets nog eens goed onder handen werd genomen? Met het service pack all-in stellen we een complete diagnose van je fiets en worden alle herstelwerken uitgevoerd voor een totaalprijs van € 80 (uitgezonderd hydraulische vork en onderdelen). Bepaalde zaken kan je, zelfs als leek, ongetwijfeld zelf, terwijl andere misschien net te hoog gegrepen zijn. Indien je niet zeker bent van je stuk, begin je best zelf niet aan je materiaal te knoeien. In onze ateliers helpen wij je à la carte. Wij kunnen je gericht bijstaan bij een specifiek onderdeel, maar hebben ook verschillende servicepacks in ons aanbod.

NAAR BOVEN