JE WANDELSTOKKEN GOED AFSTELLEN EN GEBRUIKEN

Wist je dat wandelstokken de impact van je rugzak en van andere spullen op je gewrichten, en dan vooral op je knieën, met maar liefst 25% verminderen? Bovendien verbeteren ze je evenwicht en verminderen ze de kans dat je uitglijdt, de eerste oorzaak van ongevallen bij trektochten. Misschien vind je wandelstokken in het begin nogal moeilijk en vervelend om te gebruiken. Misschien voelen ze voor jou ook niet natuurlijk aan. Maar als je ze een paar keer gebruikt hebt, ga je echt niet meer zonder kunnen.

WE HELPEN JE OM DE EERSTE STAP TE ZETTEN EN TONEN JE HOE JE JE WANDELSTOKKEN GOED KUNT AFSTELLEN EN GEBRUIKEN.

Je wandelstokken goed afstellen en gebruiken
number_1

HOE STEL JE JE WANDELSTOKKEN AF?

In tegenstelling tot skistokken, kun je wandelstokken afstellen met een schroef- of clipsysteem. De clip is een zogenaamd uitwendig verstelsysteem omdat hij zich aan de buitenkant van je stok bevindt. Het voordeel van dit systeem is dat het eenvoudig en snel te hanteren is en dat je gemakkelijk kunt zien of je stok geblokkeerd is. Het aandraaien met een schroef is een inwendig verstelsysteem dat misschien wat moeilijker onder de knie te krijgen is maar wel lichter aanvoelt. Controleer voor je vertrek steeds of je wandelstokken goed vast zitten. Heb je een wandelstok met schroefsysteem? Draai de schroef dan goed vast maar overdrijf niet. Gebruik bijvoorbeeld geen gereedschap om de schroef vast te draaien. Anders loop je het risico dat je je wandelstokken nadien niet meer kunt verstellen. Let er ook op dat je de "stop line" van je stokken niet overschrijdt. Anders zou het zomaar eens kunnen dat je stokken het tijdens je tocht begeven.
Om je wandelstok correct af te stellen, moet je ervoor zorgen dat, zoals uitgelegd in de video, je voorarm die de stok vasthoudt loodrecht ten opzichte van je lichaam staat. Afhankelijk van het terrein moet je hier en daar nog wat kleine aanpassingen doen. We leggen je het even uit in de volgende paragraaf!

number_2

HOE GEBRUIK JE JE WANDELSTOKKEN?

Als je op een vlak terrein wandelt, kun je twee kanten uit:

- je kunt je wandelstokken gebruiken om het ritme te bepalen, met een wisselpas, dat wil zeggen dat je je linkerstok op hetzelfde moment als je rechterbeen naar voren zet en vice versa.

- je kunt je wandelstokken ook links laten liggen en ze in je rugzak stoppen of ze aan de buitenkant hangen. Tijdens het afdalen zorgen je wandelstokken ervoor dat je op je benen blijft staan. Je kunt tijdens het afdalen een wisselpas gebruiken, zoals op een vlak terrein, of je kunt je twee stokken op hetzelfde moment voor je plaatsen zonder dat je hierbij je voeten hindert. We raden je de laatste beweging vooral aan wanneer je een bijzonder steile afdaling voor de kiezen krijgt. Denk er telkens wel aan om je stokken ongeveer 5 cm langer te maken om zo de helling beter te kunnen bedwingen. Krijg je echter een beklimming voorgeschoteld? Dan raden we je aan om je stokken met ongeveer 5 cm korter te maken, naargelang de hellingsgraad. En om te wandelen, zet je je twee stokken voor je en duw je erop om je naar boven te trekken, ofwel ga je met een wisselpas vooruit.

Nog een tip ...
Wanneer je je borst recht houdt, verdeel je de weerstand over je armen en je benen en houd je je borstkas goed open. Je ademhaling en wandelritme zullen er alleen maar baat bij hebben.

Je wandelstokken goed afstellen en gebruiken
Je wandelstokken goed afstellen en gebruiken
number_3

WAARVOOR DIENEN DE POLSLUSSEN EN HOE TREK JE ZE AAN?

De lussen zorgen eerst en vooral voor een betere ondersteuning tijdens het wandelen. Dat is vooral handig als je klimt. Bovendien krijgen je handen ook even rust waardoor je minder snel moe wordt. Als je ze niet gebruikt, moet je de handgreep van je stok meer aanspannen waardoor je sneller vermoeid zal geraken.

Om de lussen op een correcte manier te gebruiken, raden we je aan om je hand langs onder in de lus te schuiven, de bovenkant van de riem tussen je duim en wijsvinger te plaatsen en je hand terug om de handgreep te plaatsen, zoals getoond wordt in bovenstaand filmpje.

Tijdens het afdalen is het beter om de polslussen eraf te laten. Als je ondanks de stokken toch ten val komt, kun je dan gemakkelijk je stokken loslaten en vermijden dat je voeten erover zouden struikelen.

number_4

WANDEL JE BEST MET EEN OF TWEE WANDELSTOKKEN?

Voor een korte wandeling op vlak terrein gebruik je best maar één wandelstok die je afwisselend links en rechts draagt. Als je een echte trektocht gaat maken, raden we je heel erg aan om met twee wandelstokken te wandelen, vooral om je evenwicht en stabiliteit te verbeteren en de impact op je spieren te verminderen.

We kunnen je alleen nog maar veel wandelplezier wensen!

NAAR BOVEN