LANGLAUFEN ONTDEKKEN

Langlaufen is een uitstekende manier om van besneeuwde landschappen te genieten ... en daar hoef je echt geen afgetrainde atleet voor te zijn. Op de pistes of buiten de pistes, op glooiend of vlak terrein ... langlaufen is voor jong en oud een leuke en complete sport in de vrije natuur.

LANGLAUFEN, WAT IS DAT EIGENLIJK?

De oorsprong van het langlaufen
 

Langlaufen is in de oudheid in de Scandinavische landen ontstaan. Het is de oudste skidiscipline op aarde. In het prille begin gingen mensen langlaufen om zich te verplaatsen. Na een tijdje werden er wedstrijden georganiseerd en groeide deze activiteit uit tot een volkse en sportieve discipline die voor het eerst olympisch werd tijdens de Olympische Spelen van Chamonix van 1924. De sport werd aan het einde van de 19e eeuw pas echt populair met de ontwikkeling van de vrije stijl (skating) en de evolutie van het materiaal.

 

Langlaufen beoefenen
 

Langlaufen doe je op geprepareerde pistes die specifiek ontworpen zijn voor deze sport maar ook buiten de piste op min of meer glooiend terrein. Net als bij het alpijns skiën wordt de moeilijkheidsgraad van de pistes aangeduid met kleuren. Groen is de gemakkelijkste piste en zwart de moeilijkste, daartussen heb je nog de blauwe en rode piste.

 

Er zijn verschillende technieken om te langlaufen. Ze vormen de basis voor de verschillende disciplines. Op de piste maken we een onderscheid tussen klassiek langlaufen, met een diagonale pas, en skating, een techniek die lijkt op een schaatspas. Buiten de piste kun je kiezen voor nordic cruising, waarbij je in de buurt van de piste een leuk tochtje maakt, en back country, waarbij je verder en langer van de piste gaat, zoals je tijdens toerskiën zou doen.

 

Momenteel vind je in skistations vaker speciale zones voor beginners, zones voor de allerkleinsten en langlaufmonitoren die je de sport laten ontdekken of je techniek bijschaven. In Frankrijk vind je ongetwijfeld de mooiste langlaufdomeinen waar je alle mogelijke langlaufdisciplines kunt beoefenen.

Alles wat je moet weten om langlaufen te ontdekken dankzij INOVIK by Decathlon

DE REGELS VAN HET LANGLAUFEN

Om te langlaufen zijn er eigenlijk weinig tot geen beperkingen: geen skiliften en materiaal dat je in alle vrijheid laat bewegen. Je kunt eigenlijk langlaufen waar je maar wilt. Er moet uiteraard wel sneeuw zijn en je moet over het juiste materiaal beschikken en de veiligheidsvoorschriften naleven.

 

Op de pistes gelden echter andere regels en heeft iedereen zijn eigen zone: de afgebakende routes voor de klassieke stijl aan de rechterkant en de routes voor skating langlaufen aan de linkerkant. En net als op de weg zijn de pistes afgebakend om je in een bepaalde richting te laten skiën. Je kunt niet tegen de richting in skiën!

 

Er geldt ook een zekere vorm van beleefdheid: als er een snellere skiër achter je aankomt, maak je plaats vrij om hem door te laten. Het omgekeerde is ook waar. Als je iemand wilt inhalen op een smalle piste of als een skiër in volle inspanning een helling aan het beklimmen is, wacht je even en geniet je eerst wat van het landschap.

Bereid je goed voor en pas je uitrusting aan

Alternatief langlaufen, skating, nordic cruising of back country, elke discipline heeft zijn eigen uitrusting om je zo goed mogelijk aan de sneeuw en het terrein aan te passen en zoveel mogelijk plezier te beleven!

 

Bereid je dus goed voor! Zorg ervoor dat je materiaal (skistokken, bindingen, schoenen) goed afgesteld is en dat je ski's goed gewaxt zijn. De sneeuw en het weer bepalen hoe je je ski's moet waxen. Zo vermijd je dat je in de sneeuw blijft plakken of dat je te veel glijdt ...

 

Pas je tocht aan je wensen en capaciteiten aan

Zowel op als buiten de piste kun je nog altijd het veiligst langlaufen als je je tocht afstemt op de sneeuwomstandigheden, het weer en je niveau. Vergeet ook niet om een tussendoortje en een drankje mee te nemen om de hele dag door in vorm te blijven. Professionele begeleiding is en blijft de beste oplossing voor een geslaagde langlauftocht, zeker als je ver buiten de pistes gaat.

LANGLAUFEN IS GOED VOOR JE!

Langlaufen geeft je een ongekend gevoel van vrijheid. Je trekt door unieke landschappen en een prachtige natuur terwijl je het beste van jezelf geeft.   Langlaufen doe je in de volle natuur, vaak in een ongerept landschap. Je kunt dus even al je zorgen vergeten en je herbronnen door de pure berglucht in te ademen, ver weg van de vervuiling in de stad.   Het is een zeer complete sport die je hele lichaam aan het werk zet, zonder dat je hiervoor een afgetrainde atleet hoeft te zijn. Het is dus een uitstekende manier om je conditie te verbeteren of in vorm te blijven. Ben je een koukleum? Wel, daar zul je tijdens het langlaufen geen last van hebben!   Om te langlaufen heb je ook een goed evenwicht nodig. Bovendien is het de perfecte sport om te werken aan je positiezin, m.a.w. het vermogen van je lichaam om op een natuurlijke manier de juiste positie te kiezen. Dat is vooral belangrijk om je houding te verbeteren, om efficiënter te skiën en blessures te voorkomen.

Alles wat je moet weten om langlaufen te ontdekken dankzij INOVIK by Decathlon

IS LANGLAUFEN IETS VOOR JOU?

Langlaufen is een sport voor iedereen, voor jong en oud vanaf vier jaar en voor fanatieke en minder fanatieke sporters.

 

Vooral bij het klassieke langlaufen kun je de basis snel onder de knie krijgen. Toch raden we je aan om enkele lessen te nemen om de techniek beter te beheersen en nog meer van de sport te genieten. Zodra je de basis onder de knie hebt, kun je snel in alle vrijheid gaan langlaufen.

 

De verschillende technieken en manieren van beoefening komen overeen met verschillende profielen.

 

DE WANDELVARIANT

Je wilt je in alle rust in de volle natuur herbronnen, met een sport die een beetje op wandelen lijkt en je intens of minder intens kunt beoefenen? De wandelvariant, een vorm van klassiek langlaufen, is geschikt voor beginners en rustige skiërs. Je hoeft je immers niet af te peigeren en iedereen kan deze variant onder de knie krijgen. Langlaufen is in dit geval dan ook de perfecte sport om te beoefenen met familie, vrienden of gewoon op je eentje.

 

DE INTENSIEVE VARIANT

Je kijkt niet op een inspanning meer of minder en wilt vol snelheid door de sneeuw glijden? Deze technische variant is perfect voor sportievelingen of iedereen die geleidelijk terug in vorm wil geraken. Je zet niet alleen je hart en longen aan het werk. Je spieren, motoriek en coördinatie mogen eveneens hun tenen uitkuisen. Je kunt kiezen voor klassiek langlaufen of skating, nadat je eventueel enkele lessen techniek gevolgd hebt.

Nummer 5

DE NODIGE UITRUSTING VOOR LANGLAUFEN

De keuze van je uitrusting hangt af van de variant die je kiest, klassiek of skating. Langlaufmateriaal is licht en comfortabel! De ski's zijn lang, smal en licht. Ze worden enkel aan de voorkant van de voet vastgemaakt en verschillen naargelang de discipline.

Langlaufen ontdekken met INOVIK by decathlon

SKI'S

Klassieke ski's hebben een belag dat je een perfecte grip biedt. Ze verhinderen dat je naar achter glijdt en remmen je niet af. Er bestaan verschillende soorten bindingen voor klassieke ski's: schubben, microporiën, stijgvel of gripwax.   De ski's voor skating langlaufen zijn korter dan klassieke ski's. Het belag heeft geen anti-terugglijsysteem. Het is volledig glad en moet regelmatig gewaxt worden om beter door de sneeuw te glijden.

Langlaufen ontdekken met INOVIK by decathlon

SCHOENEN

Klassiek: de schoenen die je gebruikt zijn halfhoog en hebben een soepele zool, om je voeten goed te kunnen plooien en je latten doeltreffend voort te stuwen.
  Skating: de schoenen komen dan weer wat hoger, zo heb je meer steun aan je enkels.

Langlaufen ontdekken met INOVIK by decathlon

STOKKEN Langlaufstokken zijn veel langer dan stokken voor alpijns skiën. Ze moet je immers voortstuwen, ondersteunen en in evenwicht houden. De skistokken voor klassiek langlaufen zijn een beetje korter dan de stokken voor skating langlaufen.

Langlaufen ontdekken met INOVIK by decathlon

HANDSCHOENEN

Handschoenen zijn een bijzonder accessoire in het langlaufen. Ze beschermen je tegen het weer, laten je skistokken zo comfortabel mogelijk aanvoelen en verhinderen dat je het tijdens de inspanning te warm hebt. Je handschoenen moeten dun, waterdicht en ademend zijn.

langlaufuitrusting INOVIK by decathlon

OUTFIT

Je outfit moet eerst en vooral aangepast zijn aan het langlaufen: nauwsluitend en rekbaar om vrij te bewegen, ademend en warme materialen om de kou het hoofd te bieden.

langlaufuitrusting INOVIK by decathlon

BRIL

Een zonnebril is onmisbaar als je gaat langlaufen, zelfs als de zon niet schijnt om je tegen de weerkaatsende zonnestralen te beschermen. Kies een model dat geschikt is voor wintersporten, indien mogelijk met glazen die zich aan het weer aanpassen.

langlaufuitrusting INOVIK by decathlon

DRINKFLES

Langlaufen is een duursport. We raden je dan ook erg aan om een drinkfles te nemen zodat je onderweg voldoende kunt drinken. Een drinkfleshouder is erg handig. Je kunt vrij blijven bewegen en je hebt je drinkfles altijd bij de hand.

Zin om er in de natuur opuit te trekken? Zegt het je wel wat om deze winter een avontuurlijke tocht door de sneeuw of in de bergen te maken? Aarzel niet langer, kies voor klassiek of skating langlaufen, op de pistes of buiten de pistes en vertel ons je ervaringen!
langlaufen met INOVIK by decathlon

VANESSA

Communicatieteam Inovik

Duursporter in wording, verzot op de natuur, verliefd op besneeuwde valleien en verslaafd aan intensieve of rustgevende trektochten.

NAAR BOVEN