LENIGER WORDEN OM BETER TE HARDLOPEN

Zo stijf als een plank! Zo beschrijven hardlopers zichzelf vaak, in de volle overtuiging dat de grond aanraken met hun vingers - met gestrekte benen - altijd buiten hun bereik zal liggen. Leniger worden is nochtans heel belangrijk...

étirement_important_progression_duo_couple
number_1

DE VOORDELEN VAN EEN LENIG LICHAAM...

Je hoeft de trainingsplannen van hardlopers op elk niveau er maar op na te kijken om te zien dat ze zelden of nooit stretching bevatten. Alsof hardlopen en lenigheid eigenlijk niks met elkaar te maken hebben. Alles wijst er echter op - ook al spreken de wetenschappelijke onderzoeken elkaar soms tegen - dat regelmatig stretchen naast het hardlopen bijzonder goed voor je is.

De voordelen van een lenig(er) lichaam:

- Je krijgt minder snel blessures. Het doel van het stretchen is om je spieren te verlengen, wat goed is voor je algemene houding en je zuurstoftoevoer verbetert.

- Je lichaam is beter bestand tegen de belasting van het hardlopen en recupereert sneller.
- Je zet betere prestaties neer. Frequentie en lengte van je looppas: deze twee parameters hebben een directe invloed op de doeltreffendheid van je training of wedstrijd.

Omdat het gaat om oefeningen die je algehele lenigheid moeten verbeteren, is het belangrijk om - net als bij de kilometers - langzaam op te bouwen. Pas op dat je de moeilijkheid van de houdingen en/of oefeningen niet "overdrijft", en dat je niet te lang stretcht. Het kan ook nuttig zijn om van tevoren een fysiotherapeut of sportarts te raadplegen om te weten welke zones je in het bijzonder moet stretchen en versoepelen. Goed luisteren naar je lichaam is, zoals altijd, een absolute must.

number_2

PAS OP MET STATISCH STRETCHEN VOOR DE INSPANNING 

MOET JE STRETCHEN VOOR HET SPORTEN?

Badr El Hariri, fysiotherapeut in Parijs, zegt het volgende: "Het doel van de opwarming is om de temperatuur in je spieren te verhogen als voorbereiding op de activiteit. Passief stretchen verlaagt deze temperatuur en doet zo alle voordelen van je opwarming teniet. " Andere problemen van statisch stretchen voor het sporten zijn: het verhoogt de pijngrens van je spiervezels en maskeert eventuele weefselletsels tijdens het sporten.

Stretchen is echter wel een goed idee buiten je hardlooptrainingen om. Het wordt zelfs in het bijzonder aangeraden op rustdagen en/of naast crosstraining (krachttraining, spierversteviging, of zelfs fietsen of zwemmen).

yoga_souplesse_respiration_domyos
number_3

VERKEN DE YOGA-PISTE

Yoga maakt je soepeler en leert je op een andere manier ademen, en zorgt zo voor een hele andere relatie tot je lichaam. Veel hardlopers kiezen daarom voor yoga voor de rustpauzes in hun training of tijdens het herstel. Het wordt in het bijzonder aangeraden vanaf 40 jaar. Kies bij voorkeur voor Ashtanga-yoga, waarbij verschillende houdingen elkaar dynamisch opvolgen. Een les duurt 90 minuten en laat je calorieën verbranden terwijl je aan je evenwicht, ademhaling en lenigheid werkt. Je bekken, dat het zwaar te verduren krijgt tijdens het hardlopen, wordt hier vooral bij aangesproken. Yogi's stellen dat in het hart van deze driehoek, tussen de heupen en je perineum, het energetisch centrum van je lichaam ligt.

NAAR BOVEN