LEREN FIETSEN ALS VOLWASSENE

Leren fietsen als volwassene is niet zo eenvoudig. Angst, schroom en schaamte door nooit te hebben leren fietsen, kan volwassenen tegenhouden. Overwin deze hindernissen en begin eraan: leren fietsen kan op elke leeftijd! Laat je niet ontmoedigen, leren fietsen kan verschillende weken duren ...

number_1

OM GOED TE BEGINNEN: EEN GESCHIKTE FIETS EN EEN HELM

Om te leren fietsen heb je eerst een fiets nodig: een hybridefiets, stadsfiets, vouwfiets, mountainbike of koersfiets. Ontdek hoe je de beste fiets kiest uit de verschillende types en vind een fiets die aansluit bij jouw wensen en het gebruik dat je voor ogen hebt.

Vergeet geen fietshelm niet aan te kopen. Een helm is een essentiële bescherming, zowel voor beginners als regelmatige fietser. Let erop dat je de juiste maat kiest voor jouw hoofdomtrek, want om echt efficiënt te zijn moet de helm perfect op je hoofd passen.

een oud man die met zijn fiets kennis maakt in een rustige plaats
number_2

MAAK KENNIS MET JE FIETS OP EEN RUSTIGE PLEK

Neem de tijd om je nieuwe fiets te leren kennen voordat je echt van start gaat. Wandel enkele meters met de fiets aan de hand om zijn respons te testen: sturen, remmen, enz. Dankzij deze stap leer je de respons van de fiets kennen en raak je ermee vertrouwd.

Kies om te oefenen een rustige plek op een kalm tijdstip, zonder autoverkeer of voetgangers. Een plat terrein is ideaal, net als een licht hellende weg. Laat je bijstaan door een familielid of een vriend om je te begeleiden en te helpen bij het leren.

Stel het zadel van je fiets goed af om vol vertrouwen te leren fietsen: het zadel mag niet te hoog of te laag staan. Je voeten moeten plat op de grond kunnen staan en je benen lichtjes gebogen.

1STE OEFENING: EVENWICHT

Voor deze eerste oefening waarin je jouw evenwicht op twee wielen zult vinden, heb je drie keuzes. Je kunt kiezen naargelang welke oefening jouw voorkeur geniet:

1 - zet je op de fiets en duw je met je voeten af om op het platte terrein vooruit te gaan

2 - start bovenaan een lichte helling en begin met de afdaling. Hou daarbij je voeten gespreid naast de fiets

3 - laat je duwen door de persoon die je begeleidt, waarbij je je voeten naast de fiets houdt

Het doel van deze oefening is om je evenwicht te vinden. Gebruik je voeten om in evenwicht te blijven, je vooruit te duwen en van links naar rechts te gaan.

Op het einde van deze oefening moet je kunnen rijden zonder je voeten te moeten neerzetten. Let op, het is mogelijk dat je verschillende oefensessies nodig hebt om het vertrouwen op te bouwen! Je moet inzien dat het evenwicht voortkomt uit je snelheid.

Om je evenwicht te bewaren, is het zeer belangrijk om je blik steeds naar de verte voor jou te houden!

de gebruikennis van de remmen
2DE OEFENING:REMMEN

Remmen doe je met de twee remhendels en twee handen. Onthoud daarbij dat de linkerhendel de voorrem bedient en de rechterhendel de achterrem.

Let erop dat je niet bruusk of in een bocht remt, vooral met de voorrem. Het voorwiel zou kunnen wegslippen en je zou kunnen vallen.

Doe dus remoefeningen na de evenwichtsoefeningen. Gebruik de remmen in plaats van je voeten om te stoppen. Zo oefen je op evenwicht en remmen tegelijkertijd.

Deze oefeningen zijn vooral bedoeld om je remsysteem te leren beheersen om te kunnen stoppen.

een jonge man die fietst met een mooi hemel
3DE OEFENING: TRAPPEN

Is het zover, kun je je evenwicht bewaren en kun je zonder problemen stoppen? Dan is het tijd om te beginnen trappen!

Laat je zoals bij de evenwichtsoefeningen duwen of rol van een zachte helling en zet je voeten op de pedalen zonder te beginnen trappen. Stop nadat je een kleine afstand hebt afgelegd. Herhaal deze oefening totdat je ermee vertrouwd bent om je voeten op de pedalen te zetten.

Om te stoppen, is het tijdens het leren het eenvoudigst om zachtjes te remmen en te vertragen, vervolgens een voet uit te steken en je naar één zijde te kantelen aan lage snelheid.

Nu ben je klaar om te beginnen trappen! Maak een beetje snelheid, nog steeds vanop de lichte helling of geduwd door je begeleider, zet je voeten op de pedalen en trap een aantal keer.

Let op bij de lichte helling, je kan plots veel snelheid opbouwen. Ga zo enkele meters vooruit, rem vervolgens en begin opnieuw totdat je er vertrouwd mee bent.

Vraag aan je begeleider om een goede versnelling te selecteren als je fiets versnellingen heeft.

4DE OEFENING: VERTREKKEN

Begin door je af te duwen: zet één voet op de pedaal in de benedenpositie en zet je rechtop, naar de voorkant van de fiets en dicht bij het stuur. Zet je vanuit deze positie af met je andere voet die op de grond is gebleven totdat je voldoende snelheid heb. Zet je vervolgens op de fiets en begin te trappen.

Een beetje moeilijker in het begin is vertrekken zonder je met je voet af te zetten. Rem met de twee remmen op een platte of licht hellende ondergrond. Zet de pedaal waarmee je aftrapt hoger dan de trapas om genoeg kracht te hebben bij je eerste trap.

Je moet vervolgens drie bewegingen combineren: de remmen loslaten, met je voorste voet trappen op de pedaal en je achterste voet op de andere pedaal zetten om te vertrekken. Vanaf nu kun je beginnen de wereld van de fiets te ontdekken!

Je kent nu de basis om te fietsen! Proficiat! Maar je bent nog niet klaar om te gaan fietsen in de stad of op een weg met verkeer. Gebruik parken of een rustige weg om geduldig te oefenen en over de kilometers heen vertrouwen op te bouwen.

Om goed te leren fietsen moet je enkele oefeningen doen: tussen versnellingen schakelen, evenwicht aan lage snelheid, precies remmen, fietsmanoeuvres en -trajecten perfectioneren ..

NAAR BOVEN