Leuke lenigheidsoefeningen voor kinderen

Begint je kind met dansen en danst hij of zij graag thuis? 

Hier vind je 10 speelse en originele lenigheidsoefeningen.

 

 

   

         

Je kunt je kind voorstellen om zijn of haar favoriete danspakje aan te trekken, dat hem of haar niet hindert om grote bewegingen te maken.

Mélodie, 4,5 jaar, koos voor het pakje dat ze ook aantrekt voor haar eerste danslessen. Ze vindt het geweldig om in de huid van een danseres te kruipen... Bovendien heb je hiervoor geen materiaal nodig, een matje volstaat. Voor deze oefeningen hebben jullie bovenal jullie goed humeur nodig. Dan wordt het een leuk moment om samen met je kind te beleven.

Een goede houding is belangrijker dan het behalen van je doelstelling. Forceer jullie dus niet. 

Oefening 1: bloem die openbloeit (opwarming van de schouders)  

Dansoefening voor kinderen bloemhouding

Vraag aan je kind om in kleermakerszit te gaan zitten, met de voetzolen tegen elkaar en de knieën geopend. Om ervoor te zorgen dat de rug mooi recht blijft, kan je kind tegen een muur gaan zitten en zich zo groot mogelijk proberen te maken, zoals een bloem die naar de hemel reikt.

Vraag je kind hoeveel bloemen hij of zij wil laten openbloeien voordat je met de oefening start.

Om de beweging uit te voeren, zijn de volgende drie stappen belangrijk: 

1/ Vorm een grote bal met je armen voor je uit (eerste armpositie in klassiek ballet)

2/ Steek je armen in de lucht, maar hou je schouders laag ("bras couronne" in klassiek ballet) 

3/ Open je armen naar beide kanten toe (overgang naar de tweede armpositie) tot aan de grond, zoals een bloem die openbloeit

 

Oefening 2: de sterren uit de hemel plukken (stretching van de wervelkolom)    

Thuis dansen oefening sterren plukken

Je kind blijft in dezelfde positie zitten, met de voetzolen tegen elkaar en de knieën gespreid. Vraag hem of haar dan om de armen in de lucht te tillen om de sterren te raken. Het doel is om zoveel mogelijk sterren te plukken.

Dan kun je hem of haar een beetje uitdagen. 

“Rechts is er nog een vallende ster, die moet je ook nog vangen! En daar links is er ook nog een!” Op die manier buigt je kind zijn of haar bovenlichaam ook van de ene naar de andere kant. Check wel of zijn of haar rug goed tegen de muur gedrukt blijft.

Schildpadoefening

Oefening 3: schildpad (versoepeling van de wervelkolom en de heupen)      

     

Voor de schildpad gaat je kind opnieuw in kleermakerszit zitten, om de volgende drie stappen te volgen: 

1/ Rol naar voren, met je hoofd naar onder, en probeer je voeten te raken. 

2/ Kijk voor je zonder met je rug naar boven te komen, om je hals te stretchen

3/ Kom terug recht tegen de muur en rol je rug correct uit. Maak de beweging af met je hoofd. 

 

Je kunt deze oefening meermaals herhalen en probeer je hoofd zo ver mogelijk op te tillen bij de tweede stap. Het doel is om met je rug zo plat mogelijk tegen de grond te komen, voordat je je opnieuw opricht.

Oefening 4: vlinder (opening van de heupen)

   

De vlinderoefening is erg populair bij kinderen!

Vraag je kind om in kleermakerszit te gaan zitten, met rechte rug, en om de handen achter de knieën te plaatsen. Hij of zij kan zich met de armen afzetten op de grond om zich extra groot te maken. 

Om de beweging van fladderende vlindervleugels te maken, moet je je knieën lichtjes openen en sluiten. Je kind kan de knieën samenbrengen en dan weer openen en de grond proberen te raken.

 

Thuis dansen oefening lieveheersbeestje

Oefening 5: het vliegende lieveheersbeestje (versoepeling van de hamstrings)

Je kind mag opnieuw met de rug goed recht tegen de muur gaan zitten. Vraag hem of haar om de benen goed voor zich uit te strekken (met gestrekte knieën).

Het lieveheersbeestje doe je in drie stappen: 

Laat je kind zich voorstellen dat zijn of haar vingers kleine lieveheersbeestjes zijn, die op zijn of haar benen kruipen, van de dijen naar de voeten toe. 

Zodra ze de voeten bereikt hebben, vliegen de lieveheersbeestjes de lucht in en komt je kind weer rechtop met de armen "en couronne" boven zich uitgestrekt.

Om de beweging af te maken volstaat het om de armen aan weerszijden naar de grond toe te brengen.

 

Laat je kind deze beweging 4 maal herhalen, want er zijn heel veel lieveheersbeestjes!

 

Wil je deze oefening uitbreiden en de hamstrings stretchen, dan kun je je kind vragen om op elke knie een kusje te geven.

Oefening 6: voetenchallenge (versoepeling van de achterste spierketen)

Thuis dansen oefening

Je kind blijft in de positie van oefening 5 zitten en moet proberen om zijn of haar rechtervoet met de rechterhand te grijpen, met zo recht mogelijke rug en de benen gestrekt. Is deze uitdaging gelukt, dan kan je kind proberen om zijn of haar voet zo hoog mogelijk op te tillen.

 

Moedig je kind aan om deze uitdaging tot een goed einde te brengen: “misschien kan je je voet hoger tillen met je andere hand?” Om variatie te brengen in de challenges, kan je deze oefening ook doen door je voet met je andere hand te grijpen. Ook hier blijft je been gestrekt.

“En misschien kan je met je linkerbeen wel hoger dan je rechterbeen?”

Je kind kan dezelfde oefening herhalen met het andere been, eerst met dezelfde hand, en daarna met de andere hand.

Thuis dansen glijbaanoefening

Oefening 7: glijbaan (stretching van de quadriceps)

Deze keer mag je kind op de rug gaan liggen!

Vraag hem of haar om de voeten dichter bij het bekken te plaatsen (en de benen te vouwen met de knieën naar de hemel toe) en de enkels vast te nemen met de handen.

Om een glijbaan te vormen volstaat het om het bekken zo hoog mogelijk te tillen en met de onderrug van de grond te komen. Let erop dat je kind zijn of haar hoofd goed op de grond houdt.

Thuis dansen rugoefening

Oefening 8: mand (versoepeling van de voorste spierketen)    

     

Voor deze oefening moet je kind eerst op de buik gaan liggen! Dan kan hij of zij de benen buigen en de voeten met de handen vastgrijpen (Figuur 1). Om verder te stretchen, trekken de voeten aan de handen, zodat het bovenlichaam van de grond wordt getild.

Als je kind deze positie goed kan aanhouden, kun je voorstellen om de enkels te grijpen en om naar voren en naar achteren te schommelen, maar forceer zeker niets.

 

Er zijn meerdere mogelijkheden om de voorste spierketen van het lichaam te versoepelen. 

Als je kind op de buik blijft liggen met de benen gestrekt, kan hij of zij zich met de handen van de grond opduwen met de armen gestrekt en de schouders laag (Figuur 2).

Als hij of zij deze positie goed kan aanhouden, kun je vragen om de benen te buigen zodat zijn of haar voeten en hoofd elkaar raken! (Figuur 3)

Om na deze houdingen te herstellen en de rugspieren te ontspannen, kan je kind zich in een eitje rollen, zoals in figuur 4 (op de hurken, met het hoofd op de grond en de armen aan weerszijden van de voeten).

 

 

Thuis dansen oefening split

Oefening 9: bootje op het water (split trainen)  

   

De twee laatste oefeningen kun je samen met je kind doen! Niets leuker dan dit dansmomentje samen te beleven.

 

Ga allebei zitten, met de benen zijwaarts, als in een split. Zorg ervoor dat jullie goed tegenover elkaar blijven zitten en dat jullie voeten elkaar raken. Geef elkaar dan de hand en buig zachtjes naar voren en naar achteren terwijl jullie jullie benen gestrekt houden. 

 

Dan kan je kind een split doen, dé dansbeweging bij uitstek!

Wat zal hij of zij trots zijn om dit te kunnen tonen!!!

 

 

Thuis dansen oefening evenwicht

Oefening 10: Eiffeltoren (versoepeling van de volledige achterste spierketen)

Blijf tegenover elkaar zitten en geef elkaar de hand. Jullie voeten duwen tegen elkaar. Vanuit deze positie kunnen jullie beiden, of alleen je kind, de benen in de lucht steken terwijl jullie voeten niet loslaten.

Houd een doel voor ogen! Kan onze Eiffeltoren 10 seconden blijven staan? 

Deze oefening eindigt ongetwijfeld in een vertraagde val op de grond, waarop iedereen in lachen zal uitbarsten! De perfecte oefening om deze sessie leuk af te sluiten!

   

     

Wij hopen dat jullie hier evenveel plezier aan hebben beleefd als ikzelf met mijn dochters.

Deel jullie momentjes zeker op ons Instagram-account @decathlondance

 

 

 

TAMARA    

COMMERCIEEL DIRECTRICE DECATHLON DANCE.    

Mama van twee jonge danseresjes en gepassioneerde Modern' Jazz-danseres.

 

 

ONTDEK ONZE SELECTIE TIPS

 

 

Tips
hoe balletschoenen kiezen
Draaien, pirouettes maken en entrechats uitvoeren ... daarvoor kun je maar beter balletschoenen hebben die perfect comfortabel zitten. Trek dus wat tijd uit om ze goed te kiezen… Volg onze gids!
NAAR BOVEN