LOOP OP MUZIEK VOOR MEER PLEZIER!

Is het voor jou ook onmogelijk om te gaan lopen zonder je oortjes? Afgezien van het evidente aspect dat het leuk en motiverend is, neem je toch ook best wat voorzorgsmaatregelen.

PLEZIER EN PRESTATIE

Loop je sneller en langer als je naar muziek luistert? Sommige wetenschappers beweren van wel. De Engelse professor Costas Karageorghis heeft het over een prestatieverbetering van 15%. 

De verklaring: muziek maskeert de waargenomen inspanning, zelfs de pijn die ontstaat tijdens bijzonder intensieve trainingen. Bovendien heeft een Engelse studie aangetoond dat een wielrenner 7% zuurstof spaarde wanneer hij met muziek trainde op een hometrainer. 

Het tempo van de muziek kan echter misleidend zijn. Iedereen kent wel het gevoel vleugels te krijgen en voortgestuwd te worden door een waanzinnig ritme in een van je lievelingsnummers. Maar het is belangrijk om je eigen tempo te respecteren om de inspanning de volledige loopsessie te kunnen volhouden, en je niet al vanaf de eerste minuten te verbranden omdat je favoriete deuntje je zogezegd zou verhinderen om te vertragen ... 

NIET OP WEDSTRIJD OF IN GROEP

Een must voor een hardloper? Je playlist samenstellen op basis van je humeur of het type training op het programma. Ideaal om een speels en zelfs feestelijk element toe te voegen aan de training. Hierdoor loop je echter het risico absoluut nog dat geniale refrein of die heerlijke strofe te willen horen.  

Daarom is het verstandig om de muziek uit te zetten: 

- tijdens een training in groep. Oortjes dragen is dan (eerder) uit den boze. Het isoleert je immers van de andere hardlopers, zelfs al staat het geluid heel zacht, en verhindert - en dit is ronduit onbeleefd - – je om gesprekken te horen en eraan deel te nemen. Op die manier zou je het voordeel van lopen in groep en de sociale dimensie verliezen: zonde!

- tijdens een wedstrijd. Je gaat dan best op in de sfeer die hangt over het parcours, zodat je de aanmoedigingen van de toeschouwers of de aanwijzingen van de organisatoren hoort, en voorkomt dat je de inspanning 'vervuilt' met muziek. Muziek kan ook een invloed hebben op je looppas en je inspanning wijzigen, waardoor je je eigen ritme misschien uit het oog verliest.

BLIJF LUISTEREN NAAR JE OMGEVING

Je hebt ongetwijfeld al ervaren dat muziek, zeker als je het volume de hoogte in jaagt, je afzondert van de onmiddellijke omgeving. Verkeersgeluiden en andere geluiden worden gewist of gewijzigd. Wees voorzichtig als je in het verkeer loopt of alleen op afgelegen plekken. Blijf alert voor potentiële gevaren en zet het geluid wat zachter...

NAAR BOVEN