MAAK KENNIS MET LICHTE GYM

Lichte gym is populair bij senioren, maar iedereen kan het, ongeacht leeftijd, en het is een uitstekende manier om in vorm te blijven.

De sport heeft een algemene heilzame werking en helpt bij het voorkomen van bepaalde ouderdomsziektes. Mensen van 7 tot meer dan 77 jaar beoefenen het en trainen, zoals de naam het zegt, op een lichte manier de verschillende spiergroepen. Iedereen kan het, zonder uitzondering! En het is nog goed voor de geest ook… Maak kennis met deze sport en laat je verleiden!

number1

WAT IS LICHTE GYM? 

VERGEET HET ENIGSZINS STOFFIGE IMAGO DAT LICHTE GYM BIJ JE OPROEPT!

Deze sport, die in feite meerdere disciplines omvat, waaronder yoga, tai chi, pilates, stretching, Qi gong, Feldenkrais, Kinomichi, de Alexandertechniek, holistische gym, lichte aquagym (aquacycling) en Wutao, overtuigt steeds meer liefhebbers van alle leeftijden. Voor elk wat wils dus, met zoveel varianten! Met lichte gym train je verschillende zones van je lichaam en je spieren, maar zonder ze te belasten. Deze discipline belast en forceert niet, maar geeft beoefenaars de tijd om alle bewegingen goed uit te voeren: liggend, staand of zittend.

De houdingen zijn gevarieerd, maar haalbaar voor iedereen. Dankzij de herhaling van lichte handelingen, stretching, spierversoepeling, automassage en alle bewegingen die het lichaam volkomen ontspannen kan uitvoeren, komen beoefenaars van lichte gym weer in contact met hun verschillende spiergroepen, die ze beter voelen en kunnen trainen. Kortom: het voelt goed en altijd op een rustige manier! Door de trage bewegingen vraagt lichte gym ook rust en concentratie van de beoefenaars. Vergeet de tijd dus even tijdens een sessie, of mediteer zelfs, en word weer helemaal zen!

Lichte gym

WAT ZIJN DE REGELS VAN LICHTE GYM? 

WERKEN AAN HET WELZIJN VAN LICHAAM EN GEEST!

Lichte gym is goed doen voor je lichaam door, op dat moment, in de eerste plaats spanningen te laten wegvloeien en je spieren te trainen. Met lichte gym werk je ook sessie na sessie aan je gezondheid, en blijf je langere tijd in vorm. Om de bewegingen van de discipline uit te voeren, kun je ook gebruikmaken van hulpmiddelen als gymballen, hoepels en matjes.

Doorgaans wordt lichte gym in groep beoefend, wat vaak motiverend werkt en het contact tussen de deelnemers bevordert. Maar zodra je de verschillende en talrijke bewegingen van deze discipline onder de knie hebt, kun je ze ook perfect thuis en op elk moment van de dag beoefenen. Begin dus meteen goed 's ochtends, gun jezelf op elk uur van de dag een zenpauze, of beëindig de dag met een momentje voor jezelf voor het slapengaan...

Lichte gym

DE VOORDELEN VAN LICHTE GYM?

EEN HELEBOEL!

Lichte gym versterkt de diepe spieren, vooral in de onderrug, heupgordel, dijen en bilspieren. Beoefenaars werken aan hun houding en soepelheid. Als je een spierspanning voelt, kun je met lichte gym de zone in kwestie ontspannen.

De bewegingen van lichte gym zijn goed voor je botten en gewrichten, en helpen mee om aandoeningen als osteoporose tegen te gaan. De discipline is ook goed voor de bloedsomloop en het hart, en beperkt het risico op hart- en vaatziekten. Het helpt ook stress en angstgevoelens tegen te gaan en zorgt voor een betere nachtrust. Kortom, lichte gym is goed voor lichaam en geest!

Lichte gym

LICHTE GYM, IETS VOOR JOU? 

HET ANTWOORD IS JA, ZONDER ENIGE TWIJFEL!

Zwangere vrouwen, sporters die uit een revalidatieperiode komen, sporters tout court, senioren, personen met een handicap… Lichte gym is er voor iedereen, ongeacht de conditie of leeftijd. Als hoofdactiviteit, om zorg te dragen voor jezelf, als aanvulling op een andere sport, om er de vruchten van te plukken en je te ontspannen,... lichte gym heeft alleen maar voordelen en geen nadelen. Daarvoor alleen al!

WAT HEB JE NODIG VOOR LICHTE GYM?

OM VOLOP TE GENIETEN VAN LICHTE GYM DRAAG JE HET BEST RELATIEF RUIME EN COMFORTABELE KLEDING WAARIN JE JE GOED VOELT.

Een katoenen top of T-shirt en een legging zijn perfect. Voorzie ook ademende sokken en lichte sneakers die steun en comfort bieden. Zo ben je klaar om je goed te voelen!

Nu ken je de basis van lichte gym en de vele voordelen die deze discipline je te bieden heeft. Leg je matje in een hoek van de woonkamer of in een sportzaal en je bent vertrokken!

En jij? Wat heb jij te vertellen over deze sport? Welke voordelen heb jij eruit gehaald? Wij zijn benieuwd naar jouw mening!

NAAR BOVEN