MAAK KENNIS MET SUP-YOGA

Marie Vandekerckhove, medewerker communicatie (30)

Wat is er zo leuk aan SUP-yoga? Het is even belonend voor beginners als voor gevorderden. Complexe poses uitvoeren en tegelijk je evenwicht bewaren op zo’n deinende SUP, het zet je hele lichaam aan het werk. Een full body workout dus! En met die uitvlucht kon ik mijn collega’s Renaud en Harold overtuigen om mee te drijven op mijn avontuur.

LEARNING TO BE COMFORTABLE BEING UNCOMFORTABLE

Met SUP’en maakte ik twee edities geleden al kennis, maar een reeks Asana’s op water had ik nooit eerder uitgeprobeerd. SUP-yoga heeft nochtans niet veel omhanden, buiten een peddel dan. Een SUP doet dienst als drijvende yogamat. Verder ga je best op zoek naar een rustige plek met diep of ondiep water. Een parkvijver of oude rivierarm is hiervoor ideaal. In tegenstelling tot ‘yoga aan land’ draait het bij SUP-yoga niet enkel om flexibiliteit, maar eerder rond ontspanning en ‘mindfulness’.

De focus ligt dus niet op het aantal insta-perfecte poses (een harde les voor elke competitiefreak), wél op juist ademhalen en rustig de tijd nemen om controle uit te oefenen op je lichaam in de overgang van pose naar pose. Geloof me, dat klinkt eleganter dan het werkelijk aanvoelt, net als yoga doen op een hele smalle turnbalk. Die uitdagende evenwichtsoefening maakt wel dat elke beweging des te meer doorstraalt naar je spieren dan wanneer je diezelfde poses op het vasteland zou uitproberen. De zelfrelativerende mantra die ik me de hele sessie voorhoud is ‘Learning to be comfortable being uncomfortable’, ook als er naast je voortdurend een toom nieuwsgierige eenden en een rubberboot met fotograaf en eindredacteur voorbij tuft.

De child's pose

DE CHILD’S POSE

Start in de tafelpositie met je navel boven het handvat van je board. Spreid je knieën naar buiten en laat je twee grote tenen elkaar raken. Laat je heupen naar achter zinken, tot je achterste op je hielen rust, en laat je voorhoofd rusten op je board.Je kan je armen zo ver mogelijk voor jou strekken, of je armen naast je lichaam draperen, met je vingers in het water.

Yoga camelpose

CAMELPOSE

Ga op je knieën zitten, plaats je handen op je je heupen, adem in en laat je ellebogen naar elkaar toegaan. Hou je borstkas fier naar boven gericht, strek je  uggenwervel languit en hou je kin in terwijl je je handen naar je enkels brengt. Duw je handen op je hielen, terwijl je vingers op je voetzolen rusten. Blijf je borstkas mooi naar voren duwen en lift je schouders omhoog , laat je hoofd langzaam naar achter zakken en kijk naar het tipje van je neus.

Pogging tot tree pose

POGING-TOT-TREE-POSE

Heel moeilijk! Heel dicht bij je handvat gaan staan, trek één been op, draai het naar buiten en duw het tegen je andere enkel. Durvers proberen het met kans op een nat pak.

Downward facing dog

DOWNWARD FACING DOG

Start van tafelpositie, breng je heupen en rug naar boven, terwijl je je benen strekt. Kijk doorheen je benen naar de horizon. Zoek lengte in je rug en vorm één lijn vanaf pols tot staartbeen. Adem rustig en diep. Duw en zet kracht richting wijsvinger en duim om je polsen te beschermen. Probeer het gerust met gebogen benen of je hielen weg van het board.

Crabpose (optie one leg)

CRABPOSE (optie one leg)

Begin vanuit een zithouding. Buig je kniën en hou je hielen plat op je plank en ver van elkaar. Leun naar achter, adem in en hef je heupen omhoog. Duw je voeten in je plank, span je billen en zitvlak op.

Marie medewerk Decathlon

DE AQUA’SANA

Deze Asana vond ik ter plekke uit. Hij is onvermijdelijk tijdens een SUP-yoga sessie, zeker als beginner. Na een serieuze inspanning is een accidentele tuimel in het water best verfrissend en rustgevend. Het overkomt je onverwacht, wanneer je spieren het net niet meer houden of wanneer je per ongeluk uit balans geraakt. Hou er
rekening mee dat je daarmee de rest van je groep niet uit focus haalt. Dit is jouw pleziertje, geniet ervan in stilte.

TIP: Doe niet zoals ik en breng zeker een extra slip, warme handdoek of wat reservekledij mee :-)

NAAR BOVEN