MEER ZELFVERTROUWEN DOOR TE GAAN ZWEMMEN ?

Er bestaan verschillende manieren om je zelfvertrouwen op te krikken, waaronder.... sport! Ontdek hier hoe zwemmen je zelfvertrouwen kan boosten.

Zelfvertrouwen. Voor veel mensen is dit, in deze hectische tijden, geen gemakkelijk onderwerp. Er is trouwens ook heel wat rond te doen. Er bestaat bijvoorbeeld een studie die zegt dat sporten, en meer bepaald zwemmen, kan bijdragen tot meer zelfvertrouwen

Heb je een mentale opkikker nodig, en wil je iets doen aan je zelfvertrouwen? Heb je er dan al eens aan gedacht om het zwembad in te duiken? 

Ontdek hier hoe zwemmen je zelfvertrouwen kan boosten.

Meer zelfvertrouwen door te gaan zwemmen?

1/ ZELFVERTROUWEN, WAT IS DAT PRECIES?

Zelfvertrouwen komt meestal overeen met het beeld dat je hebt van jezelf ten opzichte van anderen. We vergelijken onszelf steeds maar (en veel te vaak) met anderen, waardoor we soms complexen opbouwen over hoe anderen zoveel beter, knapper, .... zijn dan wijzelf. Die indrukken zijn echter volledig subjectief, omdat ze gebaseerd zijn op onze eigen perceptie. We gaan even de culturele toer op: Ok, toegegeven, het is niet meteen een meesterwerk in de filmkunst, maar kijk eens even naar de trailer van de film 'I feel pretty'. Die film legt perfect uit hoe zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld echt alles in je leven kunnen veranderen. Dus, klaar om iets aan je zelfvertrouwen te doen?

Meer zelfvertrouwen door te gaan zwemmen?

2/ ZWEMMEN OM VAN JE LICHAAM TE HOUDEN EN HET TE VERZORGEN

Een van de belangrijkste oorzaken van een laag zelfvertrouwen is het feit dat we niet van ons lichaam houden, van hoe we eruit zien, kortom, dat we onszelf niet mooi vinden. Dames, heren, voel jullie maar allemaal aangesproken! Let wel, we moeten niet allemaal kleine narcistjes worden! We moeten ons lichaam gewoon leren aanvaarden en ons goed in ons vel voelen. Zwemmen kan daarbij een heel belangrijke rol spelen. Eerst en vooral hebben talrijke studies aangetoond dat mensen die sporten een beter zelfbeeld hebben, zelfs als hun lichaam niet verandert. Zwemmen is een sport die voor iedereen gemakkelijk toegankelijk is, ongeacht je leeftijd of niveau. Het is een uitstekende manier om weer actief te worden en te profiteren van de vele voordelen voor je fysieke gezondheid. Deze sport heeft bovendien ook positieve 'esthetische' invloeden op je lichaam, omdat je alle spiergroepen aan het werk zet. Al na enkele weken zul je verschil beginnen te merken (gewichtsverlies, een steviger, sterker lichaam, ...) waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt, en een gevoel van voldoening .  We leren je natuurlijk niets nieuws, maar...om te zwemmen, moet je natuurlijk wel je zwemkledij aantrekken. En daar wringt vaak het schoentje. De beruchte 'badpakkentest' lijkt voor sommige mensen echt een onoverkomelijke hindernis. Het is echter net door het feit dat je in dat badpak of die zwembroek moet gaan staan, dat je je mentale grenzen verlegt. Het zal je helpen om van je lichaam te houden en je zelfvertrouwen te verbeteren.

3/ ZWEMMEN IS GOED VOOR DE MORAAL!

Zwemmen heeft niet alleen voordelen voor je lichaam, het doet ook iets met je mentale toestand. Zoals bij elke andere sport kun je je erin uitleven en negatieve spanningen loslaten. Bovendien maak je er endorfines of gelukshormonen mee aan. En dankzij het water is het ook een heel relaxerende sport. Het geluid van het water, de bewegingen ervan tegen je lichaam, het feit dat je kunt drijven en het gevoel van lichtheid zorgen er samen voor dat je de spanningen van een stresserende dag kunt laten gaan. Je krijgt er echt een gelukzalig gevoel van, en dat al vanaf de eerste keer dat je het water in gaat. Als je het moeilijk vindt om 's avonds in slaap te raken, dan zorgt een avondlijke zwemsessie ervoor dat je gemakkelijker inslaapt. Ja hoor, zwemmen heeft echt een aantal verborgen krachten!

Meer zelfvertrouwen door te gaan zwemmen?

4/ ZWEMMEN OM NIEUWE MENSEN TE LEREN KENNEN

Door regelmatig naar het zwembad te trekken ontmoet je ook nieuwe mensen. Kijk maar eens rond naar de andere zwemmers terwijl je zwemt, je zult zien dat je regelmatig dezelfde personen tegenkomt. Stilletjes aan smeed je banden met de andere vaste klanten, en in sommige zwembaden heerst er echt een heel familiaal sfeertje. Deel uitmaken van een groep voedt je nood om ergens bij te horen en versterkt je zelfvertrouwen. Soms krijg je ook goede tips van andere zwemmers, zodat je op je eigen ritme vooruitgang kunt boeken. Al die kleine overwinninkjes nemen je mee op een positieve reis en dragen bij tot een beter zelfvertrouwen.

Meer zelfvertrouwen door te gaan zwemmen?

5/ VAN KLEINE OVERWINNING NAAR KLEINE OVERWINNING

In dit artikel hebben we het over een welzijnssport, een pleziersport. We willen hiermee zeggen dat je vooral een sport moet kiezen die je leuk vindt om je zelfvertrouwen een boost te gevend. Dus als je niet graag in het water bent, en je je verveelt in het zwembad of je er echt niet zeker genoeg voor voelt, dan is zwemmen niet jouw sport. Om je zelfvertrouwen te verbeteren, hebben we het ook niet over competitie in se, maar wel over 'kleine overwinningen'. Stel jezelf dus haalbare doelen, zoals x aantal keer per week gaan zwemmen, een bepaalde afstand die je wil afleggen, een tijd die je wil verbeteren, ... Als je je doel behaalt, dan is dat jouw eigen (kleine) overwinning. Daarna stel je jezelf een nieuw doel. En gaandeweg, van kleine overwinning naar kleine overwinning, zullen ook je mentale toestand en je zelfvertrouwen verbeteren!

DEZE TIPS INTERESSEREN JE MISSCHIEN OOK: 

Tips
5-elementaire-samenlevingsregels-voor-in-het-zwembad
Een hand in je gezicht, een schram van een zwemvlies ...Het zwembad met andere zwemmers delen is niet altijd evident. We zetten een paar regels op een rijtje om alsnog te genieten van je baantjes [...]
Tips
Sport_Confiance_en_soi
Om de mentale kracht van een echte kampioen te krijgen, kun je beginnen met jezelf plezier te doen. Ontdek het verband tussen sport en zelfvertrouwen.
Tips
dames zwemmen nabaiji
Een gebrek aan slaap, of een teveel aan stress, of soms beide tegelijk, kunnen je dagelijkse routine al snel in de soep laten draaien. We noemen stress vaak de ziekte van deze eeuw, omdat steeds meer mensen ermee te maken krijgen en de lijst van gevolgen niet min is. Maar gelukkig bestaan er oplossingen voor. Zwemmen bijvoorbeeld heeft heel veel positieve effecten op je psychologische gezondheid. Ik heb dus echt wel heel goeie redenen om je het water in te sturen, maar het is in je eigen belang! Een blik op dagdagelijkse probleempjes, die je sneller oplost dankzij een uitje naar het zwembad.
Tips
ZWEMMEN
Zwemmen is veel meer dan een sport waarbij je zonder nadenken het ene baantje na het andere afwerkt. Er bestaan tal van tips om je trainingen zoveel leuker te maken en de tijd voorbij te laten vliegen. Wij geven je er alvast een aantal.
NAAR BOVEN