UIT DE STARTBLOKKEN VOOR JE EERSTE TRAILRUN!

Trailrunning wordt wereldwijd steeds populairder, en ook België ontsnapt niet aan deze trend. In dit artikel lees je enkele tips om zelf de stap te wagen.

Trailrunning wil zeggen buiten de stad lopen, zelfvoorzienend, doorgaans over langere afstanden en met altijd wel wat hoogtemeters in het vooruitzicht. Deze sporttak wordt almaar populairder onder lopers die een nieuw gevoel van vrijheid willen ervaren.

Of je nu verder van de stad weggaat of heuvelachtig terrein opzoekt, er bestaan in België - of elders - heel wat manieren om trailrunning te beoefenen, over afstanden die gaan van 15 km tot de mythische ultralopen met afstanden boven de 50 kilometer. Maar overstappen van lopen op de weg naar trailrunning doe je best niet onbezonnen, anders zou het essentiële aspect weleens verloren kunnen gaan: plezier maken.

We zetten even een paar nuttige tips op een rijtje om je klaar te stomen voor deze nieuwe uitdaging.

mijn eerste trail lopen uitrusting schoenen materiaal

UITRUSTING

Trailrunning beoefenen, dat is een nieuw speelterrein ontdekken dat heel wat veeleisender is, met een gevarieerde ondergrond die nog belastender werkt op je lichaam. Het is ook langer én verder lopen. Zonder de geschikte uitrusting kan het dus best onaangenaam worden en in het slechtste geval zelfs tot blessures leiden. Geen nood, je hoeft heus niet te diep in de buidel te tasten, maar een aangepaste outfit is wel een must.

Je vindt tal van specifieke trailschoenmodellen. En geloof ons, je schoenen zijn het belangrijkste onderdeel van je uitrusting. Trailschoenen geven je meer grip en zijn de ideale kompanen om kilometers te malen. In België kies je best voor een paar schoenen dat de modder aankan, terwijl je in de bergen best kiest voor een model dat zich helemaal thuis voelt op rotsbodems.

Hydratatie is een ander essentieel onderdeel van trailrunning. Je trainingen en wedstrijden zijn immers langer. Om uitdroging te voorkomen, bestaan er verschillende drinkrugzakken, met waterzak of soepele drinkflessen. In deze rugzakken kun je ook makkelijk wat energierepen of andere accessoires kwijt.

Tijdens nachtelijke tochten is een hoofdlamp eveneens onmisbaar, net als technische kleding die speciaal ontworpen is om te trailen en gemaakt uit een stof die niet schuurt of ongemakkelijk aanvoelt tijdens het lopen. Stokken (wel enorm handig op steile hellingen) of GPS-horloges voor trailrunning zijn niet verplicht. Dat beslis je zelf, afhankelijk van je niveau en budget.

SPECIFIEKE TRAININGEN

Ook al blijft trailrunning in wezen hardlopen, toch is de spierarbeid die je bij de discipline levert niet identiek. De variatie in terrein en de hoogteverschillen zetten immers veel meer gewrichten en spieren aan het werk. Meer nog dan bij running op de weg is regelmatige spiertraining absoluut noodzakelijk. En ook al is het niet altijd even fijn, toch raden we aan om nu en dan een loopsessie te schrappen en die te vervangen door wat spierversterkende oefeningen. Naast buikspieroefeningen en core-oefeningen voor je bovenlichaam, mag je ook je onderlichaam niet verwaarlozen, zelfs al lijkt dat al strak te staan door de vele trainingsarbeid. Evenwichtsoefeningen op één voet bijvoorbeeld zorgen voor sterkere enkels, terwijl stoeloefeningen en traplopen goed zijn voor de quadriceps en de hamstrings. En die krijgen het tijdens het klimmen en dalen zwaar te verduren.

mijn eerste trail lopen uitrusting schoenen materiaal

IN STIJGENDE LIJN

De grens tussen hardlopen en trailrunning is niet zo afgetekend als je misschien zou denken. Op een zondag 30 kilometer afleggen in de natuur maakt van jou nog niet per se een trailloper, net zoals het evenmin verplicht is om uitgerust als een prof van start te gaan. Het belangrijkste is om het rustig aan te doen door te focussen op plezier, en altijd te luisteren naar je lichaam. Door de almaar vollere wedstrijdkalender en toenemende media-aandacht voor topprestaties, is het echter verleidelijk om je door de euforie te laten meeslepen en je in te schrijven voor een trail van 40 kilometer. Dat vraagt wat ervaring, en voor ervaring heb je tijd nodig! Als je te overhaast te werk gaat, zou je avontuur weleens kunnen tegenvallen, waardoor je gaat afhaken. En gezien de beleving die een trail je kan bieden, zou dat bijzonder jammer zijn.

ENKELE TRAILS IN BELGIË

Geen gebrek aan trails bij ons of in het buitenland. De meeste wedstrijden bieden verschillende afstanden aan, zo is er voor elk wat wils. Hier ons lijstje met een aantal niet te missen trails in België:

 

- La Bouillonnante (27 april 2019): dé afspraak op de Belgische kalender, door de vallei van de Semois, die ideaal is voor trailrunning. De trail van 15 km heeft 600 positieve hoogtemeters.

- Trail du diable au SUKre (1 mei 2019): Alweer de zevende editie van deze bijzondere trail in Ellezelles-Frasnes. Afstanden van
9,5-21-31 en 42 km, telkens op een gloednieuw parcours. Elke afstand kent meer dan 80% aan offroad-stroken. Ideaal dus voor de fervente trailloper.

- OHM Trail (2 juni 2019): voor 90% onverhard door het bos, een paradijs voor natuurliefhebbers. De 35 km zou “de zwaarste van België” zijn, maar er zijn ook nog de 10 en de 20 km, die ietsje toegankelijker zijn.

- Trail du Hérou (7 september 2019): de voorbije twee jaar het decor van het BK, maar er is ook een route van 8,5 en eentje van 16 km door de vallei van de Ourthe.

- Trail des Hautes Fagnes (28 september 2019): uiteenlopende landschappen en een prachtige natuurlijk omgeving voor één van de mooiste afspraken op de Belgische trailkalender. Er zijn afstanden van 12,5, 24 en 40 km.

- Trail des Lumeçons (25 oktober 2019): bij uitstek de populairste trail, met vertrek aan de Citadel van Namen. Het is de grootste nachttrail van het land, over 8, 17 en 25 km.  Sfeer verzekerd.

Of loop het hele jaar op de gratis Decathlon Running Territories van Extratrail. Meer informatie via de knop hieronder.

NAAR BOVEN