MOTIVEER JEZELF OM WEER (MEER) BUITEN TE SPORTEN

Na de winter is het soms lastig om je gezonde buitengewoontes weer op te pikken of regelmatiger te beoefenen. Wij steunen je graag bij het op peil brengen en behouden van je motivatie.

VTT btwin
number_1

DE GROOTSTE MOTIVATIE: DOEN WAT JE LEUK VINDT

Bewegen op een manier die jij aangenaam vindt en die je instant een beter gevoel geeft, dat gaat zo goed als vanzelf. Ideaal om outdoor te doen in de lente: wandelen, lopen, rolschaatsen, mountainbiken, fietsen, steppen, tennissen,
kanoën, touwtjespringen, frisbeeën, bootcamp (een mix van onder andere krachtoefeningen, intervaltraining en lopen) en slacklinen (balanceren op een koord).

Vind je basismotivatie in de sport zelf. Denk dus eerst goed na – of beter: voel – wat jou het meest aantrekt, wat bij je past. Een mooie plek in de natuur of een toffe route waar je je sport kan beoefenen helpt ook enorm. Zeker als je je hiervoor niet te ver van huis moet begeven. Ga dus op verkenning of vraag raad aan andere sporters in de buurt.

number_2

BEGIN!

Je grootste prestatie is zorgen dat je op tijd en stond startklaar staat. Weg van de tv, laptop en andere verleidingen of excuses. Met je loopoutfit of tenniskleren aan, je fietshelm op … Proficiat! Nu is het alleen nog een kwestie van doen.

number_3

KIES HAALBARE DOELEN

Leg de lat niet te hoog. Stel realistische doelen, dan kan je niet gigantisch ontgoocheld worden of je lichaam overbelasten. Elk minisucces smaakt naar meer. Begin klein, laat je lichaam wennen. Ga steeds tot aan de grens van je kunnen, maar er niet over. Stap per stap geraak je zo steeds verder. Tot het buiten sporten een mooie en verslavende gewoonte wordt.

number_4

VASTE TIJDSTIPPEN HELPEN

Wat zijn handige momenten voor jou om te sporten? Voor het werk, na het werk, tijdens je middagpauze, in het weekend? Maak er geen opgave van, maar quality-time. Sporten is een van de beste manieren om te ontstressen, voor je lichaam te zorgen en  plezier te beleven. Spreek vaste sportmomenten af, met jezelf, met je partner en/of kinderen en met je vrienden. Door de regelmaat en elkaars gezelschap hou je het makkelijker vol.

skeeleren in de buitenlucht
number_5

BOUW OP

Bouw langzaam maar zeker verder op je voorgaande inspanningen. Eens je in vorm bent, groeien de drang om te bewegen en je zelfvertrouwen vanzelf. Twintig kilometer fietsen kunnen er dertig worden. Twee trainingssessies per week kunnen er drie
worden.

Forceer nooit. Je voelt vanzelf wel wanneer het tijd is om uit te breiden of om een nieuwe, grotere route te verzinnen. En ben je tevreden met elke week hetzelfde, dan is dat ook prima. Zolang je maar in beweging blijft en ondertussen profiteert van de  uitenlucht.

number_6

WEES MILD VOOR JEZELF

Raak je toch een keer niet uit je zetel? Of gaf je het halverwege de trainingssessie op? Dan is dat even een terugval, niet het einde van de wereld. Het overkomt de besten. Dus geen schuldgevoelens of spijt, maar vooruitkijken en jezelf weer op de rails
zetten. Hoppa!

Slackline in de buitenlucht
number_7

TRAIN OOK JE HOOFD

De ene dag gaat het beter dan de andere. Dat is menselijk. We kiezen op korte termijn liever voor plezier dan voor pijn. Maar daarmee ontzeggen we onszelf vaak voldoening en resultaat op langere termijn. Sporten doe je dus niet alleen met je lichaam maar ook met je hoofd. Spanning, frustratie en gebrek aan focus kunnen spelbrekers zijn.

Leer je valkuilen en blokkades herkennen en ga er bewust mee om. Wat is jouw “ja maar …“ om niet te sporten? Te koud, te nat, te weinig tijd, geen zin, bang voor opgeven, bang voor succes? Ga er geen gevecht mee aan, maar benoem het, zonder jezelf te veroordelen. Het zijn je gedachten, maar jij bent de baas. Geef je macht dus niet uit handen. Beslis dat je ondanks dat excuus, die tegenzin toch gaat sporten. Neem je eigen verantwoordelijkheid voor jouw gedrag. Rustig en diep ademhalen en positief denken helpen echt. Kies voor steunende gedachten en herinneringen. Vervang “ik moet“ door “ik wil“, “het gaat weer niet goed genoeg zijn“ door “ik doe mijn best“, en “ik hou het vast niet vol“ door “ik hou van mezelf en van mijn lichaam“.

Visualiseer vooraf al dat je ontspannen en blij aan het sporten bent, niet dat het een hel van een inspanning wordt. Of denk terug aan een moment waarop het als vanzelf ging, of aan het blije en voldane gevoel achteraf. Zie het, voel het, hoor het.  etenschappers hebben aangetoond dat bij visualisatie dezelfde hersengebieden actief zijn dan als wanneer je die actie echt onderneemt. Het is een soort warming-up voor je hoofd, zodat je brein je bondgenoot wordt in plaats van je saboteur. Een positieve mindset helpt je vooruit.

number_8

HOU IN JE ACHTERHOOFD WAAROM JE HET DOET

Voor een ander is geen goede reden. Je sport voor jezelf. Als investering in je lichaam en geest. Dat is dé manier om het vol te houden. Zet jouw motivatie op papier of in je smartphone. Is het gezonder leven? Is het je fitter voelen? Ontstressen? Spieren in plaats van vet? Stralen? Voeg er de voordelen aan toe die het sporten je nu meteen en later oplevert. Dit zijn jouw persoonlijke beweegredenen, jouw focus. Herlees je nota’s wanneer je een dip hebt of wil opgeven. Vertrouw op jezelf en wees dankbaar voor wat je al waarmaakte. Dat geeft rust.

number_9

VIER JE VOORUITGANG

Nu je toch al aan het noteren was, kan je meteen ook je acties en vorderingen bijhouden in een app. Zonder druk. Gewoon eerlijk en beknopt. Zo weet je wanneer je sportte, hoelang, hoe ver je liep of fietste of ... Je kan er nog aan toevoegen hoeveel deugd het je deed of hoe ontspannen of energiek je je achteraf voelde. Als je dat lijstje ziet groeien, word je vanzelf trots en blij. Dit kunnen ze je alvast niet meer afpakken.

De lente is er het ideale startmoment voor. Veel plezier en voldoening!

NAAR BOVEN