NAAFVERSNELLINGEN: DE IDEALE TRANSMISSIE VOOR STADSFIETSEN

De derailleur is het meest gebruikte transmissiesysteem voor stadsfietsen, maar naafversnellingen vormen een uitstekend alternatief. Dit systeem bestaat al meer dan een eeuw en biedt zowel weerstand als betrouwbaarheid en minimaal onderhoud bij dagelijks gebruik.

number_1

HOE WERKEN NAAFVERSNELLINGEN?

De transmissie is een essentieel fietsonderdeel om de versnelling van je twee wielen aan te passen aan het terrein, wanneer je een helling op moet of wanneer je sneller gaat rijden op een vlakke weg.

Naafversnellingen werken op een heel ander niveau dan een derailleur, want alles speelt zich af aan de binnenkant van de naaf. Dit mechanisme maakt gebruik van een excentrisch systeem met ingewerkt drijfwerk aan de binnenkant van de naaf van het achterwiel.

Naargelang van de configuratie biedt dit systeem verschillende mogelijke overbrengingsverhoudingen. Je kunt het vergelijken met de versnellingsbak van een auto.

De fiets heeft maar een enkel kettingwiel, maar je kunt 3, 5, 7, 8 of 11 versnellingen hebben naargelang de naaf.

Een betrouwbare en robuuste transmissie
number_2

EEN BETROUWBARE EN ROBUUSTE TRANSMISSIE

Naafversnellingen zijn in de eerste plaats uiterst betrouwbaar  als de indexering goed afgesteld is. Je versnelling 'verspringt' namelijk niet, zoals bij een slecht afgestelde derailleur. Doordat je geen derailleur meer hebt, kan je ketting ook niet meer doorslaan.

Je hoeft je dus geen zorgen meer te maken over het kruisen van je ketting.

Naafversnellingen zijn betrouwbaarder en duurzamer dan een klassieke transmissie.

number_3

EEN (BIJNA) ONDERHOUDSVRIJ VERSNELLINGSSYSTEEM

Dit transmissiesysteem voor fietsen is afgedicht en goed gesmeerd. Naafversnellingen kunnen blootgesteld worden aan slecht weer, vuil en zelfs stoten ... ze worden beschermd door de naaf. Ook roest dringt niet door tot binnenin.

Ingebouwde versnellingssystemen moeten een stuk minder vaak nagezien worden dan een klassiek systeem, maar het onderhoud moet uitgevoerd worden door een specialist, want het is een complex systeem. Sommige fabrikanten raden onderhoud aan na enkele jaren … wat ondenkbaar is met een derailleur!

Schakelen terwijl je stilstaat of trapt
number_4

SCHAKELEN TERWIJL JE STILSTAAT OF TRAPT

Naafversnellingen bieden nog een groot voordeel: je kunt namelijk schakelen terwijl je stilstaat. Deze mogelijkheid is bijzonder nuttig in de stad waar je vaak moet remmen en starten.

Het is een detail dat echter zijn waarde bewijst als je stilstaat aan een verkeerslicht of wanneer je moet vertrekken op een helling. Je hoeft niet meer vooruit te denken om te schakelen, want je kunt gewoon overgaan naar een lagere versnelling wanneer je stilstaat om probleemloos weer te starten.

Als je daarentegen schakelt terwijl je trapt, is het aanbevolen om je voet op te tillen, zoals bij een klassieke derailleur.

Schakelen terwijl je stilstaat of trapt
number_5

SCHAKELEN TERWIJL JE STILSTAAT OF TRAPT

Dit systeem werd initieel gebruikt voor Hollandse fietsen, en vervolgens werden naafversnellingen gebruikt voor elk type stadsfiets, zoals fietsen voor koeriers, postbodes of transportfietsen. Deelfietsen in grote steden gebruiken het systeem ook omdat het zo robuust en betrouwbaar is.

Dit transmissiesysteem is nu te vinden op klassieke stadsfietsen, elektrische fietsen en vouwfietsen om gemakkelijk te schakelen bij vertrek.

Naafversnellingen zijn nog niet helemaal ingeburgerd, het systeem wordt nog verder ontwikkeld: de technologie levert wel al uitstekende prestaties en is niet meer beperkt tot de 3 versnellingen van de vroegere Hollandse fietsen, in tegenstelling tot wat algemeen aangenomen wordt. Als je een stadsfiets met naafversnellingen wil uittesten, kun je een ritje maken met een deelfiets in je stad! Je zal niet teleurgesteld zijn …

  DEZE ARTIKELS ZOUDEN JE OOK KUNNEN INTERESSEREN!

Tips
Wil je graag een meer comfortabele fietszadel of een fietszadel die er beter uitziet? Lees hier hoe je een fietszadel vervangt!
NAAR BOVEN