NEEM DE JUISTE HOUDING AAN VOOR EEN GOEIE DOSIS ENERGIE!

Ver van de dagelijkse stress, op vakantie of gewoon bij je thuis, kan je de dag fit aanvangen door de juiste houding aan te nemen. Ontdek 3 essentiële yogahoudingen om je deze zomer vol vitaliteit te tanken. Bereid het nieuwe seizoen rustig voor en behoud een goede dosis energie.

Lekker bij je thuis, in je tuin of op het strand kan je op jouw tempo deze reeks hatha yoga-houdingen uitvoeren. Herhaal deze reeks minstens 3 keer per week voor een optimale ontspanning. Versterk je geest, revitaliseer je lichaam en breng je chakra's - vitale energiecentra - in evenwicht.

kleermakerszit yoga
number1

IK CONCENTREER ME MET DE BENEN IN KLEERMAKERSZIT (SVASTIKASANA)

- Positie: Kleermakerszit. Rechte rug, hoofd in lijn met de wervelkolom, kin iets naar beneden. Leg je handen op je knieën en draai je handpalmen naar boven. Breng duim en wijsvinger bij elkaar om de energiestroom te bevorderen. Indien nodig leg je een yogablok onder je billen om je comfortabel te voelen in deze houding en je te kunnen concentreren op je ademhaling.

- Herhaling: Houd deze houding aan en adem volledig door de neus: langzaam en diep in- en uitademen. Blijf in deze houding zitten tot je een totaal gevoel van welbehagen en ontspanning voelt.

- Voordelen: De kleermakerszit is een van de basishoudingen, ideaal voor ademhalingsoefeningen. Ze bevordert de opening van de heupen en stretcht de wervelkolom. In deze houding kan je heel bewust ademhalen en zo je hartritme doen zakken. Je voert spanningen af, laat stress los en krijgt controle over je emoties.

boomhouding yoga

IK KOM IN BALANS IN DE BOOMHOUDING ("VRKSANA")

- Positie: Ga rechtstaan op één been. Plooi het andere been en plaats de voet in de holte van de tegenoverliggende dij. Armen uitgestrekt naar de hemel, handen gevouwen, gezicht naar voren gericht met blik recht vooruit ("Drishti").

- Herhaling: Houd de houding 3 volledige ademhalingen aan voor elk been. Probeer geleidelijk aan het aantal herhalingen te vergroten, en de houding aan te nemen met half gesloten en dan volledig gesloten ogen.

- Voordelen: In de boomhouding werk je aan je concentratie en breng je lichaam en geest in balans. Je wint beetje bij beetje vertrouwen. Wat de spieren betreft rekt deze houding de binnenkant van de dijspieren voorzichtig uit, en versterkt ze de kuiten en enkels.

krijger yoga

IK HOUD HET MOREEL HOOG MET DE KRIJGER ("VIRABHADRASANA II")

- Positie: rechtop, zet een pas naar rechts om je benen te spreiden. Plooi je linkerbeen tot een hoek van 90 graden. Het rechterbeen is gestrekt, de voet blijft plat op de grond staan. Draai de linkervoet iets naar binnen (ongeveer 30°) en de rechtervoet 90° naar buiten. De hielen mooi op een lijn. Druk gelijkmatig in de vier hoeken van de voetzolen. Plaats het lichaamsgewicht in het midden, de heupen zijn open en blijven naar voren gericht. Gebruik je buikspieren. Hou je armen evenwijdig met de vloer, de handpalmen naar beneden gedraaid. (Tip: heb je spanningen in de schouders: leg je handen dan op je heupen). Het gezicht is gericht naar het geplooide been, blik in de verte. Ontspan je schouders. Houd deze houding aan en adem langzaam en diep. Verwissel dan van kant

- Herhaling: Houd deze houding 3 tot 5 volledige ademhalingen aan, voor elke kant.

- Voordelen: De krijgerhouding is uitstekend om de schouders, armen, voeten, enkels en knieën te versterken. Ze verzacht rugpijn, versterkt de dij- en buikspieren. Het maakt het heupgewricht en de liesstreek soepel. Op het vlak van welzijn stimuleert deze houding het hartchakra (een krachtig energiecentrum) en bevordert ze een brede en diepe ademhaling. Deze houding aanhouden verbetert de balans, het uithoudingsvermogen, de concentratie, het zelfvertrouwen en de innerlijke kracht. Ook de werking van het spijsverteringsstelsel en andere buikorganen zijn gebaat bij deze houding.

DEZE ARTIKELS ZOUDEN JE OOK KUNNEN INTERESSEREN!

Tips
Yoga is een van die verborgen schatten die het ritme bepalen van het leven van duizenden mensen van over de hele wereld.
NAAR BOVEN