NIEUWJAAR: 3 SPORTIEVE VOORNEMENS DIE JE NOOIT ZAL NAKOMEN

Aan het begin van het nieuwe jaar maken we graag goede voornemens. En vaak wordt sporten gekozen als een goede gewoonte die ook plezant is. Zeker in combinatie met een symbolisch doel: 20 km per week lopen, een triatlon uitlopen, ...Ik heb bijvoorbeeld beslist om opnieuw regelmatig te gaan zwemmen. Een logische keuze: elk jaar neem ik me dit voor, maar ik hou me er zelden aan. Een marathon lopen, elke ochtend sporten of een maandelijkse challenge: we stellen je 3 sportieve voornemens voor die je nooit zal nakomen ... maar dat is niet erg!

tips-nieuwjaar-3-sportieve-voornemens-die-je-nooit-zal-nakomen-marathon-vrouw-zee
number1_decathlon

DIT JAAR LOOP IK EEN MARATHON!

3, 2, 1, gelukkig nieuwjaar! Beste wensen! Tijd voor goede voornemens. In de euforie van de omhelzingen en de feestmuziek op Nieuwjaar, wil je graag iets speciaal doen en je doelen voor het komende jaar stellen. En omdat je graag loopt, leg je meteen de lat voldoende hoog en kondig je ter plekke aan dat je deelneemt aan een marathon. Een marathon betekent dus welteverstaan 42,195 kilometer lopen. In één keer. Voor zij die nu glimlachen omdat ze zich niet aangesproken voelen, kunnen we nog zeggen dat er ook varianten op deze aankondiging bestaan: een triatlon uitlopen, 10 km zwemmen in open water, een top in het hooggebergte bereiken … Uiteraard zijn er verschillende achterliggende redenen mogelijk bij dit soort uitdaging. Ofwel is dit niet je eerste wedstrijd en geven deze goede voornemens je extra motivatie. Ofwel wil je je grenzen verleggen in je favoriete sport en heb je het gevoel dat dit het juiste moment is voor een symbolische prestatie of afstand. Als dat het geval is, vind je bij Sportadvies heel veel tips om je uitdaging te realiseren:

Ofwel heb je gewoon zin om te starten met lopen, fietsen, enz. en zoek je een concreet doel om je te motiveren en vol te houden. Dat is normaal en ook goed. Maar er zijn wel een aantal zaken die je niet uit het oog mag verliezen wanneer je van je huidige niveau naar het doel gaat dat je wil bereiken.En het meest belangrijke hierbij is: plezier.

Ben je nog volop een sport aan het ontdekken? Leren, ervaringen, ontmoetingen, gesprekken en tussentijdse doelstellingen zijn uiteindelijk belangrijker voor je moraal en motivatie dan het bereiken van een ultiem doel.Eigenlijk bekom je de beste resultaten als je sport voor je plezier.

Dit is trouwens ook waar op lange termijn: door je tijd te nemen om alle tussenliggende niveaus te halen in termen van prestaties of afstand, zul je mentaal sterk blijven en langer volhouden.Uiteindelijk is het doel om plezier te beleven bij het sporten, en niet alleen bij het behalen van resultaten.

tips-nieuwjaar-3-sportieve-voornemens-die-je-nooit-zal-nakomen-dynamische-yoga-vrouw-thuis
number2_decathlon

HET HERNEMEN VAN GOEDE GEWOONTEN: IK BEGIN MIJN DAG MET SPORT

De tweede klassieker van de sportieve voornemens draait rond regelmaat en goede gewoonten. We gaan even terug in de tijd: je hebt eind december net de eindsprint op het werk volbracht en daarna een (gastronomische) marathon gelopen tijdens de eindejaarsfeesten en je vindt voor jezelf dat het tijd is om met een gezondere levensstijl te beginnen. Zeker nu je nog net dat laatste stukje nieuwjaarstaart naar binnen werkt. Je idee is uitstekend, en wel hierom. Het is beter om elke dag een beetje lichaamsactiviteit te doen dan te trachten om uitgebreide sportsessies in te plannen in je agenda. Dat herinnert me aan wat ik deze week bij Decathlon hoorde: “Elke ochtend waarschuwt mijn elektronische agenda me om 7.30 uur dat het tijd is voor een yogasessie.En elke ochtend slaap ik een half uurtje extra.” Begrijp je het dilemma? Het instellen van een dagelijkse of wekelijkse sportroutine is heilzaam … zolang je maar rekening houdt met je ritme, je tijdsbesteding, en vooral met je behoeften. Dus in plaats van vooraf gemaakte trainingsprogramma's te volgen, waarom zou je het jaar niet beginnen met testen, proberen en uitzoeken wat voor jou werkt?Hoe meer je sportieve ervaringen afwisselt, hoe beter je weet wat je nodig hebt in functie van je agenda, je humeur en je conditie. In plaats van een opgelegde planning te volgen, is het belangrijkste om actief te zijn, en vooral om je te amuseren!

tips-nieuwjaar-3-sportieve-voornemens-die-je-nooit-zal-nakomen-krachttraining-man-domyos
number3

DEZE KEER VLIEG IK ERIN: IK GA 30 DAGEN LANG…

Het derde sportieve voornemen bestaat erin om het begin van het nieuwe jaar aan te grijpen om een intensieve start te maken. Je hebt je wat laten gaan tijdens de feestdagen, maar nu in januari is het opnieuw tijd voor sport!En om een goede start te maken, zet je al meteen een challenge: 30 dagen squats, buikspieroefeningen, yoga, lopen, krachttraining… alles kan. Laten we duidelijk zijn, als je met deze intensieve sportmaand start op 1 januari, dan bewonderen we je mentale instelling en motivatie. Alhoewel het ook kan zijn dat je op nieuwjaarsdag recuperatiedrank nodig hebt om een ander soort dehydratatie weg te werken. Bovendien, en daarover hebben we het in de vorige paragraaf over weekroutines gehad, afwisseling is belangrijk. Als je elke dag dezelfde spiergroep traint, loop je het risico al snel fysiek of mentaal moe te zijn. En als je januari sowieso al een lange maand vindt, is het misschien geen goed idee om nog eens repetitieve oefeningen in te lassen. Omgekeerd, nieuwe sporten uitproberen en plezier hebben is een goede manier om de routine te doorbreken en lichaam en geest te stimuleren bij het begin van het nieuwe jaar. Trouwens, als het jouw bedoeling is om heel regelmatig te sporten, waarom ga je dan geen kijkje nemen in de fitnesscentra? Dat kan leuker zijn dan 30 dagen lang push-ups te doen bij jou thuis. 

En jij? Heb je al een doel bepaald of is je prioriteit plezier hebben en je amuseren? Deel je tips en je sportieve voornemens!

NAAR BOVEN