ONTDEK ASHTANGA YOGA! 

Ashtanga-yoga is een zeer volledige en dynamische yogastijl. Ontdek hier alles wat je weten moet voor je eerste sessie!

number_1

WAT HOUDT HET IN?

Ashtanga-yoga is bedacht door K. Pattabhi Jois, en betekent "achtledige yoga" in het Sanskriet. Het is een zeer dynamische en veeleisende stijl die de ademhaling harmoniseert met een aantal oplopende houdingen. Het doel van deze vorm van yoga is om een intense innerlijke warmte te creëren die de gifstoffen uit je lichaam verdrijft en je lichaam zuivert. De opeenvolgingen van de houdingen worden over het algemeen geleid door een leraar en dragen bij aan het verstevigen van je spieren.

De lichaamsbeweging (asana) is slechts een onderdeel van de achtdelige Ashtanga-yoga, die ook morele en ethische principes, beheersing van de ademhaling, beheersing van de zintuigen, meditatie en concentratie uitdraagt. Maar wij denken dat het belangrijk is om bij de lichamelijke beoefening te beginnen voor je je in de diepere aspecten van de Ashtanga yoga verdiept. Zodra de leerlingen de Zonnegroet A en B en de traditionele staande reeks volledig uit hun hoofd kennen, kunnen ze overgaan op het Mysore-model, waarbij iedereen individueel zijn Ashtanga-yoga beoefent en een leraar aanwezig is om verbeteringen aan te brengen.  

number_2

VOORDELEN

Regelmatige yoga brengt verschillende lichamelijke en mentale voordelen met zich mee!  

yoga ashtanga
OP LICHAMELIJK VLAK:

Verstevigt je spieren en je lichaam Verbetert je stabiliteit Maakt je soepeler Helpt je gewicht verliezen Verdrijft gifstoffen en zuivert het lichaam

yoga ashtanga
OP MENTAAL VLAK:

Vermindert stress Maakt je kalmer Verbetert de concentratie

number_3

HOE VERLOOPT DE EERSTE LES:

Lessen beginnen en eindigen meestal met een traditioneel lied in Sanskriet. Je begint met enkele zonnegroeten voor je overgaat op de Primary Series. Leerlingen mogen pas door naar de moeilijkere klassen als ze hun Primary Series volledig onder de knie hebben. De leraar kan je helpen door je dieper in je houding te brengen of je te helpen met de juiste techniek. Als je geen hulp wilt, geef dit dan zeker voor de les aan: sommige centra maken gebruik van "geen hulp"-bordjes die je voor je matje kunt plaatsen. Het kan gebeuren dat je bepaalde houdingen niet kunt uitvoeren, en dat is geen probleem!

Iedereen ontwikkelt zijn Ashtanga-stijl op zijn eigen ritme. Probeer niets te forceren en stel jezelf niet op de proef. Deze lessen warmen je goed op, al zijn ze niet zo warm als Hot yoga of Bikram. Zorg er dus voor dat je voldoende water drinkt voor de les en reken maar op veel transpiratie!

number_4

WAT HEB JE NODIG VOOR ASHTANGA YOGA:

Matje: kies een antislipmatje en een handdoek om de transpiratie op te nemen.

Legging of short: leggings zijn ideaal omdat ze de transpiratie absorberen en je gemakkelijker laten glijden in houdingen waarbij je benen aan je armen vastgeplakt zitten.

Top: kies een comfortabele, ademende en nauwsluitende top die niet in de weg zit tijdens de yoga.

Materiaal: yogablokken en riemen kunnen je helpen bij het aannemen van bepaalde houdingen die je nog niet volledig onder de knie hebt.  

Geniet ervan!

NAAR BOVEN